Kontrollrummet

equality - Stop

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Stop
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: instr funk-jazz-whatever
LÅTLÄNGD: ca 2 min
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Long time no see... Äntligen lite inspiration (och tid). Hade väl i vanlig ordning tänkt sång och lite längre men tji... Tacksam lite synpunkter... Nån som kanske vill ta över?
gammal version: http://www.box.net/shared/6t7oq6iebczk7cxbd6ue


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



2011-07-15: Bas och wurlitzer pålagda. Bättre eller bara rörigt?
2011-07-16: Helt omgjord med längre intro (thnx Eddi!) och annat Wurlitzerspel. Alt länk: http://www.box.net/shared/5g899bjdhl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2011-08-15 Gurano lade på sina sina gitarrlicks. Tycker det hottade upp och stycket fick ett brötigt, jammigt intryck.
2011-08-16 En snubbe som kallar sig jsaras på Cakewalkforumet tyckte att jag skulle ändra i sticket, vilket han gjorde och jag tyckte det blev lite vildare. Försökte klippa in Guranos gura så gott det gick där. Har f ö klippt och klistrat i guranos spel en del. Håller tummarna för att det håller.
« Senast ändrad: 16.08.2011, 04:15:33 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
bra låt..  kan du inte byta till lite mer elektriskt piano? och upprepa hela låten en gång med lite flippad sopransax ovanpå,   andra gången? bara ett förslag.. finfint pianospel hur som helst.
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo men det här är kul. Introt lite datorspel /Hubbard.. Inget dåligt, bara den associationen jag fick. Jag tror på staccato-gura här, annars inga förslag alls.
Jo "elektriskt piano" som mixuz säger, kanske till och med sån här hammondorgel eller nåt? Kanske värt ett test.
Bra jobbat så lång!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra drag i den här grunden.
Bjud in saxofon, gitarriff och hammondorgel, samt HM om han har tid med munspel.
Åsså nån som sjunger. Skitbra gung!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker pianot är helrätt här - kan du lira detta live? Bra vänsterhandsföring i så fall- Trummorna låter också helrätt så det är bara att bygga på med andra instrunment och sång. Bra drag i låten vilket borde ge inspiration till pålägg.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
mixuz: Tack för tyck och idéer! Tänk om man kunde spela sopransax då skulle livet vara mycket roligare. Nja men många gånger tänkt att det skulle vara som en skänk från ovan i flera låtar. Kul att det gillas.
Dividend: Kan inget om dataspelsmusik men kul att det väcker såna associationer. Kan testa lite Hammond annars tycker jag pianot täcker mycket, kanske för mycket. Knappast plats för bas väl? Thnx!
MaxB: Kul att det svänger! Thnx. HM ja  :wub:. Han kanske skulle kunna få till bas också. Sång vore kul. Testa gura om du vill?
Eko: Nej, spelade in vänster- och högerhand var för sig. MIDI på pianorulle: :wub:. Kul att du tycker det låter rätt. Skal försöka få till förlängning. Thnx Eko Eko Eko Eko!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Skönt sväng och fint pianospel!
Om man ska bygga ut den kan jag tänka mig två varianter:
1) Trummor med vispar och en kontrabas
2) Elpiano, elbas och en "baktaktshuggande" elgitarr (vill man ha det ännu större så lägg på blås och kanske en hammondorgel  :))
/Asti


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skitbra - så vill jag oxå kunna spela ;)
Håller med Eko om att pianot funkar skitbra - tycker dock bara att det är lite instängt - släpp ut pianot så blir det ett luftigare ljud.

Men kanske att det skulle passa med ett häftigt blåsgung oxå
Härligt gung - gott arbete!

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
walking bass kunde nog fanken visstr funka tror jag. eller bara pumpande fjärdedelar?

Pianot låter som det saknar lite pedal, framförallt i inledningen.

När du tar ner låten låter det snyggt.

Första tre tonerna i "riffet" kunde gärna få vara ackord tror jag? nån sjua kanske.


skall bli kul att höra fortsättningen. Sång skall det ju bli?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


clavinova

  • Gäst
Tycker iden är bra men det blir lite för enformigt efter ett tag. Jag lurar på om inte en Clavinet skulle kunna spela riffet kompletterat med lite smygande blås och släpig sång?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
asti: Tack för tips! Vispar blir kanske lite för vekt. Jag vill gärna ha ett starkt markerad trumrytm. Blås vore kul men har inte särskilt bra ljud på det.
Gurano: Jag skulle också vilja kunna spela så...  :rolleyes: Kan nog inte få till pianoljudet bättre. Kör Ivory vilket har det bästa ljudet i min samling. Blås? Gärna. Tack för synpunkter och pepp.
Emulator: Prövade med pedal först men det blev grötigt. Ligger på lite nu i det lugnare pianosolodelarna. Bas skulle nog funka men kanske unisont med pianot? Går väl att få till varianter med sjuor hoppas jag. Sång är nog det som kan lyfta (med rätt sångare/sångerska). Tack!
clavinova: Clavinett? Är det en liten clavinova?  :D Håller med dig om enformigt och sång skulle säkert skänka variation. Släpig kanske ja men vill gärna behålla det eventuella svänget. Thnx!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tajt beat, pianot är kanske lite hårt så ett mjukare (Rhodes) kanske vore att föredra. Blir lite tomt utan en bas men det är samtidigt svårt att hitta plats för en bas när man börjar med piano...
Lite mer variation på trummorna tycker jag, blir lite för mycket ride-komp, tycker jag.
Låter bra och lovande, men det är svårt att komma med råd om hur man kan utveckla detta, kör liksom fast.  :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Grymt skönt sväng på den här!
Diggar som bara den. Får en ganska driftig sångmelodi i huvudet när jag hör det här, som följer svänget på ett schysst sätt...kan bli hur bra som helst!

Gott jobb!

https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Mike!

Testade lite bas..Inte så tight lirat med tanke på att jag inte rört instrumentet på ett bra tag..lirade in en tagning förutom på "jazz" sticket där jag fick lyssna några gånger för att höra hur du tänkt.Passar passar inte,ja helt klart kan en bättre basist utveckla detta.Nåväl,så här låter det i min tappning.Hade jag haft tempot så kanske jag hade kunnat styra upp det bättre mot metronomen.

Mike


clavinova

  • Gäst
Hola HM! Vicken stadga det blev med basen! Ringrostig eller inte, jag tycker att det lät kalas. Lite whawhagura på detta och möjligen ett elpiano, liten clavinova eller vibraphone på detta så!


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Hi EQ!  Some horns, maybe?  I can't help you with that, but it's sounding so New Orleans-y that I thought some horns might work... ;)  I'm just in awe of your piano playing.  Wish I could play so well! 
The human theremin.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
HM´s bas gav ett nytt uttryck åt trummorna väldigt bra synergi där. McMuffins horn vet jag inte hur dom skulle låta men vore skojigt att höra - en ev. sång finns det ju knappast plats för känns det som med så mycket som händer men men man vet aldrig kanske skulle låta kalas det också. Helskön låt med mycket drag i.

In english briefly:
HMs Bass good, gave more expression to drums. Horns might be good, song no place for but maybe anyway.

Dont know why I wrote so much in swedish when the brief was so incredably wellpainted :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu måste du lägga in ljudet från rösten av pianisten som stönar då han spelar, eller att man hör nöjda grymtningar från pianisten. Vilka pianister tänker jag på som gör så?
Hjälp mig att fylla i namnen på dem. Den sistnämnda har initialerna KJ och jag tror Clavinova gillar honom. Oops två ledtrådar...

Skönt med basen. Önskar jag hade kvalitetstid att lägga wawa-gura men tyvärr...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Lattjo låt på nå't vis.. Du är sannerligen en hejare på piano (blir avundsjuk)... Bra jobbat med basen där också Mike.. Snyggt & välspelat...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu måste du lägga in ljudet från rösten av pianisten som stönar då han spelar, eller att man hör nöjda grymtningar från pianisten. Vilka pianister tänker jag på som gör så?
Hjälp mig att fylla i namnen på dem. Den sistnämnda har initialerna KJ och jag tror Clavinova gillar honom. Oops två ledtrådar...

Skönt med basen. Önskar jag hade kvalitetstid att lägga wawa-gura men tyvärr...
Oscar Peterson och Errol Gardner kanske. Det var länge sen man hörde dom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Härligt gung i låten, perfekt trumlir och pianokompet utgör en bra bakgrund att jobba vidare med sångmelodi. Tycker mej höra Beatlesinspirationer vilket jag älskar - Lady Madonna, Hey bulldog...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
MIn arbetsgivare blockar boxnet så jag kan inte lyssna  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
MIn arbetsgivare blockar boxnet så jag kan inte lyssna  :)

Ja men det är lugnt egget,kolla mitt förra inlägg - där är låten med lite baslir  :)

Mike


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej nu kunde jag höra. Hmm lite underligt det är kul när du gör så där helt oväntade grejor. Svårt när inspirationen tryter och tiden springer ifrån en. Det gäller att gasa sig ur uppförsbacken bara.
Låten då tja skum, men riffet håller. Sedan vet jag inte om jag tycker att det står för sig själv så att säga. Snygg bas också Mike.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
svängig sak det här
lyssnar både utan och med bas. Visst tillför mikes bas mer botten, men den känns lite för luddig, basig. Men coolt spelat
Trummorna något för diskantiga i min smak, särskilt i den här genren.
Grymt pianolir! Gillar melodin som återkommer ofta. Men känns inte som en sångmelodi, snarare nåt som svarar mot en dylik - om det nu kommer sång på det här.
Trummorna är väl nån slags loop, drumcore?
« Senast ändrad: 15.04.2010, 23:24:48 by Tokai »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker pianot är lite för rörigt. Kanske är det så att vänsterhanden gör det som en bas borde göra?
Clavinet som önskades tidigare i tråden hade säkert suttit som en sportmössa. (Tänk Superstition Stevie Wonder)

Förslag till fortsatt resa:
Fimpa vänsterhanden i pianot
Lägg på elbas. Samplad eller äkta som spelar nån envis figur för att accentuera svänget i trummorna.
Clavinet i registret motsvarande pianots vänsterhand som gör skojiga figurer mot bas och högerhandspiano.
Ring Stevie Wonder och fråga om han känner för att lägga lite sång.

Eller ska det bli en sånglåt förresten?

Keep swinging...




Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra basat Micke! Tack för många bra tips. Jag återkommer så snart som.... med bättre svar och ny version.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu måste du lägga in ljudet från rösten av pianisten som stönar då han spelar, eller att man hör nöjda grymtningar från pianisten. Vilka pianister tänker jag på som gör så?
Hjälp mig att fylla i namnen på dem. Den sistnämnda har initialerna KJ och jag tror Clavinova gillar honom. Oops två ledtrådar...

Skönt med basen. Önskar jag hade kvalitetstid att lägga wawa-gura men tyvärr...
Oscar Peterson och Errol Gardner kanske. Det var länge sen man hörde dom.
Tack! Och så var det Keith Jarret!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Går igenom en del gamla synder och försökt skaka liv i denna. Ursäkta uteblivna svar! Hade egentligen ett annat meloditema men glömt. Testade med wurlitzer enl wernborgs tips. Kanske blev rörigt? 
« Senast ändrad: 16.07.2011, 00:01:23 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Basen blev helrätt - jag är lite skeptisk mot Wurlen - tänkte att den kanske först ska komma in i andra vändan men hör att du spelar lite annorlunda där nja nä ja jo - vadå jag velig? :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Eddi. Själv lite tveksam till Wurren men mer hur den skall spela än om den kommer in rätt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Återkommer till denna! Snabblyssning! Men basen UPP i nivå! Och bättre ljud, nån bra elektisk eller ståbas (?) istället kanske?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Återkommer till denna! Snabblyssning! Men basen UPP i nivå! Och bättre ljud, nån bra elektisk eller ståbas (?) istället kanske?

Vettifasen om Wurren tillförde nåt!? Jag separerade den från pianot genom att panna och justerade nivåerna något och drog upp den bumliga basen. Kanske annat ljud och spel på den också?  :blink: Thnx Divid!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ändrade introt och bytte basljud.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag har nog inte lyssnat på denna innan. Det är en riktigt skön instrumental sak. Härligt groove. Tycker att bas och wurlitzer funkar fint.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.