Kontrollrummet

Symfonisk tec-hop (instrumentalt)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
En liten grej som jag började på iförrgår. Utgick från den härligt hiphopiga samplingen ni hör i början, sen blev det nåt helt annat av det... techouse och symfoniska riff, typ. :D Lite osäker på formen, framför allt slutet... kommer lite plötsligt kanske?

http://www.speedyshare.com/696222416.html

 :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oki tBruce!

Symphopp :)
En liten technosallad med lite för mycket ingredienser. Skulle räcka till flere låtar ;)
Själva idén och uppbyggnaden gillar jag. Tema och riff finns oxo fint där.

Orkestersamplen är snygg, det inte mycket att göra åt, borde bara ha lite större plats i ljudbilden, framförallt när man tänker sig att det är en symphony-orkester, som ju är stor. Vid 2:59 har du hittat en fylligare sample, den e bra!

Lyssnar med lurar och den distade super basen vid 0:16 gör att jag nästan måste ta lurarna av mig. Gillar inte riktigt det soundet, lite för kallt till resten av instrumenten. :)

And kill that bird :D

Nånsorts lead med melodi ovanpå allt skulle göra susen, eller kanske tillomed sång
Detta lönar sig definitivt att jobba  vidare med!
Well done

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vet inte om jag ska tycka det är bra eller dåligt  :wacko: Märker att jag ändrar mig fram o tillbaka under låtens gång.
Rätt kul är det ju, åtminstone innan det blir tjatigt, vilket det blir mot slutet.
Detta skulle funka skitbra som filmmusik till någon löjlig/rolig sketch/scen eller nåt...
Det jag gillade mest var ackorden du lägger på synthen. Resten var ju mest.... ja... roligt... :)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Mahan: Tack för din utförliga feedback. :)

Är det för mycket ingredienser? Kanske... jag tycker det funkar rätt bra, går att simulera lite A/B partier genom att växla mellan de olika beståndsdelarna.

Samplingen (som hörs i introt bl a) är nog inte en symfoniorkester, tror det är ett band med lite orkesterinstrument. Den är samplad från ett gammalt barnprogram som heter Barnaby the Bear (youtuba på det så hittar du klippet jag har tagit det ifrån [EDIT: här,
] ), jag gillar lofikänslan i det (har bandpassat det lite extra också). Fågelsången är inbyggd i klippet, så det är inte mycket att göra åt.

Det som kommer in runt 3:00 är bara syntar, inga samplingar. Det är det partiet som får mej att kalla låten symfonisk. Basen tror jag inte att jag ändrar, gillar det där vräkiga soundet som bara mullrar på. Sång eller rap har jag funderat på, får se om jag kan hitta nån som kan bidra med sånt.

Som sagt tack för lyssning och kommentar. :)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
MrPhil: Roligt? Löjlig sketch? :huh: Hums. Lekfullt är det ju, men det är inte tänkt att vara nån flabbmusik precis. Vad är det du tycker låter komiskt? Jaja, bra att du gillade nåt iaf. ;)



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
MrPhil: Roligt? Löjlig sketch? :huh: Hums. Lekfullt är det ju, men det är inte tänkt att vara nån flabbmusik precis. Vad är det du tycker låter komiskt? Jaja, bra att du gillade nåt iaf. ;)
Ta det inte så negativt.
Låten hade funkat skitbra som tema till nån återkomanmde kul figur i nåt komediprogram, var väl mer så jag menade. Typ i HJÄLP eller Situation Magnusson eller nåt.
Och jo, den ÄR rolig i sig oxå. Det är nog den samplade orkesterloopen som gör det komiskt o lättsamt.
Som sagt, det jag riktigt gillade var ackorden du lägger på nån pad. Snyggt.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kul kan man säga,, som om M B Tretov's barnbarn fått tag på nyckeln till studion och haft lekstuga hela helgen. Låter hallonsaft lång väg.

Inspirerande att höra din lekfullhet! Gillar soundet och samplingarna, kanske litet uns av "fadd 80-talskänsla" på trummorna och en del syntljud.

Klar hit som filmmusik!