Kontrollrummet

Forumfestival 12 - Röstningstråd!

Omröstning

Välj de bästa rocklåtarna anno 1965-1970, du kan välja 1, 2 eller 3 bidrag

Dirty Phone Call
4 (5.7%)
Under the gun
4 (5.7%)
Magnifying Mystifier
17 (24.3%)
Attraction
2 (2.9%)
My summerlake
14 (20%)
I should have known
5 (7.1%)
Resurrection
9 (12.9%)
A cold gun
12 (17.1%)
By My Self
3 (4.3%)

Antal personer som röstat: 22

Omröstningen har avslutats: 09.05.2010, 14:05:26

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan man se "ställningen" någonstans? Man brukar ju kunna få liggande staplar vid bidragen överst på sidan, men jag ser inga???  :unsure:

Gurano

Citera
Röstningen körs i 14 dar och resultaten visas när omröstningen är klar.

Du får vänta.  :D

Japp, den som är nyfiken kan dock räkna vad som skrivits, kanske stämmer med vad som röstats.  :)

I så fall har vi två pinnar Yipppeeeej!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho gott folk.

Lyssnat på alla rockiga bidrag,grymt ös och genren för mig.Ingen inspiration gjorde att jag inte deltog,men rösta kan jag ju göra  :)

Eggets "A cold gun" svänger ju så in i he.. så där blir topp poängen.
Finland vs Stockholms skärgård dvs. Mahan/Gurano rockar fett och hamnar strax bakom egget.
Heter man aRocker så har man redan kvalat in för en plats i denna snäva tillställning,skämta ba - det svängde grymt och är värd en plats i historieböckerna.

Till alla andra och speciellt till Maria/Uriah - mycket bra jobbat och hade jag fått dela ut fler nuffror så hade nämnda gäng fått en och alla andra en halv.Mycket proffsigt genomfört och en riktigt trevlig halvtimme för mig lyssningsmässigt.

Rock en roll forever

Mike


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Riktigt bra låtar denna gång. Några lysande, ingen dålig. 5 av dem tycker jag passar in i tiden 65-70:

3. Ruskigt bra gjort. Framför allt sången är väldigt trogen. Made-in-Sweden-vibbar. 1968
5. Arenakänslan, låtstrukturen och sången. Gillar drivet i basen också. 1969
6. 60:s Garage/punk. Farfisaorgeln är störtskön. 1966
7. Ljudbilden känns lite stor, men den tidiga progressiva rocken är bra. Gentle Giant-känsla. 1970
8. Det mesta låter bra, speciellt leadsången kommer till sin rätt. 1969

Tre av dessa får mina poäng när jag sovit på saken.

Edit: Har sovit färdigt och röstat. På tre av bidragen ovan.  ;)
« Senast ändrad: 05.05.2010, 00:28:14 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jehupp!
Då var man tillbacka till Gammla "Sweden" igen efter att fått en veckas försmak på sommarn
(Var det gött eller var det gött )
Så låt oss se vad vi har här:
Låt Nr 1.

Det började med att jag bjud över Keith:an på en kopp JD (eller 2) och bad honom ta Telen med sig.
Jag presenterade en gammal id'e från riffbanken 'I got a Dirte phonecall dö dörrö dö dö dö'
Han rev fram guran drog några extra sura riff,som jag klippte ihop,vi tänkte vi skulle ringa Jagg:an  men
så insåg vi att texten nog var mer passande för Kvinnlig fägring så filen fick studsa fram och tillbaka till Marre.
Mixad och inspelad på 3 dagar a 1 timme per dag..(Så här snabb har Herr Heep aldrig varit förut) 
Keefan hällsar och tackar på förhand :lol: 
EDIT: (Förlåt Marre,glömde berätta att du står för 2/3 av texten)  

Nr 2.
Juste gung,lite C-S-N kanske?? Inte min favve när det begav sig men här helt OK härlig Gura..
Men lite för snäll för mig..

Nr 3.
Hey Hey Now we talking,gammla jammarpolaren Jimpan,så ni fick ner honom !! Bra jobbat..
Lika ruffligt stökig som vanligt.. Hällsa honom.. Poäng...........

Nr 4.
Bra låt och musikaliskt rätt,men tyvärr för modern i soundet..

Nr 5.
Ja kanske... poäng (ska tänka lite) Rockn'Roll..

Nr 6.
Ja här var det i  alla fall tidsenligt..Tyvärr faller det på den tunna rösten,hade ni ringt Iggy och lurat in han skulle det varit poäng(ska tänka lite till här)

Nr 7.
Intro riffet lovar mycket,hyffsad låt alltså. Men tycker nog att det är en aaningens för modernt..

Nr 8.
Fan har du snott min kompis Hensley  ??? Här vankas poäng!! trots att detta nog låter mer 72-73 än 65-70.  B)

Nr 9.
Nä nu djä... Har ni oxo vart och slitit i Keefan,tänk på att han är gammal och sliten... :rolleyes:
Här är oxo Poängen väldigt nära,tycker din röst passar kalas till denna typ av musik.
Men själva versen är inte den väääldigt lik en låt vars Ref. går 'Please to meet you,hope you guess my name'
(Ett tips,prata inte högt om denna i närheten av Mick  :lol:)

Ja happ hur blev det nu då??

Jo en poäng till vardera Jimpan(nr 3) Mr Hensley(Nr 8) och sista ja va fn...det står mella  Nr 5 6 och 9
Och jag lägger den efter en del tänkande på Nr Ett  :lol:(Nä Nr 9 får den,trots låtlikhet)
« Senast ändrad: 04.05.2010, 22:43:04 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Nu har jag lagt mina röster och jag tycker ljudet är en viktig del när man sätter upp en sån här tävling.
lineguror som är akustiska funkar inte för mig då och inte trummor med fel ljudbild...vi snackar 65-70.

Mina röster:
"A cold gun" Har alla dom rätta ljuden...lite mera dist på rösten hade varit skönt...gillar orgelstrofen som dyker upp efter varje versrad.

"My Summerlake" Bra stämsång och låten lyckas driva på. Helfräckt med livekänslan och den tror jag hjälpte till att gömma en del mindre tidsrätta ljud.

"I should have known" Inget som jag lyssnade på ifrån den eran men uppenbarligen så finns det ju, Sixties sprutade coola klipp till oss från liknande band. Tog med denna för när jag har gått runt lite på låtarna så känns denna mest genuin i sitt "solkiga" ljud.

Roligt tema!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej här kommer eggets röster.

1. Snyggt lite bowiefeeling. Är svag för riffrock. Tycker nog att ljuden känns modernare än 1970, men det är ju fler som lät senare....(host host)
2. Okej riffet fick mig första att tänka på purple. Låter snyggt lite senare Greatful dead eller nåt.
3. Kul med live-feeling men inte riktigt min kopp the. Snygga mackor på gitaren och snygg sång.
4. Mer åt stoneshållet. Lite underlig ljudbild. Fast det låter onekligen sjuttiotal
5. Okej så livearenan gör att det låter lite utomhuskonsert. Snygga stämmor. Gillar inte riktigt trummorna men annars låter det bra
6. Jodå det här känner man också igen. Roligt, bra energi, lite falska körer men soundet är fräckt på något sätt.
7. Lite tyngre. Lite folksångsfeeling. Orginellaste bidraget. Det är något med melodin som fastnar efter någon lyssning så sitter den kvar.
9. Nu blev det mer som the Doors ungefär. Stör mig lite på sångmelodin men det är samtidigt charmigt på något sätt.

Svårt det här. Tycker vi missade lite på åren känns mer som de flesta ligger någonstans 1970-1975 (inkluderat mig själv som någon påpekade)

Röstar lite med hjärtat då. 1,2 och 7


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
medan vi inväntar slutet på röstningen så kommer några fler favoriter från 60-talet:
ett av mina favorit gitarr solon:

farfisa när det är som bäst:



lite mer fuzz:


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
RÖSTAT. Låtarna 3, 5 och 7 :D

Magnifying Mystifier, superbra på alla sätt :D :D :D

My summerlake, först gillade jag inte den så värst men... hmm, irriterande låt, den fastnade  :D

Resurrection, Gillar denna låt också mer för var lyssning  :D :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Blorrt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hi there,

Eftersom jag nu själv blivit indragen på ett litet hörn i ett av projekten hoppas jag att det går bra att klampa in och tycka till.
 
Att välja ut tre av dessa var inte lätt, men jag fastnade till slut för nr 2, 5 och 7. Mest för att låtarna tilltalar undertecknad.
Noterar att det finns många kompetenta musiker och låtskrivare här!

/Blorrt


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så eftersom servern är finsk så ligger den en timme före och det innebär väl så vitt jag vet att vi har en vinnare.

Grattis aRocker och kompani! och hedersam andra plats till Gurano och mahan.  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja GRATTIS aRocker - du var bäst  :wub:

Mahan å jag är fullt nöjda med 2a platsen  B)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Grattis!

Bra låtar allihop, denna gång!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Grattis aRocker och bra jobbat allihop!

Har varit lite frånvarande här av olika anledningar men klarade biffen ändå med hjälp av poll-systemet som automatiskt räknat röster, hoppas ni inte tyckte det var för tråkigt.

Lämnar nu över stafettpinnen med varm hand till aRocker :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp GRATTIS aRocker värdig vinnare.
Vi kom näst sist men det gör inget när en så bra låt som MartinM hade kom snäppet sämre. Tycker faktiskt det var bra låtar överlag denna gång (också)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ja GRATTIS aRocker - du var bäst  :wub:
Mahan å jag är fullt nöjda med 2a platsen  B)
Gurano

Tjou!
Kunde inte ha sagt det bättre själv :D Grattis till the winner
och tack till alla som gav oss förtroende genom sin röst!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


clavinova

  • Gäst
Grattis aRocker! Kul!


Lite förvånad och nästan beklämd blir jag dock läsandes statistiken, 25 röstande?


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
****************        X -  T R A    *********************

**************   R Ä T T   L Å T   V A N N   ****************

Den lille men naggande goa 60-talsfestivalen avgjordes i helgen.
Vinnare blev 'Magnifying Mystifier' av och med Jimi  'aRocker' Hendrix som
knep guldet ohotat före 'My Summer Lake' och 'En kall pistol' av Gurano/Mahan resp. Egghuvud / Blorrt.

KonTroll-Nytt gratulerar medaljörerna ! B) och ser med skräckblandad förtjusning och spänd förväntan fram emot nästa 'spån-tråd' samt nästa festival.
Vi önskar aRocker all lycka med arrangemanget !  :)

helvete....senaste nytt - norge har kvitterat i hockeyn mot sverje..faaan...over and out..hörs sen !  :blink:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Grattis aRocker! Kul!


Lite förvånad och nästan beklämd blir jag dock läsandes statistiken, 25 röstande?
Är det inte det man säger världen är bra liten ibland.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej och tack för rösterna! (grattis till er andra också för placering och deltagande.)

Hur gjorde vi då:

Jag hade ett riff som i mitt huvud kunde låta Hendrix men när jag presenterade det för Bölla så tyckte han att det andades för mycket funk ala Electric Boys och det kunde jag köpa med tanke på att den mannen har plockat ut och kan sin Hendrix katalog och jag är ju en gammal Electric Boys diggare så "that makes sence"!

-Så vad gör vi, ska vi micka upp trummorna och se om du/vi har nåt annat!?

Och då började Bölla gnugga på det där "skumma" partiet och sedan la han till det mjuka sångpartiet och allt började röra ihop sig i mitt huvud och han kanske visste vad han gjorde men jag kände "flum", vi måste ju få ihop nåt också.

Så då benade vi ut partierna och försökte ta oss igenom det hela ut nån större kraschlandning och det gick.(en liten nervryckning i kaggefoten på slutet bara)

Så då behövde vi nån start, för låten var förbannat kort.

Då tog jag ambiencemicken och mickade hans introsång i trummrummet och stärken i ett annat och så fick han sjunga och spela introt på en gång...därför som man hör strängljudet/anslagen läcka in i startsången tack vare ett distinkt gitarrspel och kanske därför som många tror att det är live.
Bara trummor och gura är "live". Slutet med bara ordet "Carry on" fick jag nog ifrån "Heartbreaker" med Zeppelin inser jag nu.

Vi måste nog göra mer sånt här, där Bölla sjunger, han har en naturligt cool röst och är ju en blueskille, vi får väl se.

Håll utkik efter nästa festival...kan bli lite nya grepp men jag tror att det går hem....annars, It´s only Rock n Roll!? B)


asti

  • Gäst
Hej och tack för rösterna! (grattis till er andra också för placering och deltagande.)
Hur gjorde vi då:
Jag hade ett riff som i mitt huvud kunde låta Hendrix men när jag presenterade det för Bölla så tyckte han att det andades för mycket funk ala Electric Boys och det kunde jag köpa med tanke på att den mannen har plockat ut och kan sin Hendrix katalog och jag är ju en gammal Electric Boys diggare så "that makes sence"!
-Så vad gör vi, ska vi micka upp trummorna och se om du/vi har nåt annat!?
Och då började Bölla gnugga på det där "skumma" partiet och sedan la han till det mjuka sångpartiet och allt började röra ihop sig i mitt huvud och han kanske visste vad han gjorde men jag kände "flum", vi måste ju få ihop nåt också.
Så då benade vi ut partierna och försökte ta oss igenom det hela ut nån större kraschlandning och det gick.(en liten nervryckning i kaggefoten på slutet bara)
Så då behövde vi nån start, för låten var förbannat kort.
Då tog jag ambiencemicken och mickade hans introsång i trummrummet och stärken i ett annat och så fick han sjunga och spela introt på en gång...därför som man hör strängljudet/anslagen läcka in i startsången tack vare ett distinkt gitarrspel och kanske därför som många tror att det är live.
Bara trummor och gura är "live". Slutet med bara ordet "Carry on" fick jag nog ifrån "Heartbreaker" med Zeppelin inser jag nu.
Vi måste nog göra mer sånt här, där Bölla sjunger, han har en naturligt cool röst och är ju en blueskille, vi får väl se.
Håll utkik efter nästa festival...kan bli lite nya grepp men jag tror att det går hem....annars, It´s only Rock n Roll!? B)
Hur mycket påverkade Jägern och Whiskyn slutresultatet?  :)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Hur mycket påverkade Jägern och Whiskyn slutresultatet?  :)

jägern 35 % och whiskyn 40%... :lol:


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hehe!
Tror vi höll oss hyffsat på spåret, med inställningen att vi tar bara nån 3,5 så lyckades vi vara skärpta nog.

Men att dricka sig till inspiration är ju ofrånkomligt, hehe!!


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Dricka sig till inspiration funkar det lika bra som att dricka sig snygg?  :D
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej kul passar på att tacka alla som röstade på mitt bidrag också. Tack.

Festivalerna är kul. Lite nya idéer och ny input kan inte skada. 25 röstande är kanske lite för lite. MEn det var ganska tunt med bidrag också. Hoppas att nästa tema kan locka till lite mer röster och bidrag.

Eggs  :)