Efter att ha pysslat en del med Logic Express 7 har jag precis skaffat Logic Pro 9.
Tänkte försöka ersätta mina hemmagjorda arbetssätt med att använda programmet mer som det var tänkt och kommer därför att ställa en hel del frågor.
Vi börjar med:
- Hur sätter man in växlande taktarter (i arrangefönstret)?
Nuvarande projekt har mycket taktartsväxlingar och det är irriterande när takterna inte stämmer... FIXAT
- Om clicket går på fjärdedelar som grundinställning i en låt, hur får man det att spela tex 3 åttondelar och 2 fjärdedelar i en 7/8, eller 1 fjärdedel samt 3 åttondelar i en 5/8, när sådana dyker upp? (Edit. Förstår att jag givetvis kan dela upp i 3/8+2/4 eller 1/4+3/8, men det vore mer smidigt att kunna behålla en hel takt.)
- I kollegans musikprogram ("Abelton") finns det en inställning för att flytta ett spår - framåt eller bakåt - i millisekunder.
Hur gör man detta i Logic?
- Går det att färglägga de sektioner man markerat med markers för att få en mer visuell överblick över låtens struktur?
FIXAT
Och så avslutar vi med en riktigt pinsam fråga som jag inte klurat ut

- Hur gör jag för att hoppa till de markers jag satt in?
Fortsätter i avdelningen pinsamma frågor:
- Hur får jag markören att hamna
exakt på ett slag - inte några tics strax före eller efter - när jag försöker att peka på det?
Borde väl finns någon sorts "grid"...