Har hört att det inte alls är säkert att en erkänt bra preamp passar ihop med en erkänt bra mick. Det är vissa kombinationer som kan ge guldljud. Att med enbart en monopreamp jämföra olika mickar tycker jag är svårt. Även ganska billiga mickar låter ju bra idag. Men kan man sätta upp två olika bredvid varandra och köra genom en stereopreamp hör man lätt skillnaden på en TLM102 och en NT2-A.
Har man ingen stereopreamp, utan hellre vill satsa på en bra monodito så kanske man som kompletterande micktest koppla upp två, eller tre olika mickar i en enklare livemixer och lyssna i hörlursuttaget. Det säger ju inte allt om ljudet, men en viss jämförelse mellan mickarna ger det ju.
Nåt annat att tänka på när det gäller mickar är att man är ju inte tvingad att lyssna/använda dem med all eq på noll. Det kan ju vara så att en mick som behöver ett litet eq-lyft i diskanten i slutändan låter bättre än den mick som inte behöver eq alls. Eller tvärtom, om man skär lite topp på en mick med sk kinadiskant så kanske man kan få den att låta riktigt "tyskt" och varmt.
Om man ska investera i en ny mick till sånginspelning är det bra ta en inspelning av instrumenten utan sång, typ en låt man är väldigt van att sjunga, ta med kompet på cd till musikaffären, ta med egna favo lurar, och sen provsjunga genom en hyfsat bra mixer samtidigt som kompet spelar, och gärna med lite reverb osv på sångljudet. Först då kan man göra sig en uppfattning om hur helheten kommer att låta.
Den dan jag hittar 5000 kr på backen skickar jag omedelbart efter ännu en Neumann TLM102. En blöt dröm för en amatörstudiofreak.
Joachime på Studioforum skrev en recension av den för nån studiotidning, hittar tyvärr inte den, men den finns via länk nånstans på studioforum.