Jag vill inte dissa nån, men det är nog oundvikligt att någon känner sig förorättad av följande. Men jag anser mig ha bra grund (fakta) för att hävda följande, så kan inte låta bli
Min argumentation här bygger på att jag noterat följande:
En mix skall i 95% av fallen vara BALANSERAD (i nivå, frekvenser osv)
Det kan en dator göra, om det funnes program (finns säkert redan annars vore det konstigt) En mix har alltså ett icke-fluktuerande matematiskt landskap (har 1 eller flera lösningar) som kan räknas ut och genereras av dator!
De andra 5% av fallen är t ex skräckfilmsmusik eller annat där konstnären inte vill ha denna balans ("harmoni" avseende ljudtekniska aspekter)
Det går alltså att räkna ut och är mindre konstnärligt än följande, som mixerisnubbar gärna vill påstå är lika konstnärlig verksamhet, kanske mindre konstnärligt ibland, av vad jag kunnat läsa ibland under åren
Enklaste partikeln i musik är FRASEN, men låt oss använda melodin som exempel.
Denna måste gå till extremer, ha infall (oväntade) osv, för att fungera när den blir komplexare. För att fungera! (Vara "vacker", konstnärlig whatever.)
Sådant har i matematisk modell, den komponenten inbyggd att det INTE (lätt) går att beräkna!
ALltså! För att vara intressant, måste en melodi FÖRUTOM att vara balanserad vertikalt (tonhöjd) och horisontellt (i tidsled) ha komponenter som är väldigt svåra att efterlikna i dator. (Fraktal/algoritmisk kompositionsteknik existerar, men jag har fan aldrig hört en melodi som var gjord av dator, som är BRA! SUPERENKLA melodier kan funka och genereras av dator. Som i artikeln jag postade nu senast (Emily-programmet). I alla fall i nuläget.
Däremot är det fullt möjligt att rent programmeringstekniskt och framgångsrikt skriva ett program som mixar en låt (95% av fallen) i dator, bättre än vad jag och de flesta gör, för det handlar om sånt som en dator beräknar bättre än en människa.
Tillägg: Superenkla fungerande melodier i dator kan vara "bra", men de kan inte i NULÄGET skriva mänskliga melodier (Dvs komplexa saker, med infall och ett "språkligt" (kommunikativt) uttryck!) Det är själva poängen här, slutsatsen av det drar jag i nåt följande inlägg