Kontrollrummet

Space - Last Outpost

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hola B)

Fick lust att prova på att göra synth-musik efter att ha läst tråden om VST pluggar och synthar. Laddade ner bla Crystal och så blidde det såhär. Hoppas jag inte plagierat nåt/nån, om så är fallet är det oavsiktligt, allt man hör påverkar ju det man gör... Vangelis... vadå Vangelis  :rolleyes:
Som yngre läste jag mycket Science Fiction och detta får väl vara en tribut till Arthur C Clarke , Robert A Heinlein mfl

LÅTNAMN:  Last Outpost
GENRE:  SciFi
ARTIST: Krister
KOMPOSITÖR:  Krister
LÅTLÄNGD:  4:43
INSPELAD:  Aprill 2010
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,center]http://www.moondawnmusic.com/music/last_outpost.mp3[/mp3]

Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det var snyggt! Drag när det kommer igång och fint tema.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut, den här kan jag mycket väl tänka mig som ledmotivet i filmatiseringen av Heinleins "Egen rymddräkt finnes" en film jag gärna skulle vilja blev till faktiskt - kan inte du fixa det Space?
Nånstans hörde jag något cymbalslag som satt lite snett om man nu ska vara lite konstruktiv också :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Spejsat.
För mycket fart i trummorna för min smak, vad det gäller dessa syntljud. JMJ brukar ta det lite lugnare tror jag. Vangelis också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag tycker det var snyggt! Drag när det kommer igång och fint tema.

Tackar

Absolut, den här kan jag mycket väl tänka mig som ledmotivet i filmatiseringen av Heinleins "Egen rymddräkt finnes" en film jag gärna skulle vilja blev till faktiskt - kan inte du fixa det Space?
Nånstans hörde jag något cymbalslag som satt lite snett om man nu ska vara lite konstruktiv också :D

Jo du, Egen rymddräkt finnes, en av mina favoriter faktiskt. Då denna låt började ta form tänkte jag faktiskt ett tag att den skulle heta "Have space suite, will travel".
Skall kolla cymbalen... jag har mixat och skruvat så öronen är röda. Får ta paus några dagar och lyssna med färska öron

Spejsat.
För mycket fart i trummorna för min smak, vad det gäller dessa syntljud. JMJ brukar ta det lite lugnare tror jag. Vangelis också.

Hmmm.. jag gillar trummorna :D 
JMJ är lite för "poppig" för min smak. Visst, Vangelis brukar ta det lugnare men jag kunde inte hejda mig :lol: Nämen på riktigt, jag hade kul då jag gjorde detta och försökte låta bli att tänka att "såhär kan man inte göra".

Tack för kommentarer.

Space
« Senast ändrad: 27.04.2010, 08:41:53 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra med fart i trummorna, letar efter vangelis eller kanske helst Jarre-tema, pga basgången..

Låter som Jarre på chronologie, eller vad skivan heter.. Sista bra skivan från honom.

Helt okej tema, enkelt (inte simpelt) och fungerande...

Lite virrigt spel, på ett parti kanske (otajt) ;)

Tyckte detta var bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra med fart i trummorna, letar efter vangelis eller kanske helst Jarre-tema, pga basgången..

Låter som Jarre på chronologie, eller vad skivan heter.. Sista bra skivan från honom.

Helt okej tema, enkelt (inte simpelt) och fungerande...

Lite virrigt spel, på ett parti kanske (otajt) ;)

Tyckte detta var bra!

Tack :D

Håller delvis med om det där med lite virrigt spel... dvs om du nu talar om samma parti som jag tänker på!? Du skulle ha hört det innan jag tog bort ca 50% av syntmattorna :wacko:. Syntljudet jag använt "tänder" lite långsamt dessutom.
Det går ofta till så att jag först plockar in alldeles för mycket för att sedan rensa och ta bort. Nåt tips förresten om hur man kan få klarinetten (i "mellanspelet") att låta mindre midi?

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra med fart i trummorna, letar efter vangelis eller kanske helst Jarre-tema, pga basgången..

Låter som Jarre på chronologie, eller vad skivan heter.. Sista bra skivan från honom.

Helt okej tema, enkelt (inte simpelt) och fungerande...

Lite virrigt spel, på ett parti kanske (otajt) ;)

Tyckte detta var bra!

Tack :D

Håller delvis med om det där med lite virrigt spel... dvs om du nu talar om samma parti som jag tänker på!? Du skulle ha hört det innan jag tog bort ca 50% av syntmattorna :wacko:. Syntljudet jag använt "tänder" lite långsamt dessutom.
Det går ofta till så att jag först plockar in alldeles för mycket för att sedan rensa och ta bort. Nåt tips förresten om hur man kan få klarinetten (i "mellanspelet") att låta mindre midi?

Space


La inte märke till att det fanns en klarinett där, lät som synth alltihop :)

Du menar att du vill att klarinetten låter som en riktig klarinett? Velocity, addera artikulationer, spela den som klarinettisten hade spelat (attack, velocity), är väl den info som gäller :)

(Jag är usel på alla tre, men om du skickar midi på melodin så skall jag se, skickar isåfall tillbaka en wav-klarinett ikväll när jag haft tid att fiffla lite..)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra med fart i trummorna, letar efter vangelis eller kanske helst Jarre-tema, pga basgången..

Låter som Jarre på chronologie, eller vad skivan heter.. Sista bra skivan från honom.

Helt okej tema, enkelt (inte simpelt) och fungerande...

Lite virrigt spel, på ett parti kanske (otajt) ;)

Tyckte detta var bra!

Tack :D

Håller delvis med om det där med lite virrigt spel... dvs om du nu talar om samma parti som jag tänker på!? Du skulle ha hört det innan jag tog bort ca 50% av syntmattorna :wacko:. Syntljudet jag använt "tänder" lite långsamt dessutom.
Det går ofta till så att jag först plockar in alldeles för mycket för att sedan rensa och ta bort. Nåt tips förresten om hur man kan få klarinetten (i "mellanspelet") att låta mindre midi?

Space


La inte märke till att det fanns en klarinett där, lät som synth alltihop :)

Du menar att du vill att klarinetten låter som en riktig klarinett? Velocity, addera artikulationer, spela den som klarinettisten hade spelat (attack, velocity), är väl den info som gäller :)

(Jag är usel på alla tre, men om du skickar midi på melodin så skall jag se, skickar isåfall tillbaka en wav-klarinett ikväll när jag haft tid att fiffla lite..)



Ljudet hette i alla fall "Klarinett" (i Hypersonic)...
OK, återkommer med en midi fil. Hade dessutom velat ha lite reverb på "klarinetten" men det blev så jobbigt att få till det i midi så jag lät bli men om du nu sänder mig en wav-fil så är det ju inget problem :P

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
fränt!

Kanske lite höga trummor? Dom känns även en aning torra? Men du kanske vill ha det så?

Bra drag, låter som en rocklåt när det drar igång, skulle vilja ha lite distat gitarr där.

snyggt syntat!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
fränt!

Kanske lite höga trummor? Dom känns även en aning torra? Men du kanske vill ha det så?

Bra drag, låter som en rocklåt när det drar igång, skulle vilja ha lite distat gitarr där.

snyggt syntat!

Jod du, har skruvat upp och ner på trummorna så att vid nåt skede visste jag varken ut eller in. Nu har jag haft några dagars paus från denna låt så nu kan jag fortsätta att skruva :D

Där finns fakstiskt en distad gitarr, nej två, en till höger och en till vänster. Dom hörs bara nätt och jämnt. Det är egentligen först då man tar bort dem man upptäcker att där var nåt.

Tack, kul att du gillar

Space
Life is too short to remove USB safely


clavinova

  • Gäst
Skulle kunna skylla på att jag missat denna men det handlade nog mer on ändan ur vagnen. Nu har jag lyssnat och njutit! Vilken låt! Vilken "hyllning" till Jarre, Vangelis, Tangerine Dream med flera. Tycker att du fått ihop ett alleles brilliant stycke och som medanvändare av Crystal kan jag bara gratulera!  :D


asti

  • Gäst
Är ingen älskare av genren, men det här tycker jag var snyggt och lagom varierat!
En liten sak jag reagerar på är ett trumljud som låter ungefär som ett frenetiskt bankande på ett grytlock!  :)
Det skulle jag nog ändrat på eller tagit bort. Och det säger jag som den store trumexpert jag är!  :D


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skulle kunna skylla på att jag missat denna men det handlade nog mer on ändan ur vagnen. Nu har jag lyssnat och njutit! Vilken låt! Vilken "hyllning" till Jarre, Vangelis, Tangerine Dream med flera. Tycker att du fått ihop ett alleles brilliant stycke och som medanvändare av Crystal kan jag bara gratulera!  :D

Oj, tack :wub:

Jo, dedär med att få ändan ur väggen känner jag till allt för bra

Är ingen älskare av genren, men det här tycker jag var snyggt och lagom varierat!
En liten sak jag reagerar på är ett trumljud som låter ungefär som ett frenetiskt bankande på ett grytlock!  :)
Det skulle jag nog ändrat på eller tagit bort. Och det säger jag som den store trumexpert jag är!  :D

Tack, kul att du orkade dig igenom dena låt. Grytlocket vill jag nog ha kvar i alla fall :D. En aning kommer jag nog att dra ner volymen på det i nästa version.

Tack

Space
Life is too short to remove USB safely