Forum > Demolåtar

Dividend/Karisma/Cykeln/Elena - Vårljus

<< < (3/20) > >>

Dividend:

--- Citat från: asti skrivet 06.04.2010, 22:01:06 ---Den här måste vara fruktansvärt svår att sjunga och framför allt känna takten! Jag skulle aldrig klara det!
Åsa gör det jättebra, men ibland känns det aningen jäktigt.....
Som om det är lite för mycket text att hinna med. Texten i sig är mycket fin!
Tycker sången ligger lite högt i förhållande till instrumenten och kanske också lite mer reverb på den.
Ska lyssna mer och höra om intrycken består.
Finstämd och vacker musik, om än svår att hänga med i.  :)

--- Slut citat ---

Jag säger som jag alltid säger: Det kommer en finalmix :D OCH "Ruski violiniski komski to svedski!" Dvs, det kommer en violinist från Ryssland (grymmaste kvinnliga violinisten, iaf tycker jag det!) och skall hjälpa till här lite...
(Väldigt troligt, annars på nästa visa)

Jag menar, du borde tänka: "Om snubski kan fixa en fiol från ryssland, så kan snubski väl också fixa dessa problem vi nämner" :D Eller, med andra ord: Det ordnar sig :)

Jag skämtar. Tack för hjälpen på intermediära låten förresten!

--- Citat från: cykeln skrivet 06.04.2010, 22:11:57 ---Vackert vackert vackert!
Bra Åsa - jag vet hur svårt det var
Jag tyckte det skulle vara en något annan melodi för att underlätta för orden men Per ville något annat
och de här kompositörerna tror alltid att de vet bäst   :rolleyes::D
Kompositionsmässigt tycker jag att det ska vara två verser först innan första B-tema/refräng
tycker det stämmer bättre även textmässigt -
men de häringa kompositörerna vet förstås bäst   B):D
Tycker att det skulle var fint med bara ett piano/flygel som understödjer sången - en Schubersk sak
som i mellanspel får lite mer instrumentering - rysk fiol låter helrätt
men de hära kompositörerna de ....   ;):D
Härlig melodi Per!

Tack snälla Åsa och Marre för vänliga ord om texten
LH - här är några ord så du kan byta ut de felaktiga
mjuk, tussilago, glada, tid, dag, sol, vin, drick, din  :D

--- Slut citat ---

Du, jag håller helt med om piano! Grymt bra idé, har funderat i veckor på att introducera det. Det gynnar uppfattningen av rytmiken också för den som sjunger troligen.
SKitbra text, och bra jobb av alla inblandade!

Ja, jag vet nog inte alltid bäst, men det är aldrig fel att kräva det omöjliga :D Då når man ibland halvvägs iaf :)

/Per

Åsa:
Hej igen och tack för ert stöd ni som förstår det svåra i att sjunga denna  :D Jag fick gå på nån känsla som jag letade hela tiden för att komma in rätt, hålla ut på rätt ställe osv. Så sången är inte sådär "min" och avslappnad som den borde vara. Det känns inte bra att lämna ifrån sig sång som jag inte är helt nöjd med, så med ett mer bärande arr gör jag nog ett nytt försök, ett finstämt piano kan nog funka jättebra, men då bör det vara mjukt och följsamt tycker jag och som ändå visar var sången ska ligga (trött-svammel) om du förstår hur jag tänker.. . Och jodå Per, det där hängande "marken" gör att falsk-larmet går haha. Har inte hunnit kolla om jag kan lösa det där, ska kika i morgon :) Fast blir det ny tagning så gör det sig själv då :) Låten är fin men inte framme än, men jag tror den kan bli otroligt fin när den är klar och allt har hittat sin plats!

Dividend:
JAg skall se hur det löses bäst här.. Vi sa ju lördag :)

Hehe, har inget kött hemma, glömde handla... Helt sjukt, har käkat 4 konservburkar med champinjoner som ersättningsmedel (till kött!) idag.. Gott till snabbmakaroner. Hehe

Så det enda jag undrar nu är om det är farligt att äta för mycket svamp? :D (Vissa svampar sägs ju ge hallucinationer, haha... Ojojoj, skall nog sova här strax..)

Jag får återkomma med rapport om champinjon-dieten....

Rattlesnake:
Väldigt ljust och trevligt generellt intryck. :) Melodin är sprittande, oförutsägbar i yviga krumsprång och kanske inte så catchy, men den gestaltar våren bra.

Åsa är rätt val på denna, det låter riktigt bra för det mesta. Jag reagerade på samma saker som redan nämns, lite trevande i takten, lite..."kvartstonkänsla" på "marken".  ;) En ny tagning tycker jag, och en omtagning blir oftast bättre när man har smält låten några dagar. Jag tycker du skall göra ett speciellt backingtrack för Åsa att sjunga till, med tydliga bastoner som går på jämna fjärdedelar. Då kommer Åsa att sätta verserna utan problem. (Sedan tar du naturligtvis bort stödtonerna). Sjunga mot klick är ingen höjdare, det vill gärna läcka ur lurarna och komma med - bastoner är bättre.

Ska bli kul att höra den med riktig fiol, den ska väl ersätta en del av det befintliga soloståket som låter ganska ojämnt? Tycker också du ska se över flöjten, den låter väldigt mekanisk och känslolös. I övrigt håller sig kompet snällt bakgrunden utan att tränga ut Åsa. Det kunde nog t o m vara ett snäpp högre i volym.

Dividend:
Hej R.

Det är väldigt kul att du tyckte den var trevlig i uttrycket.
Håller med om "marken" nu nrä jag lyssar på den, kanske kvarstskvartston dock.. ;) MEn jag fick inte korrigera det :D (Vill inte helst och har  aldig använt pitchkorrektur, så ett dåligt val ;)....)
Dina övriga tankar (om rytmik) och dyl skall gå att lösa på nåt vis. Bas prylen är ju en tanke. Piano då en annan.

Allt stråk är ju cello, nedanför violinens lägsta not (G på oktav 2). Däremot skall jag testa annan plugg än ewql för dessa. Och fiffla med det tills det låterb bra/bättre nu i dagarna ;)
Känneri ofs en cellist i österrike, men inte haft kontakt på ett tag :unsure:

Violinen saknas i princip i den här... Så förmodligen i nåt extraparti och under kontrapunktpartiet..

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion