Kontrollrummet

Neve 1073 DIY (SAD 7300+1000) Byggtråd

gäst · 37 · 16258

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sounden

  • Gäst
Tänkte bara meddela att jag håller på att bygga en likvärdig
preamp som Neve 1073. (NEriks PRE-2) Därav börja med denna byggtråd.

Maj förra året,


JÄTTE-LÅNG PAUSE på bygget..

För nån vecka sedan började jag igen...

Har nu tagit fram en egen frontpanelsdesign, lunch box format 135x90 mm.


Kallar den lämpligtvis "Sounden Audio Design"

Här är en uppdaterad bild av frontpanelen.


Här är en prototyp färdigfräst. ( i helgen)





Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Coolt!
men är tanken att den ska stå upp?
Hur många får man då in i ett 19" rack?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Coolt!
men är tanken att den ska stå upp?
Hur många får man då in i ett 19" rack?
den e i lunchbox format. :)
sök på "API-lunchbox" så får du se.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Typ så här?: http://www.apiaudio.com/5006b.html
Man måste ha en lunchbox där man bara trycker i korten med front?
Men egentligen undrade jag från början mer om måtten e kompatibla med rackformatet?
« Senast ändrad: 27.02.2007, 20:46:58 by MrPhil »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Vad jag förstått så kommer du göra en egen box för 19" rack, då det är lite krångligt att löda efter 500-standarden?
Det vore ju dock väldigt roligt om fler började bygga efter 500-standarden och gick med i VPR alliance, jag är själv sugen på en lunchbox, men väntar på att millennia kanske gör sina HV-3 preamps i det formatet, vore kul!


sounden

  • Gäst
Nja, det är nog inte så "jätte" krångligt att löda efter "500" standarden tror jag.
problemet är väll mest att själva kretskorten inte får plats på djupet i API lunch box utförande.

Tror att endast mönsterkortet är ca 26-27cm.

Om jag minns rätt.
485mm / 90mm = ca 5,4 st
så man kan nog klämma in 5 om man vill på ett rack.

Problemet är väll också att den är så J%&LA dyr å bygga så man har lixom inte råd att bygga 5st på direkten.


//S

« Senast ändrad: 27.02.2007, 21:16:33 by sounden »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Skrev du POL nu (istället för phase) ändå som jag tvingade dig till? :)


sounden

  • Gäst
Skrev du POL nu (istället för phase) ändå som jag tvingade dig till? :)


Hehe, POL är kortare än PHASE, passar finare till +48 ;)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tjusigt.  :wub:

Hur mycket kostar en kanal på ett ungefär?
http://soundcloud.com/samsas-violin


sounden

  • Gäst
hmm... vet faktiskt inte exakt kanske runt 5-6000 ?

Beställde ingångstrafo för mic och line + utgångstrafor, vridomkopplare + drossel mid,high.
gick på i runda slängar 3 lakan + moms.

//S


sounden

  • Gäst
lite nya bilder, har köpt rattar nu...
Upptäckte lite brister i min design, måste flytta några rattar.
Blev lite för nära varandra.







Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Upptäckte lite brister i min design, måste flytta några rattar.
Blev lite för nära varandra.

Tjusigt det blir. Flytta? Då måste du ju fräsa en ny front.  :blink:
http://soundcloud.com/samsas-violin


sounden

  • Gäst
Upptäckte lite brister i min design, måste flytta några rattar.
Blev lite för nära varandra.

Tjusigt det blir. Flytta? Då måste du ju fräsa en ny front.  :blink:

Japp. det hade jag "nästan" räknat med.
Att det kunde bli lite för tight mellan rattarna så själva pottarna inte får plats bakom.

Eftersom det bara var prototyp så skall jag fixa det i nästa fräsning.

De två små frekvensval rattarna är för nära + - dB rattarna.
På bilden är det fuskflyttat... :D
//S
« Senast ändrad: 01.03.2007, 01:16:34 by sounden »


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Kul att du har kommit igång igen!

En fråga. 'Output' på kanalen, ligger den före EQ?

Arbetar på XLN Audio


sounden

  • Gäst
Kul att du har kommit igång igen!

En fråga. 'Output' på kanalen, ligger den före EQ?


Om jag kan läsa rätt på elschehmat så sitter output (resistorn) efter EQ innan utgångstrafon.

//S


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
HUR GÖR DU??

Busskompressorn du snickrat ihop var ju supernice och nu det här? Jag är så jävla avundsjuk för att jag inte kan göra sånt här.

Vad sägs om att bygga en som faktiskt passar på djupet i en lunchbox? Jag har en påväg hem snart  B)

EDIT: Och just det, det ser ju asnice ut såklart. Fast du inser väl att det är fel färg på en 1073?  ;)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
En fråga. 'Output' på kanalen, ligger den före EQ?
Om jag kan läsa rätt på elschehmat så sitter output (resistorn) efter EQ innan utgångstrafon.
Japp, outputsteget sitter efter EQ'n ...
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


sounden

  • Gäst
Vad sägs om att bygga en som faktiskt passar på djupet i en lunchbox?
EDIT: Och just det, det ser ju asnice ut såklart. Fast du inser väl att det är fel färg på en 1073?

Haha, du inser väll att Neve 1073 aldrig gjordes i Lunchboxformat? ;)

Trevligt att du hittat hit Neriks!

//S
« Senast ändrad: 07.03.2007, 15:40:38 by sounden »


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Vad sägs om att bygga en som faktiskt passar på djupet i en lunchbox?
EDIT: Och just det, det ser ju asnice ut såklart. Fast du inser väl att det är fel färg på en 1073?

Haha, du inser väll att Neve 1073 aldrig gjordes i Lunchboxformat? ;)

Trevligt att du hittat hit Neriks!

//S

Haha, det vet jag väl, det kräver lite innovation från din sida! Det skulle bli en braksucce  :D
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil

Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Vad roligt att du dragit igång det här igen!
Ska bli kul att höra den här lilla rackarn. Snygga rattar också, om man får säga så...

(Även kul att läsa inlägg från ett år sen. Skaffade ju precis lunchbox :))




Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Vart har du köpt kretskortet? Finns det kit?
Det är jag som gjort kretskortet. Jag har tyvärr inga kretskort kvar men det går alltid att tillverka fler om efterfrågan skulle bli stor ...

För den som är intresserad av att bygga en eller flera 1073-kloner så bör det på en gång påpekas att det är ett relativt dyrt bygge. Det som kostar är framför allt transformatorer (3 st), drosslar (2 st), omkopplare (1 - 4 st). Tillsammans med kostnaden för kretskort, resistorer, kondensatorer, halvledare, potentiometrar, kablage och diverse monteringsmaterial såsom låda, frontpanel, rattar mm så är det inte helt orimligt att kostnaden skjuter iväg uppåt 7.000 - 10.000 kr per kanal.
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
7000? Det var ganska blodigt, den bomen skulle jag vilja se.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
7000? Det var ganska blodigt, den bomen skulle jag vilja se.

Det är inte alls blodigt.
Att bygga en 1073 utan att använda kvalitetskomponenter för att kanska spara några hundralappar vore bara korkat.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Men det blir ju det dubbla, 7 000-10 000kr per kanal.  :rolleyes:

Edit: Va, detta är ju en mono. Trodde 1073 var en stereopreamp. My bad.
« Senast ändrad: 15.01.2008, 20:11:26 by Zyan »


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
7000? Det var ganska blodigt, den bomen skulle jag vilja se.
Ja, det är helt klart en hel del pengar för ett preamp-bygge.

Visst kan man komma lite billigare undan än vad jag angav ovan men då är man nog tvungen att kompromissa en del på komponentkvalitén precis som Violiner säger.
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Visst kan man komma lite billigare undan än vad jag angav ovan men då är man nog tvungen att kompromissa en del på komponentkvalitén precis som Violiner säger.

Men då kanske en helt annan lösning är på  sin plats, i mitt tycke. Med tanke på jobbet man lägger  ut så är det nog helt fel att spara in en euro här eller där på enstaka komponenter. För mig personligen är  det för mycket pengar, så jag nöjer mig med billigare saker från affären.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Snygt ser det ut i alla fall. Men hur låter det?
Den prototyp som jag byggde för att validera att kretskortsdesignen låter väldigt bra. Sounden som ursprungligen skapade denna tråd var faktiskt hem till mig och gjorde en del provinspelningar på prototypen innan han drog igång sitt bygge.

Men då kanske en helt annan lösning är på  sin plats, i mitt tycke. Med tanke på jobbet man lägger ut så är det nog helt fel att spara in en euro här eller där på enstaka komponenter.
Absolut! Det är precis det som jag menar i detta fal ... Om man bestämmer sig för att bygga en 1073 liknande preamp så är man tvungen att köpa vissa specialkomponenter som t ex transformatorer, drosslarna och i viss mån även omkopplarna. Dessa står för en relativt stor del av priset. Lägger man ändå ut pengar för dessa komponenter så tycker jag det är dumt att spara in på andra standardkomponenter när det är ganska lite man kan spara på det. Det vore ungefär som att köpa en Ferrari och köra den på standarddäck ;)

För mig personligen är det för mycket pengar, så jag nöjer mig med billigare saker från affären.
Räknar man in den arbetstid man lägger ner på sådana här typer av DIY-projekt så är det egentligen väldigt sällan man spar pengar på att bygga själv. Är man ute efter att spara pengar så är man antingen tvungen att ha tillgång till de flesta av komponeterna samt vara väldigt effektiv att konstruera och bygga. Dessutom är man tvungen att ha en hel del verktyg och mätutrustning för att kunna säkerställa kvalitén på det man bygger :)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Det borde kunna gå få ner priset ganska ordentligt om det fanns färdiga kit och att de gick
att få ihop en lite större mängd så man får stafflingspriser. Om du själv inte kan och orkar
ordna så kanske det skulle kunna gå att få någon av de andra kit säljarna ta över.
I sverige lär det vara svårt, men någon på den amerikanska marknaden kanske?
Även om det är ganska dyrt så är den nog en av de mer intressanta DIY projekten
i studioklassen. EQ är gör den ett snäpp roligare...


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Visst går det att komma ned en del i pris om man köper in en större mängd av de komponenter som behövs. Mitt företag har dock inte tillräckligt med finansiella resurser för att kunna hålla färdiga kit i lager. Jag driver mitt företag som en liten sidoverksamhet och jag vågar helt enkelt inte riskera några större summor bara för att kunna erbjuda färdiga kit till låga priser. P.g.a den höga kostnaden på ett kit så har jag hittills sålt alla kit till självkostnadspris. Projektet var från början enbart tänkt för mitt egna privata bruk och därför togs jag helt på sängen när det började komma förfrågningar om att sälja kit ... Det var aldrig meningen att jag skulle sälja några kit och när jag utvecklade preampen så hade jag överhuvudtaget inga tankar på att det kunde vara flera som var intresserad av den :unsure:

Om du själv inte kan och orkar ordna så kanske det skulle kunna gå att få någon av de andra kit säljarna ta över.

När det gäller andra större "kit-säljare" så har jag haft kontakt med två företag i USA som vill ta över produktion och försäljning av min design. I båda fallen har jag dock vilkoren varit så pass usla att det faktiskt har varit enklare för mig att strunta i det :unsure:

Ett alternativ som jag funderat på är att släppa Gerber-filer, BOM och byggbeskrivning gratis via min hemsida så att de som är intresserade av att bygga preampen kan göra det utifrån egna resurser. Min erfarenhet från mjukvaruindutrin (där jag tidigare släppt en del släppa mjukvara gratis) är dock att man ändå kommer få massor med frågor och support från pontentiella byggare. Idagläget har jag tyvärr inte tid med det :unsure:
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ett alternativ till egen hemsida är att lägga upp den på sourceforge under GPL eller något sånt.
Då kan i alla fall folk som pillar med prylarna hjälpa varandra. Det är ganska dåligt med GPL:ad hårdvara.
Det ger nog mer goodwill för företaget än att ha de på en egen server.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Jag har fått så mycket förfrågning om kretskort och tillhörande komponenter de senaste dagarna att jag förmodligen kommer försöka att erbjuda kretskort eller någon form av partiellt kit samt byggbeskrivning framöver. När, var och hur är ännu inte bestämt ... :unsure:
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag har fått så mycket förfrågning om kretskort och tillhörande komponenter de senaste dagarna att jag förmodligen kommer försöka att erbjuda kretskort eller någon form av partiellt kit samt byggbeskrivning framöver. När, var och hur är ännu inte bestämt ... :unsure:

du e guld värd Neriks! Om du skulle ordna ett kit skulle jag, lat som jag är köpa ett utan tvivel. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se