Kontrollrummet

karl-it takes more than this....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Var i studion igår och.....tar gärna emot kritik på denna snutt...vad fattas, vad ska till???

it takes more than this...


tack / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lyssnar. En liten snygg, meditativ sak. Sticker inte ut någon stans riktigt, men oerhört skönt landskap av intryck som rullas fram.

Jag skulle nog kunna tänka mig ett lite mer dramatiskt avsnitt där stråkarna dominerar, kanske ihop med piano/flygel.

Alltså svepande dramatiska cellos ihop med fioler, och enstaka ganska mullriga pianotoner?

Fin känsla och nerv i denna låt. Egentligen fattas mig ingenting. Skall jag vara petig i intrycket, så skulle jag gärna se en sänkning med två halvtoner eller något, dina allra högsta toner kanske skulle må bra av att tas ner? Fast inget allvarligt egentligen, mest för att kunna peka på något.


en helt annan grej är ju om du skulle vilja braka ihop ett komp mot mina domäner...hehe, denna melankoliska stämma skulle sitta som en kepa då. Men av någon anledning tror jag nog att du hellre avstår :rolleyes: hör av dig annars ;)



Jättefint karl, som vanligt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OKay Karl!

Vad som fattas... ett par öl! :D
Seriöst, låter bekannt på nåt sätt, kanske hört nån tidigare version. Mycket fin personlig röst. Stämningsfullt arrat och väl spelat. Akusten lite upp, gömmer sig bakom lixom. Fint lirade stråker. Jättefin låt som helhet.
Men jag blir på nåtsätt väntande på de traditionella djupa pukorna och en fet bas i början på andra versen. Nu blir låten jämntjock, naäi inte tjock, men den växer inte till sig, blir inget crecendo före finalen. Sen detdär skrapande finurliga lilla soundet i vänstra örat, ska väl vara nåt rytmisk inslag, men antingen så ska det skruvas upp eller lämnas bort.  :rolleyes:

Gillar låten fast det blev väl en väldigt sågande kommentar :)
Hoppas du fär ut nåt av det.


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack Emu för lyssning....Jag kanske tar ner den lite och försöker bygga andra versen lite annorlunda ...får se vad inspirationen kommer upp med....går gärna i klinch med dina idéer men kan inte garantera att det faller väl ut men gör gärna ett försök....tnx / karl
lyssnar. En liten snygg, meditativ sak. Sticker inte ut någon stans riktigt, men oerhört skönt landskap av intryck som rullas fram.

Jag skulle nog kunna tänka mig ett lite mer dramatiskt avsnitt där stråkarna dominerar, kanske ihop med piano/flygel.

Alltså svepande dramatiska cellos ihop med fioler, och enstaka ganska mullriga pianotoner?

Fin känsla och nerv i denna låt. Egentligen fattas mig ingenting. Skall jag vara petig i intrycket, så skulle jag gärna se en sänkning med två halvtoner eller något, dina allra högsta toner kanske skulle må bra av att tas ner? Fast inget allvarligt egentligen, mest för att kunna peka på något.


en helt annan grej är ju om du skulle vilja braka ihop ett komp mot mina domäner...hehe, denna melankoliska stämma skulle sitta som en kepa då. Men av någon anledning tror jag nog att du hellre avstår :rolleyes: hör av dig annars ;)



Jättefint karl, som vanligt!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Mycket fin låt. Mycket...

Jag gillar det. :) Och jag tycker så jäkla mycket om din röst. :)


DåligtGehör

  • Gäst
de första 20 sekunderna känns det som en trevlig låt om en inte så särskilt upphetsande. En helt ok akustisk gitarr som kör ett rätt vanligt komp tillsammans med bra sång och lite annat till. Ok, man skall inte döma en låt efter 20 sekunder väl? Nej det är inte det jag är ute efter heller!

När stråkarna mer och mer blandar sig i så växer låten enormt. Gillar starkt! Skulle som Emu är inne på gärna höra stråkarna ha partier där de dominerar, piskar upp det mer. Jag funderar även på om man skulle kunna gå ifrån den trygga akustiska gitarren och låta det vila mer på piano och stråkar. Inte ha ett tremolokomp. Ja, gitarren är min stötesten. Helt ok, men rätt tråkig. Allt annat är bra även om det nog kan bli ändå bättre.

Skön att lyssna till!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
Alltid lika uppskattat av mig att lyssna på dina låtar.Dom skänker lugn och behaglig stämning..
Kör ingen feedback idag,vill bara lyssna och leva mig in sinne stämningen du skapat med detta..

Bra låt och bra framfört..Tack Karl för mycket behaglig lyssning.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx mahan....tar gärna ölen när som helst :)....seriöst, du har nog aldrig hört en tidigare verson men ibland känns det som saker går igen i nya låtar så det kanske är det...ska försöka få andra versen att skilja sig lite från första, kanske bygga på med stråkarna men försöka undvika svullstet...får se...tack för lyssningen / karl
OKay Karl!

Vad som fattas... ett par öl! :D
Seriöst, låter bekannt på nåt sätt, kanske hört nån tidigare version. Mycket fin personlig röst. Stämningsfullt arrat och väl spelat. Akusten lite upp, gömmer sig bakom lixom. Fint lirade stråker. Jättefin låt som helhet.
Men jag blir på nåtsätt väntande på de traditionella djupa pukorna och en fet bas i början på andra versen. Nu blir låten jämntjock, naäi inte tjock, men den växer inte till sig, blir inget crecendo före finalen. Sen detdär skrapande finurliga lilla soundet i vänstra örat, ska väl vara nåt rytmisk inslag, men antingen så ska det skruvas upp eller lämnas bort.  :rolleyes:

Gillar låten fast det blev väl en väldigt sågande kommentar :)
Hoppas du fär ut nåt av det.


h.  Johan
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackra harmonier. Aningen hög tonart för din röst, låter lite ansträngd. Snyggt arrad, särsklit stråket (vilken känsla på slutet!) och jag gillar det där klappret i vä kanal.
Kanske lite mellanlåt för att vara från dig och visst kraven blir höga med allt du skämt bort oss med - 3,5 karlar av 5 möjliga.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Oj vilken fin låt! jättefin sång..dock tycker jag att du ska mjuka till tonen där du går upp och får en lite gällare stämma, kan bli mer harmoniskt tror jag om du softar till rösten just på de ställena..då tänker jag på klangfärgen vid t ex  0:18  och på ordet "I am"
I övrigt tycker jag sången är grymt skön!


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Vilken snygg melodi du har fått till.  :) Snyggt med stråket. Om du känner att det är bekvämt att sjunga så högt så tycker jag du ska behålla den här tonarten. I like.
Det är en riktigt hjärtknipande, känslosam, (jag vet inte vad jag ska skriva) alltså jag känner mig berörd. Det var längesedan jag kände så här på nätet.
Det är såååå bra! Jag skiter i det tekniska. Detta är bara bra.
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Kenta K...tack för lyssning och nice att du gillar rösten... B)

Dåligt Gehör....tack för din analysförmåga, ska jobba vidare med låten och försöka nyansera andra versen mer och kanske ta in en annan sångare som klarar av tonarten bättre...tnx
Harmonica mike....tack för lyssningen...kom gärna med kritik när du är mogen, kommer iofs jobba vidare så denna version är kanske inte så aktuell så länge....tack igen...

Hej Karl.
Alltid lika uppskattat av mig att lyssna på dina låtar.Dom skänker lugn och behaglig stämning..
Kör ingen feedback idag,vill bara lyssna och leva mig in sinne stämningen du skapat med detta..

Bra låt och bra framfört..Tack Karl för mycket behaglig lyssning.

Mvh
Micael

equality...tack för dina öron...kanske provar Maja på denna och försöker med att tajta till stråket till en mer homogen känsla...mellanlåt?? vet inte, har inte den förmågan att urskilja kvaliteten förrän det har gått en tid...allt handlar ju om vilken känsla man kan få till i arret...
kanske :mellow:tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Precis som Beatles börjar du direkt utan något omsvep. Har alltid gillat det. E. Rigby lite grann, kanske?
Jag gillar inte alls det knapprandet som hörs, eftersom det stör stämningen oerhört. Fattar inte vad det är bra för. Hör i slutet att det är fiskmåsar eller nåt sånt, men fa fan? (ok i slutet men inte innan)
Annars jättefint.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
"Var i studion igår"... Har du spelat in det här på en dag? Att få till stråkar på detta sätt brukar vara ett väldigt pillande och efterarbete i midieditorn! Fantastiskt snygg melodi och harmonisammansättning, jag förstår inte hur du kan få till det så snabbt, ständigt nya alster, och jämt högklassigt. Dock, liksom i tidigare produktioner, skulle sången tjäna på att sänka tonarten något. Det låter pressat och obekvämt i de högre registren. Hatten av för arr och komposition!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Valdez....Jag behöver alltid lite distans innan jag kan jobba vidare med en låt, det är första tagningen på sången så jag tror jag kan göra det bättre och framför allt lite jämnare...på denna tog jag steget ur sångbåset och sjöng in framför datorn så det kan nog bli bättre  :unsure: tusen tack för lyssningen / karl  B)

Toby....kul att du gillar  B)  :rolleyes: och fint att det berör  :rolleyes:

Tokai....det är Stylus RMX som står för knapprandet( måste ha någon slags metronom när jag lägger gitarren) ska ta  en koll på det men jag tycker iaf det funkar i slutet...tnx för lyssningen...

91:an....det är inte så  stora förändringar i soundet på mina sista tre, fyra låtar så det är bara att trycka på rec men visst finns  det en del att göra kvar ....får se hur jag gör med sången....det känns inte så ansträngt  när jag sjunger tycker jag men många har påpekat att det låter ansträngt så kanske testar med min Maja ist....tack för hatten  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Väldigt fin låt du har fått till! :) Har nog sagt det innan du har bra röst man skulle nästan tror att det är Genesis man lyssnar på du har lite åt Phil Collins å Peter cabriels röst. ;)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack för lyssningen SYNTH.....båda två ryms inom mina favoritmusiker genom åren så visst kanske man påverkas ditåt...medvetet eller omedvetet...tack igen /  karl
Väldigt fin låt du har fått till! :) Har nog sagt det innan du har bra röst man skulle nästan tror att det är Genesis man lyssnar på du har lite åt Phil Collins å Peter cabriels röst. ;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se