Kontrollrummet

MixOFF - Olofd anordnar en tävling i mixning!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Hej!

Alla mixar som är med i tävling kan lyssnas på här:
http://www.catherinemusic.se/mixoff.html


Jag hittade en gammal gammal låt på hårddisken, daterad 2002 och kom på tanken att lägga ut den för allmän mixning här.
Reglerna är enkla:

- Det finns inga regler, Ni får gör precis vad och hur ni vill!!

Låten är inget som någonsin kommer göras någonting av och ni har absolut inget krav på er att ge ifrån er mix till mig när detta är färdigt.
Jag gör inte detta för att få en gratismix med andra ord, utan för att den kan vara kul.

Låten heter "Driving on a red route" och spelades som sagt in 2002 av mitt gamla band Catherine:
http://www.catherinemusic.se
Men blev aldrig färdig. Som ni kan höra på materialet finns det ett parti som ännu ej är lagt t.o.m
I det partiet har ni självklart frihet att fylla ut med vad ni vill.
Sen är låten kasst inspelad.. in i ett Gammalt trött motu ljudkort, basen låter hemskt!
MEN, detta är lite av utmaningen, det är ingen lätt mix att få att låta proffsig.. desto mer sprida resultat kan vi få!
Och före ni ger kritik på de inspelade filerna kan det vara bra att veta att jag och mina bandmedlemmar var bara 16 år (trummisen var 14) här och spelade in allt helt själva. =)

Här har ni en gamla mixar av låten som jag gjort någon gång.. den är inte särskilt bra, men då förstår ni kanske vad det är för sorts låt iaf.
(Innehåller ingen drumreplacer utan använder orginalljuden på trummorna)

Mix:
[mp3=200,20,0,center]http://www.catherinemusic.se/mp3/Driv2.mp3[/mp3]

(Denna mix är pressad till -9 RMS, det finns inget krav att mixen måste vara så hög, men eftersom detta är (tyvärr) en industristandard idag så
är det bra att kolla att era transienter klarar detta)


Här är mixen i AIF-format för er som vill kunna jämföra er mix mot min:
http://www.catherinemusic.se/mp3/Driv2.aif

Jag har namngett all audiofiler och lagt upp dem på min mediafire så att ni kan ta ner dom.
Alla filer är i 24 Bitar 44.1 KHZ.
Tempot på låten är 130bpm.
Det är totalt 38 Audiospår.
Jag har packat alla filer i 5 st rararkiv, så ni behöver Winrar (Win) eller Unrarx (Mac)
för att packa upp ljudfilerna. Här har ni de olika Rar-filerna, lägg de i samma mapp och tryck "Unrar" på en av dem bara och ni kommer packa upp alla ljudfiler. Fråga i tråden om ni har problem.

RAR Del 1 (100mb)
RAR Del 2 (100mb)
RAR Del 3 (100mb)
RAR Del 4 (100mb)
RAR Del 5 (50mb)

Hoppas så många som möjligt testar på att mixa denna låt.
Även om du känner dig osäker på om du kommer kunna göra det bra så är detta är väldigt bra sätt att träna mixning på, då vi alla kan guida varandra.


//MVH olof
« Senast ändrad: 28.03.2010, 01:25:41 by tsmalmbe »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kul initiativ. Ska bli spännande att lyssna på.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Om du tar ner filerna förbinder du dig till en mix, det vet du va  :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Då e de tur att jag inte tankat hem filerna än  ;)
Har fullt upp med musikjobb för tillfället, men det skulle vara kul att prova och samtidigt sätta upp egna begränsningar som t.ex att bara få använda cubase egna pluggar.
Får jag tid så kör jag....beror lite på hur länge du tänkt köra det här projektet.

Men det ska iaf bli spännande att lyssna på dom andras mixar (det var det jag menade)  :D


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Någon som tagit ner filerna och tänker ge sig på det?


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

freddy

  • Gäst
Blev sugen jag med, men just nu har jag så sjukt mycket som ligger och väntar redan.

Återkommer senare... kanske.

Bra initiativ!


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
ok, skulle vara kul att höra din mix dock freddy.. du har ju avancerat på senaste tycker jag.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Skal prøve. Blir "husmannsversjonen"  :)

Det låter bra!

btw, alla filer är i AIF-format, men det skall vara accepterat av alla DAW's nu för tiden va?


Utloggad tsmalmbe

cubase/windows äter aif.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Har postat denna tråd på andra forum också och det verkar vara många som satt igång.
Se till att inte hamna efter nu kära KRare.

Har även sagt till de andra att för att göra helt klart att jag inte gör detta för att få en gratismix så kan ni ta bort något vitalt (Ord ur sången) eller lägga till ett pip mitt i låten så att er mix inte kan användas.. men som sagt, bandet är nedlagt och det finns inga sådana intressen.

Är det någon här inne som har något idé på pris till vinnaren?
Kanske man kan markera avataren med en pokal (och sedan gör vi fler tävlingar så att pokalen blir vandrande) eller något annat kreativt?


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Trummisen är 14!  :blink:
Jäkligt bra lirat av ett gäng 16 åringar måste jag säga.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
haha, jo, det fanns inte så mycket annat att göra ute i den gotländska skogarna.
ingen annan höll på med musik och vi stängde in oss varje helg i vår lilla stuga på landet och spelade in låtar.
Detta var en av de första låtarna jag någonsin spelade in på dator faktiskt.. före det hade vi en porta bara.
alla sommarjobbspengar gick åt för det  där ljudkortet..
De flesta i bandet är idag utbildade musiker och jobbar heltid med musik..

Trummisen är en extrem talang.
« Senast ändrad: 25.03.2010, 00:33:30 by olofd »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg gjorde et forsøk, var sånn passe mellomfornøyd. Men så hørte jeg på din mix og nu er det back to the drawing board. Må tilstå at man får veldig stor respekt for andres jobb når man først har forsøkt samme sjøl...

-Robert


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Det är ju det som är meningen med detta.
Jag har hållit på i många år och är är varken novis eller expert.
Men i denna tråd kan du ju verkligen fråga specifika saker och få det förklarat då vi har jobbat med samma material.

Skulle vara kul att höra ditt försök för att kunna diskutera detaljerna, spelar som sagt ingen roll hur det låter.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
ATTENTION! Alla ni som redan laddat ner filerna, ni kommer märka att sången inte ligger rätt. Jag har därför lagt upp en ny kopia av leaden på min FTP som ni kan ta ner. Logga in här:

http://olofd.homeftp.net

Anv: mixoff
Lösen: mixoff

ta ner fil "Lead_intime.aif

Här inne finns även orginalfilerna "tracks.zip" för snabbare nedladdning än genom mediafire!

För alla er som skall ta ner projektet nu eller framöver så behöver ni inte den här fixen, har rarat om allt med den nya leaden.
Jag ber om ursäkt för det inträffade
« Senast ändrad: 25.03.2010, 20:34:39 by olofd »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ATTENTION! Alla ni som redan laddat ner filerna, ni kommer märka att sången inte ligger rätt. Jag har därför lagt upp en ny kopia av leaden på min FTP som ni kan ta ner. Logga in här:

http://olofd.homeftp.net

Anv: mixoff
Lösen: mixoff

ta ner fil "Lead_intime.aif

Här inne finns även orginalfilerna "tracks.zip" för snabbare nedladdning än genom mediafire!

För alla er som skall ta ner projektet nu eller framöver så behöver ni inte den här fixen, har rarat om allt med den nya leaden.
Jag ber om ursäkt för det inträffade


Funkar bättre:

http://olofd.homeftp.net


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Sänder data i 800kb/s nu.. så det ser ut att fubnka någolunda iaf.
Kul att du gör ett försök!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sänder data i 800kb/s nu.. så det ser ut att fubnka någolunda iaf.
Kul att du gör ett försök!
Funkar fint att ladda. Din länk var lite galen bara.

Ska mixa lite ikväll tror jag.

 :D



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Filerna låter helt galet på min dator. Dels är alla filer i stereo och sedan "bluddrar" dom. Kanske Reaper som inte gillar aif fullt ut. Acke-filerna verkade helt trasiga i VLC där var det enbart digitalt missljud, fast dom funkade i Reaper av någon anledning. Även basen vobblade friskt.

Kul initiativ Olof, men jag hoppar av...


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Filerna är i Stereo för att Logic placerar dem i stereo om kanalen har varit en stereokanal vid bounce. Informationen är dock identisk, så den hanteras som en monofil.

VLC har problem med 24 bitars AIF

Basen vobblar kanske.. det brukar man fixa med kompression.

Spåren är inte idealiska. Om dom vore det vore det ingen utmaning.

Vilka mer fel får du i reaper? vad är det som låter felaktigt?


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Men för att det inte skall bli sådana problem kommer jag nu bounca ut allt igen, göra Aif och Wave bounce och paketera om allt, allt som skall vara mono förblir odublicerat. Jag vill att du är med här Wernborg, du som gammal räv skulle göra mycket för ett sådant här initiativ.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Filerna är i Stereo för att Logic placerar dem i stereo om kanalen har varit en stereokanal vid bounce. Informationen är dock identisk, så den hanteras som en monofil.

VLC har problem med 24 bitars AIF

Basen vobblar kanske.. det brukar man fixa med kompression.

Spåren är inte idealiska. Om dom vore det vore det ingen utmaning.

Vilka mer fel får du i reaper? vad är det som låter felaktigt?

Idealiska nej. Men det låter som dom är trasiga faktiskt. Ska göra en snabb bounce om en stund....


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Gör det, för om du har det problemet så innebär det att andra har det.. hjälp mig identifiera det bara


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gör det, för om du har det problemet så innebär det att andra har det.. hjälp mig identifiera det bara

Här är två exempel från acken och basen.

http://www.bwmusic.se/files.php

Har inte detaljstuderat fler spår, men det låter som samma fenomen på både acke och bas i alla fall.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
ja se på fan!

Jag har lagt upp två spår på servern nu ett AIF spår, som bör vara samma som det paketerade.
Och ett Konverterat till WAV.

Är det fel i nedpackningen/upppackningen så kommer AIFEN och WAVEN funka hos dig.
Är det något krångel med dina codec (För aif) så kommer bara Waven funka.

Identifiera är du snäll
« Senast ändrad: 25.03.2010, 22:49:03 by olofd »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ja se på fan!

Jag har lagt upp två spår på servern nu ett AIF spår, som bör vara samma som det paketerade.
Och ett Konverterat till WAV.

Är det fel i nedpackningen/upppackningen så kommer AIFEN och WAVEN funka hos dig.
Är det något krångel med dina codec (För aif) så kommer bara Waven funka.

Identifiera är du snäll
Allt låter bra. Även dom första filerna.

*Står och skäms i ett hörn här.*

Hade missat att ändra till 130 i projektet och gjorde det efter att filerna importerats. Tror jag har timestretchat hela skiten.

 :lol: :lol:


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
haha.. vilken tur att det inte var värre än så då..
Tro mig.. jag har gjort värre saker.

En sak som fick mig att känna mig som ett jävla pucko för några veckor sedan när jag precis hade flyttat till nya lokaler.
Alla mina mixar fick en TOTALT skev stereobild och var extremt bastunga.
Alla dom jag gjorde mixar åt trodde jag hade tappat förståndet
och jag trodde jag hade tappat all min kunskap.. vred och vände på saker och ting.

Trodde det var p.g.a av mixrummets akustik som nullade ut all bas och skevade till min strereobild totalt.
Hade t.o.m ringt en som skulle komma och mäta rummet.. Tills jag märkte att allt blev perfekt när jag fasvände mastern i Logic.. Började mäta om mitt ljudkort sände ut signalen i ofas, nä, perfekt där.
Tills jag i min idioti kom på att jag hade fixat en högtalarkabel före jag flyttade med en lödkolv en idiot som jag inte skall få äga. Hade lödat etta på tip eller vad det nu blir och fasvänt ena högtalaren.

Kände mig som en idiot i veckor att jag inte hade tänkt på det direkt.. Fick snyggt förklara saker och ting för folk.. pinsamt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe. Shit happens med andra ord.

Jag kör på.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
kom på ett rätt bra pris i tävlingen.
Jag har ett väldigt stort egen-samplat Impulse-response-biblotek som jag inte delar med många.
har Samplat av Lexicon 480 och 300 samt någon EMT enhet och några riktiga rum.
Blir det ett bra pris? (Och jag vill givetvis inte ha mixen av er som jag sagt förut.. utan bara för att peppa folk
på att försöka)

Vi kan säga att alla som postar någon sorts mix får mina responsen från EMT-enheten (grym på trummor)
och den som vinner får även lexikon reverben.
« Senast ändrad: 25.03.2010, 23:38:49 by olofd »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Versjon 1. (Vel. Egentlig ikke. Men første jeg poster  :wacko: ) Mye som ikke er bra, særlig i forhold til din mix, men man må vel slenge ut noe for å få noe å prate om  :) Tror det er litt mye instrumenter for meg på det stadiet jeg er på. Ikke så enkelt.  :unsure:

[mp3=200,20,0,center]http://www.box.net/shared/static/sj5ji2490g.mp3[/mp3]

-Robert


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Jätte-bra att du postade. Jag återkommer med detaljerade synpunkter senare!
Och mixen är verkligen INTE dålig.

Här har jag byggt en sida där alla mixar kommer summeras:

http://www.catherinemusic.se/mixoff.html
« Senast ändrad: 26.03.2010, 08:27:25 by olofd »


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Nu är även folk från GearSlutz, Studio forum, Logic pro forum, Logic help forum med och tävlar.