Kontrollrummet

Spacetrucker - Give me back my Rock'N'Roll

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jou B)

Jo, alltså. Låten är ju inte märklig på nåt sätt, en standard rockdänga. Spelade in gitarrerna och sång + bas och grejade trummorna men fick liksom inte fason på det hela så jag postade hela projeket till Mahan som spelade in basen på nytt + lirade gitarrsolot samt mixade och fixade och antagligen också trixade lite... och plötsligt lät det mycket bättre. Som sagt, detta är mitt första riktiga försök att sjunga själv så :unsure:... ha gärna åsikter


LÅTNAMN:  Give me back my Rock'N'Roll
GENRE:  Rock
ARTIST: Krister
KOMPOSITÖR:  Krister
MEDVERKANDE: Mahan - bas & gitarrsolo + mix & fix (Tack för det)
LÅTLÄNGD:  2:52
INSPELAD:  Mars 2010
FORMAT: mp3


[mp3=200,20,0,left]http://www.johanm.com/krister/LOOKIN%20FOR%20ROCKNROLL.mp3[/mp3]


Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Tycker det här var riktigt bra! Andrastämman kanon!
Avsnittet efter 140 sekunder - väldigt snygg sång och gitarr!
Möjligen kan man önska lite, lite fräckare attityd i sången. Aningen snäll nu.
Skön låt och fint colab!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Joru Krister jag har varit lurad hela tiden och trott att jag hört din sång i en massa projekt från ditt håll - så hade du inte sagt något hade jag inte reagerat alls. Nu tycker jag att du är lite för försiktig speciellt i början men när kören kommer in så låter det hur bra som helst och singelrösten i slutet låter hur bra som helst. Låten må vara en rock-standard-dänga men i så fall med en twist - tycker den äår kanonbra med skön instrumentering och läcker text.
Schnnnnnyyyygt på riktigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag är inte sångare, men tycker sången låter bra här. Kanske inte första stavelserna dock, som jag också uppfattar som lite "försiktigt".. Annars bättre än helt okej, för sånguttrycket passade låtens sound iövrigt!

Låten var bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tycker det här låter skitfräckt!
Är det en egen låt? Låter som nåt gammalt som du gjort om lite? Gillar nedgången( i toner) i versen.
Skönt gitarrsound.
Får lite känsla av Bob Dylan sings rockn´roll.
Samma tonläge sången igenom, kanske dra på nånstans i slutet, en oktav högre?


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tyckte den var bra mixad, rösten kommer fram tydligt precis lagom, bra sång också.
Jag gillade gitarrsolot. Det var en lättsmält låt, tycker jag om.
www.myspace.com/staffanjonsson


freddy

  • Gäst
Någon pratade om mer attityd, vilket jag också skulle önska, mer attityd i sången alltså.

Men annars är det bra, en hel del sura bends/toner i solot som jag tyckte var lite jobbigt.

Rock oN!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Schyst sång, bra stämmor.,.det är bare att köre på det, det här funkar fint :D

Låten påminner mej om en Easy Rider-låt lite grann..de första takterna, "Born to be wild" vill jag minnas den hette, men jag tycker liten igenkänningsfaktor kan finnas, det fastnar lättare i minnet då!

Bra gjort!

Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Javisst är det lite Steppenwolf över låten - men det är inget stulet kanske lite lånat
Jättemaffigt ljud - Snyggt!
Håller med några föregående om att lite mer attityd i sången skulle vara gott
men det är bra sjunget och stämman sitter som en smäck
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tsmalmbe

Basen är väldigt bastung. Så lite ommixande där.

Leaden med kör låter bra, sången i början kanske vore värt en omtagning ,det låter som om du klämt 'rec' och knappt hunnit fram till mikrofonen, sådär som en tagning i all hast.

Trummorna är lite loopiga och soundmässigt faller dom inte i min smak tyvärr.

Bra driv, steppenwolfsoundet är kanske lite väl igenkänneligt.

Mer än godkänt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
TACK för trevliga kommentarer :P

Alltså. Själv är jag riktigt nöjd... för nåt år sen var jag helt övertygad att jag aldrig kommer att sjunga. Sen vid nåt skede tänkte jag att det vore kul om jag bara kunde. Sen vid nåt skede provade jag försiktigt på det och det lät gräsligt. Detta upprepade jag ett antal gånger och det lät lika fasligt alla gånger. Sen när jag vågade skippa "försiktig" och ÖPPNA MUNNEN när jag sjöng lät det plötsigt mycket bättre. Att detta låter som det låter är nog mahans förtjänst. Han har nog fixat lite :rolleyes:.
Men i alla fall. Jag är själv väldigt nöjd, stolt rentav, att jag vågade ge mig i kast med detta.

Ni har rätt att mer attityd behövs och dedär med första stavelserna i första versen, jo, jag vet. Detta kräver övning och ännu mer övning. Har funderat på sånglektioner. Får se får se

Jo, en sak till. Jag har nog inte medvetet försökt låta som t ex Steppen Wolf.

Tack

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
"Låten påminner mej om en Easy Rider-låt lite grann..de första takterna, "Born to be wild" vill jag minnas den hette"

Marruschkka ska nog inte utala sig om rocklåtar efter den kommentaren. Hehe.

Jag tycker att det låter jävligt skönt detta. Laid back och coolt. Visst kan sången få lite mer attityd, men det funkar bra som det är. Är det sen det första seriösare försöket till sång så lär det ju bli bättre med tiden.

Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Igenkänningsfaktor 10. Roligt att höra Steppenwolf år 2010. Kul låt med drag i. Ja, sången är lite försiktig i början men det är bara att fortsätta att sjunga för fullt på flera låtar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tänkte också på "Born to be wild" första sekunderna på versen, men det försvann lika snabbt och blev till ngt eget.
Gillar låten i helhet, men håller med tidigare talare om att sången behöver lite mer attityd. Även trummorna kunde blir aningen tuffare. Men riktigt skön låt redan nu.
Me, Myself & I


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Synd att ni släppte detta innan festivalen, för det här låter ju ganska mycket 1969.
Låter bra om nästan allt, snygg mix och ren master. Det kunde kanske ha varit lite mera attityd i sången, framför allt konsonanterna kunde ha varit lite aggressivare. Men pitchen är det inget fel på, inga sura toner här inte.
Snygga stämmor och habilt tuggande komp. Bra skriven låt också, traditionell rock men med nya ackordvändingar.  B)
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
"Låten påminner mej om en Easy Rider-låt lite grann..de första takterna, "Born to be wild" vill jag minnas den hette"

Marruschkka ska nog inte utala sig om rocklåtar efter den kommentaren. Hehe.

Jag tycker att det låter jävligt skönt detta. Laid back och coolt. Visst kan sången få lite mer attityd, men det funkar bra som det är. Är det sen det första seriösare försöket till sång så lär det ju bli bättre med tiden.



Jo, men det ska hon visst, för Born to be wild-låten av Steppenwolf är ledmotiv ur filmen Easy rider, en film som gjordes 1969 av Dennis Hopper som blivit kultfilm för hippie-rörelsen, om du nu vet vad den bestod i, du kanske inte ens fanns till då? ;) Som sagt, det var bara de första takterna som påminde, inte sen, en bra låt detta :)

Ride on Ricorider!

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
En klassisk rockdänga detta.. En sån riktig "raggarbilslåt".. Sommar, sol & fyra lådor starkbärs.. liksom..
Gillar detta...
Visst håller jag med om att det saknas en del attityd, men det känner jag bara i de första trevande sekunderna av låten. Kanske Du ska sjunga några gånger så att den sitter och köra in det igen), för efterhand blir det här riktigt bra.. Hittar inget negativt att säga om Din röst här..
« Senast ändrad: 01.04.2010, 14:36:12 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Steppenwolf... Born to be wild... man tackar B)

Jag hade, då det begav sig, en sountrack-LP från filmen Easy Rider och där fanns Born To Be Wild med. De va tider det.

Trummorna har jag lust att fixa lite ännu, får det. Sjungande får allt bli till nästa låt.

Tack för uppmuntran och kommentarer :D

Space
Life is too short to remove USB safely