Kontrollrummet

100-poängsprojekt i årskurs 3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
tjabba!
jag går i trean på gymnasiet och tänkte spela in/mixa lite grann som 100-poängsprojekt.
Mina tankar och idéer ser ut som följande:


INSPELNING/MIXNING

1-12 låtar

Rullband = 15 minuter, 1-4 rullband

Rullbandare, mixerbord, kompressor, reverb/multi

Böcker
-   (Adlibris) IZHAKI, ROEY:MIXING AUDIO (0240520688)
-   (Adlibris) OWSINSKI, BOBBY:MIXING ENGINEERS HANDBK (1598632515)
-   (Adlibris) WHITE, PAUL:BASIC MIXING T -NOP/019 (1860742831)
-   (Adlibris) GIBSON, DAVID:ART OF MIXING REV/E 2/E (1931140456)
-   STUDIO IDG, MIXOLOGI

Personer
-   Person 1 – electro
-   Person 2 – house (eller annan genre med electroinriktning gärna)
-   Person jag redan känner (men ej vill namnge) 1 – pop
-   Person jag redan känner (men ej vill namnge) 2 – blandat
-   Person jag redan känner (men ej vill namnge) 3 – ljudteknik

Jag ska utifrån ett antal böcker, egen kunskap samt personer med erfarenhet att spela in, mixa och mastra en eller flera låtar. Jag ska utifrån den information jag har resonera mig fram till hur jag ska göra i varje enskild situation. Jag kommer vid behov att ställa ytterligare frågor till personer med kunskap, genom att exempelvis låta dessa personer lyssna och ge sin åsikt. Mitt mål är att utifrån de givna förhållandena få inspelningen att låta så proffesionell som möjligt.

Inspelning kommer ske på en rullbandspelare (analogt) med 8 kanaler (Fostex R8) och mixning sker sedan på ett mixerbord anpassat för bandaren (Fostex 812) tillsammans med kompressor som insert på varje kanal (Presonus ACP-8). Ett digitalt hårdvarureverb/multieffekt kommer att användas som sendeffekt på mixerbordet (TC-electronics M300).




Perosnerna jag har radat upp tänkte jag ha som ytterligare referenser/källor till hur man mixar och då gärna med erfarenhet inom speciell genre som går att koppla till min musik.
Om någon känner att h*n är en person med ordentligt med erfarenhet och kan tänkas sig dela med sig lite mer detaljerat så är jag idel öra (dock är ersättning som det ser ut just inte aktuellt tyvärr). jag ber om ursäkt om det är lite ostrukturerat här och var då detta är mina anteckningar.

Va tror ni?  :)
« Senast ändrad: 30.03.2010, 02:21:03 by max92 »


Utloggad tsmalmbe

Får du ut 8 kanaler samtidigt till bandaren med 812:an? Med vissa fostexar var det ju bara fyra som man kunde "auxa ut".

Lite sandpapper på gummidelarna hjälper vid det skedet skitet slutar driva bandet framåt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
den är ju inline så de bör fungera eller vadå? den har ju tape return på iaf kanal 1-8, kanske t o m 1-12.


Utloggad tsmalmbe

de mindre modellerna kopplade bandaren till 2 aux, vilket gav 4 möjligheter att köra ut till band. Tape returnar fanns det 8.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Då är det säkert helt OK, du ser ju grejerna och har manualerna så du vet hur det skall kopplas för att få ut det maximala!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
eftersom jag gör synthmusik räknade jag med att lina flera instrument direkt till bandaren eller subgruppa högst 4 grupper i taget eftersom jag har 4 subgrupper. Det bör väl funka?


Utloggad tsmalmbe

Nu är ju inte 8 kanaler i mono sådär väldigt mycket (mitt senaste projekt har cirkus 110 audiospår...), men det är ju väldigt fint att du orkar leka "retro" i denna anda. Så det är väldigt svårt att säga vad som räcker och inte räcker. Du kna ju bounca, men med 1/4" tape så är ju inte SNR så väldigt bra, så efter ne par bounce har du ju sen ganska mycket sus/dus. Detta trots att R8:s dolbygrej ju är förvånansvärt bra. Prova kanske på att spela in med den, och bounce "paket" ner till datorn 8 spår i taget? Synkproblem, ja men det är ju inte sååå noga.

Lycka till i varje fall, ser fram emot att höra resultaten.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
haha du underskattar mig. Jag jobbar i vanliga fall på 4 kanalare kassett ;)

och här handlar det inte om att leka inte. Detta är fullt seriöst. Men med i beräkningarna finns att jag har en multitimbral synth där man kan få ut flera parter på samma utgångar samt att att jag kan mixa ihop vst:ar i datorn innan dom går ut på rullen. Jag räknar med att trummor kommer få en (i vissa fall två, men jag gillar trummor i mono :) ) sång på en eller två gitarr på en och sen synthar på resten.
Resultatet dyker väl inte upp sin färdiga form förrän om ett knappt år men då fan kommer det att dyka upp ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Thats the right spirit and approach!
Go for it!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google