Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Åkermans kulle
Rattlesnake:
LÅTNAMN: Åkermans kulle
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Klassiskt
LÅTLÄNG: 5:10
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
Mitt sjätte "klassiska stycke", om jag räknat rätt. Denna gång blev det inspirerat av svensk och kanske rysk musik under romantiken, den klassiska tidsepok som jag gillar allra mest förutom barocken.
Ja, varför titeln då. Åkermans Kulle heter en plats ett stenkast från där jag växte upp. Åkerman var en major som någon gång lät frakta schaktningsmassor till att göra en kulle i det eljest platta Gästrikland, förmodligen för att rekryterna skulle kunna få öva språngmarsch uppför. Jag har varit där många gånger, åkt skidor och snowracer nerför, och både sprungit och kört bandvagn uppför. Men någonstans mellan snowracer och grönkläder kom jag på en melodi som inte har fått någon kostym förrän nu. Nostalgin (längtan efter platsen för en oskuldsfull barndom) och associationer till militärorkester ledde titeln till Åkermans kulle.
Skulle vara kul om någon ville ägna fem minuter åt detta, och sedan svara på vad som är bra och vad är dåligt. Vad låter midi? Övriga synpunkter och tankar? :)
(Det är OK att somna till denna, jag gjorde det själv flera gånger under arbetets gång... ;))
MaxB:
Skönt att du hittar en och annan paus, första efter 60 sekunder. Man måste tillåta instrumenten att inte hela tiden ljuda. Det är en svår punkt vid midi-orkesterskapande, förutom att hitta dynamiken förstås.
Tycker du hittar såväl paus, dynamik som en hel del luft i ditt stycke, och det finns melodier man kan vila i. Tycker överlag att det är bra skapat. Hyfsade instrumentljud också.
cykeln:
Väldigt fin inledning - vackert, stämningsfullt - en ny morgon
Lite klassiskt/Adagio över det som snyggt avslutas (vid 50) med ett "modernt" ackord
Temat som börjar vid 1.59 fortsätter den vilsamma känslan
Vid 2.53 smyger försiktigt in ett nytt tema med lite morgonspritt - väldigt snygg gjort
och så avslutningen där temat förstärks av stråkarna i bakgrunden.
Bra instrumentljud - var väl bara någon klarinetton i första partiet som lät lite genomskärande (kan vara högtalaran här)
Bra komposition, gillar särskilt övergången vid 2.53 när ett nytt tema smyger in.
Harmonica mike:
Tjoho Skallran.
Riktigt fint detta. Vissa partier i början och under mitten låter lite åt Albioni hållet,några noter samt orkestreringen/sättningen och ljudet.Ljudet på detta alster,är makalöst bra.Jag blev tvungen att slänga på just den nämnda Albioni för att kunna jämföra sounden,fasen rattlet - du är nära här.Mycket snyggt gjort. Större delen av detta alster låter helt klart barock.
Jag sågar inte på nåt utan konstaterar att du syr ihop påsen bra.Vilsamt med de korta pauserna.Det ger nån sekunds eftertanke inför nästa strof,bra.
Mike
Marruschkka:
Ett nytt klassiskt stycke från dej, så spännande :D
Har lyssnat nu ett par gånger, delarna sitter fint ihop, introt låter som nämnts, lite Adagio, är nog bas-sättningen där, mycket behagligt att lyssna till, den avslutande tonen 00:49 är lite dissonant i kontexten, men den sticker ut på ett intressant sätt, gillar.
Sen kommer den delen jag fastnat för ordentligt, 00:57-1:47, urvackert och starkt tema här..som jag gått tillbaka till och spelat om och om igen..finns nån värdighet här oxå, underbart. :P
Efter den passagen är det lite adagio igen för att övergå i ett andante vid 2:49, och där börjar det låta lite glättigt, lättare och luftigt. Sen finalen då från 3:29..som i introt..fast det tuffar på lite mer i tempo, speciellt från 4:30, förtätat alltihop, nästan lite sabre dance där mot slutet, snyggt.
Fint jobb du gjort här Roger, grattis :rolleyes:
EDIT: Jag somnade icke, det händer för mycket här :)
/Marre
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida