Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Åkermans kulle
egghuvud:
Hej Rattle.. (-call me snake)
Kul med ett klassiskt stycke. Jag gillar återhållsamheten det är inte sådär svulstigt som det gärna blir när man lägger vantarna på en orkesterplugg i början. Det är nog mest GPOljuden som jag vänder mig emot. Tycker stråkarna låter bra, men oboen och hornet känns lite midiaktiga speciellt när de håller ut de långa tonerna. HAr lite svårt för stacattostråkarna på slutet också. De låter konstruerade vet inte varför men gissar att man spelar uppe ller nerstråk när man spelar så där och det låter bara som nerstråk hela vägen. Vet inte hur man gör det där snabba stråkstacattona när man spelar egentligen-. (Skall fråga min Cellolärare)
Annars är det snyggt genomtänkt, musikliskt, livligt och bra. :)
Rattlesnake:
--- Citat från: Dividend skrivet 19.03.2010, 00:06:18 ---
Man hör att instrumentarsenalen blivit utbyggd. Maffigare, känns (iaf vid inledningen, som är snygg) att nåt högre stråk är stereo (och inte bara utpanorerat?). Vad använder du för reverb här?
--- Slut citat ---
Ja, stråkarna är stereosamplade, det märker man ibland lite väl tydligt. Stor skillnad mot GPO. Men det går att snäva in stereobredden om man vill. Jag kör med SIR1, och impulsefilen är från ett "1400 seat audiatorium"...
--- Citat från: Dividend skrivet 19.03.2010, 00:06:18 ---EFter 1½ lyssning tycker jag det är snygg ihopsatt. Börjar vänja mig vid ditt tonspråk, efter många lyssningar av valan (den jag gillar mest). De andra hade jag lite svårt för efter mer än 5 lyssningar.
--- Slut citat ---
Jag vet att vi vill väva melodier ganska olika, och Åkerman är väl ganska typiskt mitt synsätt, med inte alltför stora intervall mellan tonerna och inte alltför våldsamma förändringar i övrigt heller... Valan (som jag nog också gillar mest) är väl den som är den udda fågeln, med halva takter och lite plötsliga ljud. Men du kanske menar instrumentering, spelstil och sådana saker?
Tack för analysen så långt, och du får gärna kommentera mer. :)
Alatar:
Hej!
Villket fint och välkomponerat stycke. Alltså mitt första intryck var att instrumenten låter mycket bra. Visst, på sina ställen kan man ana att det är Midi, men det är inte många ställen. Vad har du använt?
Låten påminde mig av "Gattaca" Soundtracket, ifall du känner till den. Iaf i början-mitten av låten. Alltså, inte att melodierna är lika eller så, men en lika lugn och harmonisk stämning på något sätt. :-) (http://www.youtube.com/watch?v=TXeBe2XQDZg ).
Vad jag tror skulle kunna förbättras är dynamiken. Så att man får in mer "vågrörelse" i låten och som gör att något av instrumenten sticker ut mer då och då.
Frånvaro av cymbaler och timpanis stör mig inte heller.
Mycket bra låt!
Rattlesnake:
--- Citat från: egghuvud skrivet 19.03.2010, 09:51:57 ---
Det är nog mest GPOljuden som jag vänder mig emot. Tycker stråkarna låter bra, men oboen och hornet känns lite midiaktiga speciellt när de håller ut de långa tonerna.
--- Slut citat ---
OK, jag vet att du har välkalibrerade öron för sånt, så det tackar jag för.
Ja, GPO är väl inte det bästa som finns, men det finns ett stort urval instrument att välja på med olika karaktärer. VSL SE har bara ett av varje, och en del är inte så lyckade. Oboen skär genom märg och ben, medans klarinetten är alldeles för mjuk. Och hornen har väldigt skarpa gränser mellan velocitylagren, så att det är svårt att göra volymsvällningar... Men jag kanske har något annat att testa istället.
--- Citat från: egghuvud skrivet 19.03.2010, 09:51:57 ---HAr lite svårt för stacattostråkarna på slutet också. De låter konstruerade vet inte varför men gissar att man spelar uppe ller nerstråk när man spelar så där och det låter bara som nerstråk hela vägen. Vet inte hur man gör det där snabba stråkstacattona när man spelar egentligen-. (Skall fråga min Cellolärare)
Annars är det snyggt genomtänkt, musikliskt, livligt och bra. :)
--- Slut citat ---
Jag ser framför mig fiolspelare med ett väldigt upp-och-nervevande vid staccatospel, och staccatot tror jag själv väljer varannan upp resp ner. Men då det bara finns en sampling av varje blir det lätt maskingevär av det hela om man inte dessutom varierar anslagsstyrkan. Men jag håller med dig om att legatostråkarna är VSL's styrka, inte staccato. På vissa toner finns dessutom "lustiga" artefakter, såsom att violan har hörbart olika pitch på upp och nerstråk , och att cellon har ganska olika panorering. Är inte helt nöjd med VSL, trodde nog att det inte skulle finnas såna slarvfel i ett så renommerat bibliotek. Och dessa fel lär då även finnas i 50 000 kr-varianterna... :o
Tack för lyssning och comments. :)
Dividend:
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 19.03.2010, 14:41:27 ---
--- Citat från: egghuvud skrivet 19.03.2010, 09:51:57 ---
Det är nog mest GPOljuden som jag vänder mig emot. Tycker stråkarna låter bra, men oboen och hornet känns lite midiaktiga speciellt när de håller ut de långa tonerna.
--- Slut citat ---
OK, jag vet att du har välkalibrerade öron för sånt, så det tackar jag för.
Ja, GPO är väl inte det bästa som finns, men det finns ett stort urval instrument att välja på med olika karaktärer. VSL SE har bara ett av varje, och en del är inte så lyckade. Oboen skär genom märg och ben, medans klarinetten är alldeles för mjuk. Och hornen har väldigt skarpa gränser mellan velocitylagren, så att det är svårt att göra volymsvällningar... Men jag kanske har något annat att testa istället.
--- Slut citat ---
Tror du detta är specifikt för vienna SE eller blir det bättre med dyrare vienna-bundles? (Har tänkt köpa den och Asti också (tror jag) under mars) så det är vettig kritik isåfall ;)
--- Citera ---Jag ser framför mig fiolspelare med ett väldigt upp-och-nervevande vid staccatospel, och staccatot tror jag själv väljer varannan upp resp ner. Men då det bara finns en sampling av varje blir det lätt maskingevär av det hela om man inte dessutom varierar anslagsstyrkan.
--- Slut citat ---
Finns det inga 3way round robins? Det finns i ewql, och gör det enormt bättre än Up Down Staccatos (eller enkel-samplade).. Det tror man inte, men 3 är tydligen det som lurar hjärnan ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida