Kontrollrummet

Asti - Not a love song (version 3)

gäst · 33 · 3136

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Har lagt på en andrastämma på vers 3 och sticket och en låg stämma i kören på "Oh my love".

Efter några bra tips har jag gjort en ny version med lite bortklippt och lite utökat arr, samt en del justeringar.
Fortfarande dock helt akustisk! Gärna synpunkter på arret! För lite? För mycket?

Fick ett infall igår om att göra en låt med ett väldigt avskalat och enkelt arr, akustiskt och mest sång. Varken bas eller trummor.
Det blev väl nå´n sorts kärleksvisa eller vaggvisa......typ  :unsure:
Det är säkert väldigt enformigt, men är mest tänkt att förmedla en lugnande, avkopplande stämning. Somnar ni?  :)

Titel: Not a love song
Artist: Asti
Längd: 3:52

http://www.box.net/shared/hce7kro2u9
« Senast ändrad: 28.03.2010, 01:25:56 by asti »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Påminner om någon Lennon i refrängen - Oh my love ...
Gillar versen och sticket
Varmt och nära
Kanske något mörkt bumligt över refrängskören
Avkopplande, mysigt men fortfarande vaken
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Avskalat, skönt!  Snygga harmonier på stämmorna!
Skulle kortat ohh my love innan andra versen tror jag. Känns aningen för långt som det är nu.

Annars jättebra!
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Påminner om någon Lennon i refrängen - Oh my love ...
Gillar versen och sticket
Varmt och nära
Kanske något mörkt bumligt över refrängskören
Avkopplande, mysigt men fortfarande vaken
Känns som att jag fick fram ungefär vad jag ville!  :)
Får kolla upp "bumlet" i kören!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Avskalat, skönt!  Snygga harmonier på stämmorna!
Skulle kortat ohh my love innan andra versen tror jag. Känns aningen för långt som det är nu.

Annars jättebra!
Jag var inne på samma linje och funderade lite på att halvera oh my love-partiet alternativt utöka
arret i andra halvan för att få mer variation.....får se vad det blir!
Roligt att du gillar och eftersom du har skrivit detta så somnade du väl inte heller!?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Efter lite bra tips har jag gjort en del förändringar:
- kortade "oh my love" innan andra versen som Kornstad ville
- la till en gitarr som förstärker temat som vibrafonen och en annan gitarr spelar
- la på en kompgitarr
- tog bort första delen av "oh my love"-bakgrunden i tredje versen

Gärna synpunkter på arret! För lite? För mycket? Eller vad som helst som ni reagerar på...... :)


asti

  • Gäst
Lagt på en andrastämma i vers 3 och en låg stämma i kören på "Oh my love". Även en andrastämma (diskret) i sticket.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker (för en gångs skull) att det är alldeles för mycket reverb på sången. Annars är det fint.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänker lite Lennon i versen också och Unchained Melody i refrängen. Låter som du lägger stämmorna lägre än sångstämman, kanske därför det låter lite bumligt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag tycker (för en gångs skull) att det är alldeles för mycket reverb på sången. Annars är det fint.

OK! Tack för tipset!
/Asti


asti

  • Gäst
Tänker lite Lennon i versen också och Unchained Melody i refrängen. Låter som du lägger stämmorna lägre än sångstämman, kanske därför det låter lite bumligt?
Lennon och Unchained melody - det är högst ofrivilligt i så fall. Hade inga så´na tankar alls.
Ja, jag har ett par låga stämmor - det kanske blir en för mycket...?
Ville haft en högsta stämma på "Oh my love" men klarar inte det tyvärr. :wacko:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänker lite Lennon i versen också och Unchained Melody i refrängen. Låter som du lägger stämmorna lägre än sångstämman, kanske därför det låter lite bumligt?
Lennon och Unchained melody - det är högst ofrivilligt i så fall. Hade inga så´na tankar alls.
Ja, jag har ett par låga stämmor - det kanske blir en för mycket...?
Ville haft en högsta stämma på "Oh my love" men klarar inte det tyvärr. :wacko:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Menar inte på något sätt att det skulle vara "stulet"!  :( Bara att jag hör att vi har vuxit upp till samma slags musik och jag tycker mig höra inspirationskällor. Detta tillsammans med min ovana att name-droppa... Kan väl vara lite intressant också? Framför allt låter det asti och det är snyggt!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Tänker lite Lennon i versen också och Unchained Melody i refrängen. Låter som du lägger stämmorna lägre än sångstämman, kanske därför det låter lite bumligt?
Lennon och Unchained melody - det är högst ofrivilligt i så fall. Hade inga så´na tankar alls.
Ja, jag har ett par låga stämmor - det kanske blir en för mycket...?
Ville haft en högsta stämma på "Oh my love" men klarar inte det tyvärr. :wacko:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Menar inte på något sätt att det skulle vara "stulet"!  :( Bara att jag hör att vi har vuxit upp till samma slags musik och jag tycker mig höra inspirationskällor. Detta tillsammans med min ovana att name-droppa... Kan väl vara lite intressant också? Framför allt låter det asti och det är snyggt!  :)
Nej nej, tog det inte så heller!  :) Var bara förvånad över associationerna! Kommer inte på hur Unchained melody går....får leta upp den!  :)
Ville i första hand här få till nå´n sorts "stämningsmusik" , men tror låten är lite tråkig, så jag tror inte jag lägger mer tid på denna.
Har märkt att det kan bli ganska svårmixat om man har många sångspår. Hade kanske varit enklare med olika röster....?
Tack för att du orkar kommentera igen!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker inte alls att denna är tråkig! Avkopplande och skön snarare, vilket passar mig alldeles utmärkt nu när jag sitter hemma med magsjuka OCH ryggskott. Jättesmart kombination......    :(  ;)   Inte värre än att jag kan skratta åt det iaf.

Känns inte som att du behöver ljusaste stämman på "ohh my love", utan det är komplett nu.
Tycker det blev mycket bättre nu när du kortade ner partiet till hälften också som nämnt tidigare. Hoppas du själv tycker det också?
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Jag tycker inte alls att denna är tråkig! Avkopplande och skön snarare, vilket passar mig alldeles utmärkt nu när jag sitter hemma med magsjuka OCH ryggskott. Jättesmart kombination......    :(  ;)   Inte värre än att jag kan skratta åt det iaf.

Känns inte som att du behöver ljusaste stämman på "ohh my love", utan det är komplett nu.
Tycker det blev mycket bättre nu när du kortade ner partiet till hälften också som nämnt tidigare. Hoppas du själv tycker det också?
Magsjuka och ryggskott - låter inget vidare! Hur orkar du lyssna på musik då? Jag skrattar aldrig när jag är magsjuk!  :)
Ja, du gav ett bra tips, som jag följde. Tog också bort första hälften av bakgrundsången i sista versen, så att det blir lite mer variation där.
Jag klarar inte en ytterligare högre stämma, så den tanken har jag gett upp.  :)
Tack för kommentar och krya på dig!
/Asti


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag skrattar åt det när jag tänker på hur jag skall ta död på de små rackarna med en rejäl whisky när frugan kommit hem.    ;)
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Jag skrattar åt det när jag tänker på hur jag skall ta död på de små rackarna med en rejäl whisky när frugan kommit hem.    ;)
Då förstår jag! Då skulle jag nog också kunna pressa fram ett leende!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fint oxå
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
"Oh my love" känns lite tjatigt, någon variation på stämmorna (typ Oh my lo-o-ove andra svängen) hade nog gjort saken annorlunda. Versen är fin.

Sitter inte med bästa lyssningen men din sång låter lite processad och kanske lite hög i förhållande till kompet. Snyggt med Marimban(?) som smyger sig med bland gitarrerna. Gillar toningen på slutet. Fanken den här fastnade! :)
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
"Oh my love" känns lite tjatigt, någon variation på stämmorna (typ Oh my lo-o-ove andra svängen) hade nog gjort saken annorlunda. Versen är fin.
Sitter inte med bästa lyssningen men din sång låter lite processad och kanske lite hög i förhållande till kompet. Snyggt med Marimban(?) som smyger sig med bland gitarrerna. Gillar toningen på slutet. Fanken den här fastnade! :)
Nja, vill nog gärna ha det här mässande, återkommande "Oh my love", men många upplever det säkert tjatigt!  :)
Sången är tänkt att stå i fokus och därför har jag t.ex inte med trummor och bas, men den kanske ligger lite fel i nivå ändå......får kolla!
Upplever också sången i mp3-versionen som lite "oren" och kanske "bumlig", som Cykeln påpekade. Måste nog se över eq:n generellt.
Låter mycket klarare och bättre i lurar direkt från sequencer-programmet! Så här stor skillnad tycker jag inte det brukar vara.
Kanske för många ljudspår som slåss om ungefär samma utrymme.....? :unsure: Men det borde framgått även i "sequencer-lyssningen".....
"Marimban" är en vibraphone, faktiskt......kanske inte låter så....?  :)
Kul att den fastnade! (kan man säga så?)
Tack för lyssning och värdefull kommentar!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svårkommenterat, gillar väl inte riktigt musiken som stil, men det här funkade ändå. Känns välgjort.
Något positivt:
Skön engelska, och trevlig gitarr här. Bra..

Det enda negativa:
DU låter inte tillräckligt förälskad, när du sjunger refrängen ;) Eller så är det just för att det är en upprepning som gör att jag tycker det blir lite stelt...

Du borde ha ett nanana-parti som refr övergår i.. Det jag slängt dit :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Svårkommenterat, gillar väl inte riktigt musiken som stil, men det här funkade ändå. Känns välgjort.
Något positivt:
Skön engelska, och trevlig gitarr här. Bra..
Det enda negativa:
DU låter inte tillräckligt förälskad, när du sjunger refrängen ;) Eller så är det just för att det är en upprepning som gör att jag tycker det blir lite stelt...
Du borde ha ett nanana-parti som refr övergår i.. Det jag slängt dit :)
Jag har en väldigt trevlig gitarr, som oftast gör i stort sett det jag vill! Martin heter den!  :)
Kul att du gillar min Vetlanda-engelska!  :D
Att jag inte låter förälskad beror väl på att det här är "not a love song"!  :)
Har faktiskt inte prövat att sjunga nanana på engelska, bara på skånska (Hoola Bandoola tappning)!  B)
Upprepningen av "Oh my love" kanske blir i mesta laget, men jag ville ha det så - mässande och förhoppningsvis stämningsfullt.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Snyggt, som vanligt... Här hos mig, i mina lurar, så låter det mycket 60-tal.. Såväl om låt som produktion. Det är väl inte riktigt min grej detta, men snyggt är det hur som helst..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Snyggt, som vanligt... Här hos mig, i mina lurar, så låter det mycket 60-tal.. Såväl om låt som produktion. Det är väl inte riktigt min grej detta, men snyggt är det hur som helst..
60-tal? Det har jag inte tänkt på....var iofs inte tanken, men det gör ju inget!  :)
Tråkigt att det inte tilltalar dig, men roligt att du tycker det är snyggt!
Tack för kommentar och lyssning!
/Asti


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Maggebacellerna stendog och jag kan lyssna på låten i ett lite trevligare tillstånd.
Låter precis lika trevligt även nu.   ;)
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Maggebacellerna stendog och jag kan lyssna på låten i ett lite trevligare tillstånd.
Låter precis lika trevligt även nu.   ;)
Det var skönt att höra, för när jag var magsjuk en gång i tonåren lyssnade jag på en LP med the Who
och efter det kunde jag inte höra den utan att må illa! Vad kallas det - betingad reflex eller nå´t sån´t....?
Kanske ska döpa om den till "Not a throw up song"?  :)
Tack för lyssning och skönt att du piggnat till!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Personligen är jag inte så svag för fingerspel på akustisk, förmodligen för att jag är usel på det.
Men du gör det bra och din Martin låter bra. Själv har jag en Martinkopia vid namn Pearl, om det är en pärla vet jag inte, fick den av en kompis i början på 70-talet.
Jag upplever refrängen som en kör till vilken det behövs en lead som svarar till kören, lite som gamla soulsånger, upplever jag det som.
Versen gillar jag, speciellt första ackordbytet vid 0.48.
Lite för mycket reverb på sången är det nog, känns lite som att "kill your darlings" skulle passa in här.
Sen är det fråga om det ska vara utan bas å trumkomp? Vet inte, vore kul att höra olika versioner av låten


asti

  • Gäst
Personligen är jag inte så svag för fingerspel på akustisk, förmodligen för att jag är usel på det.
Men du gör det bra och din Martin låter bra. Själv har jag en Martinkopia vid namn Pearl, om det är en pärla vet jag inte, fick den av en kompis i början på 70-talet.
Jag upplever refrängen som en kör till vilken det behövs en lead som svarar till kören, lite som gamla soulsånger, upplever jag det som.
Versen gillar jag, speciellt första ackordbytet vid 0.48.
Lite för mycket reverb på sången är det nog, känns lite som att "kill your darlings" skulle passa in här.
Sen är det fråga om det ska vara utan bas å trumkomp? Vet inte, vore kul att höra olika versioner av låten
Idén var att kören skulle vara tillräcklig, men det kanske behövs något mer för att inte bli tråkigt...? Intressant förslag med en leadsång mot kören!
Håller med om att det blev litet för mycket reverb sammantaget, tyckte ändå jag var försiktig.... :wacko: Kanske för att det är många sångpålägg?
Tror att det blir väldigt rörigt om jag skulle lägga på trummor och bas nu, är rädd att mixen blir för grötig. Men tanken har föresvävat mig!  :)
Kanske gör ett test om jag orkar! Tack för lyssning och bra synpunkter!
/Asti


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Bra spelat och sjunget! Känner mig riktigt trankil efter några lyssningar.  :)
Gillar stämsången. Låter snyggt! Är inte säker på om jag håller med om att dra ner på reverbet här. Det blir ju liksom en del av soundet.
Jag kanske misstar mig, men när jag lyssnar på gamla inspelningar från 60-70 så lät det väl lite såhär inom den här genren?
Även nyare band som "Fleet foxes" tycker jag lägger på en del reverb för att skapa ett sådant sound. Är ju en smaksak, men för mig funkar det fint!

Tack för en skön låt!
« Senast ändrad: 01.04.2010, 00:19:24 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


asti

  • Gäst
Bra spelat och sjunget! Känner mig riktigt trankil efter några lyssningar.  :)
Gillar stämsången. Låter snyggt! Är inte säker på om jag håller med om att dra ner på reverbet här. Det blir ju liksom en del av soundet.
Jag kanske misstar mig, men när jag lyssnar på gamla inspelningar från 60-70 så lät det väl lite såhär inom den här genren?
Även nyare band som "Fleet foxes" tycker jag lägger på en del reverb för att skapa ett sådant sound. Är ju en smaksak, men för mig funkar det fint!
Tack för en skön låt!
Trankil = avslappnad? Jaså, du tycker reverbet är OK? Själv har jag inget emot reverbet i sig, men är rädd att det bidrar till att ljudbilden blir lite "grötig".
Ja, jag kanske oftast hamnar där i 60/70-tals soundet? Är ju uppvuxen med det, så det sitter väl i ryggmärgen att det ska låta så!  :)
Roligt att du gillar låten! Ska ta och kolla in "Fleet foxes" vid tillfälle!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Bra spelat och sjunget! Känner mig riktigt trankil efter några lyssningar.  :)
Gillar stämsången. Låter snyggt! Är inte säker på om jag håller med om att dra ner på reverbet här. Det blir ju liksom en del av soundet.
Jag kanske misstar mig, men när jag lyssnar på gamla inspelningar från 60-70 så lät det väl lite såhär inom den här genren?
Även nyare band som "Fleet foxes" tycker jag lägger på en del reverb för att skapa ett sådant sound. Är ju en smaksak, men för mig funkar det fint!
Tack för en skön låt!
Trankil = avslappnad? Jaså, du tycker reverbet är OK? Själv har jag inget emot reverbet i sig, men är rädd att det bidrar till att ljudbilden blir lite "grötig".
Ja, jag kanske oftast hamnar där i 60/70-tals soundet? Är ju uppvuxen med det, så det sitter väl i ryggmärgen att det ska låta så!  :)
Roligt att du gillar låten! Ska ta och kolla in "Fleet foxes" vid tillfälle!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Trankil = avslappnad? Javisst! :) Jag är ju inte så kunnig på mixjobb, men spontant så gillar jag reverbet och upplever det inte som grötigt.
Här har du en länk till "Fleet foxes" för att underlätta det hela: http://www.myspace.com/fleetfoxes
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


asti

  • Gäst
Bra spelat och sjunget! Känner mig riktigt trankil efter några lyssningar.  :)
Gillar stämsången. Låter snyggt! Är inte säker på om jag håller med om att dra ner på reverbet här. Det blir ju liksom en del av soundet.
Jag kanske misstar mig, men när jag lyssnar på gamla inspelningar från 60-70 så lät det väl lite såhär inom den här genren?
Även nyare band som "Fleet foxes" tycker jag lägger på en del reverb för att skapa ett sådant sound. Är ju en smaksak, men för mig funkar det fint!
Tack för en skön låt!
Trankil = avslappnad? Jaså, du tycker reverbet är OK? Själv har jag inget emot reverbet i sig, men är rädd att det bidrar till att ljudbilden blir lite "grötig".
Ja, jag kanske oftast hamnar där i 60/70-tals soundet? Är ju uppvuxen med det, så det sitter väl i ryggmärgen att det ska låta så!  :)
Roligt att du gillar låten! Ska ta och kolla in "Fleet foxes" vid tillfälle!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Trankil = avslappnad? Javisst! :) Jag är ju inte så kunnig på mixjobb, men spontant så gillar jag reverbet och upplever det inte som grötigt.
Här har du en länk till "Fleet foxes" för att underlätta det hela: http://www.myspace.com/fleetfoxes
OK, tack! Ska kolla!
/Asti