Kontrollrummet

Min första låt i det här forum :-)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aceslince

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • BEATSBOY
    • Visa profil
Hejsan jag är ny här, har en halv färdig demo som ni kan får höra, min tjej testa sjunger i låten (första gången för hennes med riktig inspelning annars sjunger karaoke då o då  :P)
Slänger på kritik bara, jag tål allt kritik :D
 
Spelade in i vardag-rum hemma mitt på natten när alla sova, så hon kan inte sjunga så hög (tänk på granne, vi bor i lägenhet :wub:

http://www.acidplanet.com/components/embedfile.asp?asset=953350   



Tack till alla som kom in och lyssna
« Senast ändrad: 10.05.2007, 10:04:18 by Aceslince »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Välkommen till demoavdelningen också! :)

Nu vet jag ju inte hurudana grejor du har i din vardagsrumstudio, men soundet låter lite klent. Om du för denna låt som sådan till en klubb så tror jag den saknar botten. Mera drive i basen och trummorna :)

Sen ska du ta bort det där snurrande effekten eller åtminståne minska på den. Man blir yr i huvet när man lyssnar. ;)

Lindas sång är väldigt fin, like it, men nu drunknar den lite i dendär snurreffekten jag nämnde.
Och låten i sig själv har mycket potential enligt min åsikt
Så fortsätt att skruva på, detta kan bli hur grym låt som helst :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Aceslince

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • BEATSBOY
    • Visa profil
TACK och TACK FÖR ÅSIKT :lol:   , ska förbättre mig .  Ska byta ut det snurreffekt och lägger på mer bass och kick,  jag är jätte dålig på skruva ändra med EQ, compressor darför blev som det blev, jag kommer säkert lär mig mycket mer från folk i det här forum :D
« Senast ändrad: 09.05.2007, 11:11:09 by Aceslince »


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Ja, autotune på sitt bästa iallafall!  :P



Din tjej har en bra röst! Låten har potential, men den behöver EQ`as en del. Och vocalen är inte 100 % tight.
Få din tjej att sjunga på dagen, så att hon får ta i mera med sin röst. Skulle gärna göra en remix på låten om du får henne att sjunga in en gång till. Låten har garanterat potential.  :)


Utloggad Aceslince

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • BEATSBOY
    • Visa profil
TACK :D, ska spela in engång till sen nåndag när vi har tid. ska säger åt hennes att hon tar i mer och skrika sönder sin hals :lol: ha ha. (skolja)
Är det fel att man använda limited på final-mastering? typ AIR present mer kallt sound?

jag vet inte riktig hur funka med remix? vad behöver du från mig då? är det typ Midi file av låten och hennes röst?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hejsan jag är ny här, har en halv färdig demo som ni kan får höra, min tjej testa sjunger i låten (första gången för hennes  :P)
Slänger på kritik bara, jag tål allt kritik :D
Den där synthen som "snurrar" i ljudbilden... fan så irriterande! :D Känns som jag tagit LSD eller nåt i öronen... [hade du inte tagit bort den?]
Kanske skulle funka bättre om ljudbilden i övrigt var tyngre o mer fokuserad. Nu är den tunn o flygig, utan fokus o förankring.
Tillbaka till ritbordet o börja från grunden, skulle gissa på att din lyssning lurar dig ordentligt.
« Senast ändrad: 09.05.2007, 17:38:37 by MrPhil »


Utloggad Aceslince

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • BEATSBOY
    • Visa profil
Sen jag lagt på Limited -AIR present så blev allting tun men ´man hört mer tydlig, kanske ska bara har  på sången.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Nei, hon skall sjunge precis som hon gör nu, fast med "mer" röst om du förstår. Inte ropa. Bara sjunga normalt.
Det jag behöver? BMP på låten och hennes inspelade röst i WAV eller MP3. Inget annat. :)


Jag tycker inte om att ha en "effect" på hela mixen om det var det du tänkte på. Men det är inte ALLTID fel liksom. Det finns inget rätt och fel.  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
intressant första post. lite mycket snurr som stör, och kanske autotunern som bör nertonas. Men annars så funkiar melodi och så.

Nytt arrangemang, gör det lite grovt bara, och posta för mer åsikter, så kommer det gå bra.


Hejja på!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Aceslince

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • BEATSBOY
    • Visa profil
he he ^_^, ni säger att det är snurr och autotune, kan ni förklara liten mer hur ska jag fixa skulle vara jätte snäll ?
jag vill lära mig och förbättre mig :(
« Senast ändrad: 09.05.2007, 22:28:53 by Aceslince »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du måst kanske berätta vilka grejor du använder vid inspelningen så kan nån kanske berätta hur  och vad som skall rattas :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
he he ^_^, ni säger att det är snurr och autotune, kan ni förklara liten mer hur ska jag fixa skulle vara jätte snäll ?
jag vill lära mig och förbättre mig :(

:)

Snurren är den effekt som ligger på som gör att ljudet studsar mellan högtalarna. funkar oftast bäst i små portioner om det gör på ett ljud som är framträdande i ljudbilden. OM du däremot hade lagt det på en slinga som spelar i bakgrunden skulle det inte störa så mycket.

Det kan vara effektfullt också, men här blir det lite för mycket.

Autotuner/melodyne och liknande används för att rätta till sångröst som är lite sur, låter så i detta fall.

Mitt tips är att du kör ihop trummor och bas, kanske lite övrig percussion och ev stråkar/pads, och mixar det torrt (utan massvis med effekter) tills det verkar funka, då lägger du på lite effekt på det hela tills det får rätt stuk. Tveka inte att posta ofta, även korta snuttar i tråden och hör vad folk tycker!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Aceslince

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • BEATSBOY
    • Visa profil
Tack Emulator! nu har jag förstår vad felet är. ska försöker fixa och ändra. Bara auto-tune som jag har mest promblem med, jag kör alltid på auto, jag inte bra på ratta. men jag ska lägger mer tid testa och lära mig fram.


Tack till alla som har hjälp mig och svara på min inlägg  :wub:


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Ett bra sätt att lära sig är att ratta på alla knobbisar du ser. Sen hör du vad som händer.  ;)


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Det här blir nog bra när det blir helt färdigt..i nuvarande skick så tycker jag det är lite svårt att höra vad som sjungs men annars helt ok..Spela in på dagtid så kan sångerskan använda hela sin röst då blir det helt annat ska du se!