Kontrollrummet

Asti & CPG - Fantasy

gäst · 24 · 3251

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
En flummig poplåt, kanske inspirerat av Radiohead och 1occ.......
Vill gärna ha synpunkter på om det är för många instrument, tips på fler instrument, mix etc..... :)
Text: CPG (efter hans senaste LSD-tripp)
Musik: CPG & Asti
Sång: CPG
Kör: Asti
Ak. gitarr: Asti
Elgitarrer: CPG
Elbas: Asti

http://www.box.net/shared/a20mxu2vz7


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Den här var ju helskön!
Tycker inte att det är för mycket av några instrument, men jag tror inte att du skall lägga till för mycket heller.
Det känns som att du har hittat en bra nivå. Skön refräng och snygga harmonier.

Intressant text.....   :)

Jag för min del fick lite Beatlesvibbar av och till i låten, vilket är positivt här.
Me, Myself & I


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Nej den här var ju inte flummig, jag säger som Kornstad - helskön låt!
Tekniskt kan jag inte uttala mig så mycket, tycker det låter bra. Kanske lite mindre reverb på sången skulle göra att den framträdde mer i refrängen, fast det blir ju ett snyggt sound också :)
Ni har ju verkligen funnit varandra ni två ;) :D

Refrängen är skitbra!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
Den här var ju helskön!
Tycker inte att det är för mycket av några instrument, men jag tror inte att du skall lägga till för mycket heller.
Det känns som att du har hittat en bra nivå. Skön refräng och snygga harmonier.
Intressant text.....   :)
Jag för min del fick lite Beatlesvibbar av och till i låten, vilket är positivt här.
Inget gör mig nöjdare än Beatlesvibbar!  :)
Roligt att du gillar låten! Ja, texten är noggrant genomtänkt med en röd tråd hela vägen!  :)
Tror inte heller det ska till fler instrument, möjligen rensas något.....?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Nej den här var ju inte flummig, jag säger som Kornstad - helskön låt!
Tekniskt kan jag inte uttala mig så mycket, tycker det låter bra. Kanske lite mindre reverb på sången skulle göra att den framträdde mer i refrängen, fast det blir ju ett snyggt sound också :)
Ni har ju verkligen funnit varandra ni två ;) :D
Refrängen är skitbra!
Ja, vi samarbetar bra för det mesta! CPG kan vara lite strulig ibland och flumma iväg lite mycket, men då får man sätta ner foten (på effektpedalen)!  :)
Tycker själv att refrängen är mest lyckad! Mellanspelet blev väl inte riktigt som jag tänkt, men jag kanske hittar ett alternativ....
Den flummiga versen ska vara lågmäld i kontrast till refrängen, men kanske kan ett "mystiskt" synthljud förstärka flummigheten....?
Får se över reverbet - tror det är mest andrastämman i refrängen som har aningen för mycket reverb!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti (CPG hälsar)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hör inte Beatles trots att jag förstått att även CPG är "far out". Bra att ni kan samarbeta så här. Du sätter ner foten ibland och han tar med dig på upptäcksfärder i mystikens/musikens värld. Det gäller att ge och ta...  :P

Då jag hör introt förstår jag att CPG har bestämt det mesta. Då vers och refräng sen kommer har du styrt upp honom lite... Jag upplever vid mina första lyssningar att intro och vers, från "This must be a fantasy" till "I didn't see you" inte limmar 100% men vem är jag att säga så?  :unsure: Har du haft en eller hundra tankar på hur övergången ska vara efter CPG:s "purpla skies"?
Troligen gillar man det efter fem-tio lyssningar men vill du ha min funderingar (självklart) från hjärtat, så är det här vad jag bjuder på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
visst fasen hör man Beatles - Across the Universe för att precisera....det roligaste är att Beach Boys dyker upp vid 1.10 och körar  :D :D :D  - skitmysigt ! B)


asti

  • Gäst
Jag hör inte Beatles trots att jag förstått att även CPG är "far out". Bra att ni kan samarbeta så här. Du sätter ner foten ibland och han tar med dig på upptäcksfärder i mystikens/musikens värld. Det gäller att ge och ta...  :P
Då jag hör introt förstår jag att CPG har bestämt det mesta. Då vers och refräng sen kommer har du styrt upp honom lite... Jag upplever vid mina första lyssningar att intro och vers, från "This must be a fantasy" till "I didn't see you" inte limmar 100% men vem är jag att säga så?  :unsure: Har du haft en eller hundra tankar på hur övergången ska vara efter CPG:s "purpla skies"?
Troligen gillar man det efter fem-tio lyssningar men vill du ha min funderingar (självklart) från hjärtat, så är det här vad jag bjuder på.
Jag har inte haft så många funderingar på övergången från vers till refräng utan det bara föll sig så! Tycker själv det funkar rätt bra!
Naturligtvis vill jag helst ha dina funderingar direkt från hjärtat (helst från vänster kammare och utan flimmer)!  :)
Det tackar vi (CPG och jag) för!
/Asti


asti

  • Gäst
visst fasen hör man Beatles - Across the Universe för att precisera....det roligaste är att Beach Boys dyker upp vid 1.10 och körar  :D :D :D  - skitmysigt ! B)
Det var svårt att få till en tid som passade alla, speciellt med tanke på att bara ungefär hälften är i livet..... :wacko:
Men mysigt hade vi!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det är en trevlig låt. Både beatles och kanske beach boys ja, i den här.

Kommer inte på nåt konstruktivt, återkommer under dagen..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättesnyggt!
Båda delarna - den smygande finstämda versen och den rullande refrängen sticker ut.
Refrängen överraskar när den barkar loss men är ett perfekt svar på versen.
Tycker inte denna har särskilt mycket B-vibbar - förutom körsången då.
Den står mer på dina egna ben.
I dig it!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Jättesnyggt!
Båda delarna - den smygande finstämda versen och den rullande refrängen sticker ut.
Refrängen överraskar när den barkar loss men är ett perfekt svar på versen.
Tycker inte denna har särskilt mycket B-vibbar - förutom körsången då.
Den står mer på dina egna ben.
I dig it!
Nej, själv hade jag väl hoppats på att den flummiga versen var lite åt Radiohead-hållet och refrängen lite åt 10cc-hållet!  :rolleyes:
Skönt att du tycker vers och refräng hänger ihop!
Den här får nog stå på våra fyra egna ben!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
10cc..absolut!  B) Riktigt nice låt..gillar harmonierna och stämmorna, sitter snyggt..en given singel på 70-talet..men funkar ju hur bra som helst nu oxo!  :D /C


asti

  • Gäst
10cc..absolut!  B) Riktigt nice låt..gillar harmonierna och stämmorna, sitter snyggt..en given singel på 70-talet..men funkar ju hur bra som helst nu oxo!  :D /C
40 år för sent - snacka om latency!  :o
Kul att du gillar låten! Tack för det!
/Asti


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Härlig låt! Vem av er är LaxLaxLax? :huh:
http://mera.hacke.nu


asti

  • Gäst
Härlig låt! Vem av er är LaxLaxLax? :huh:
Jag (Asti) är gravlax, CPG är rökt lax och vi är båda något rimmade!  :)
Kul att du gillar låten!
Tack för lyssning och mystisk kommentar!
/Asti


freddy

  • Gäst
Känns väldigt icke-Asti detta :) Låten känns ju positiv, gladpopig.

Sen låter ju precis allt snott från banden som folk nämner i denna tråd, vilket är lite synd tycker jag.

Inspelningstekniskt då...

Jag gillar inte ljudet på trummorna, det är för skramligt och odistinkt i mina öron. Skulle vilja ha ett renare/modernare sound. Sen känns det lite grötigt i mellanregisteret upplever jag det som, i mitten. Det är många instrument som slåss där om platsen, har svårt att höra separationen och var instrument för sig. Kanske beskära lite med EQ? Gitarrer och syntar tänker jag mest på.

Eventuellt skulle stämmorna kunna tajtas upp mot leaden med, lite off ibland.

Helheten är bra och det är kul att se dig utanför trubadurland.



Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Härlig låt! Vem av er är LaxLaxLax? :huh:
Jag (Asti) är gravlax, CPG är rökt lax och vi är båda något rimmade!  :)
Kul att du gillar låten!
Tack för lyssning och mystisk kommentar!
/Asti
Sorry, det finns en Max som kallar sig LaxLaxLax på Studios forum och som ofta gör väldigt bra och Beatles-aktig musik. Fantastisk sångröst. Det här alstret låter nästan som om han kunde ha gjort och sjungit på låten, därav frågan. En komplimang mao. :)

Tänkte om nu Max verkligen var inblandad hade du (han) förstått utan förklaring.  :rolleyes:
http://mera.hacke.nu


asti

  • Gäst
Känns väldigt icke-Asti detta :) Låten känns ju positiv, gladpopig.
Sen låter ju precis allt snott från banden som folk nämner i denna tråd, vilket är lite synd tycker jag.
Inspelningstekniskt då...
Jag gillar inte ljudet på trummorna, det är för skramligt och odistinkt i mina öron. Skulle vilja ha ett renare/modernare sound. Sen känns det lite grötigt i mellanregisteret upplever jag det som, i mitten. Det är många instrument som slåss där om platsen, har svårt att höra separationen och var instrument för sig. Kanske beskära lite med EQ? Gitarrer och syntar tänker jag mest på.
Eventuellt skulle stämmorna kunna tajtas upp mot leaden med, lite off ibland.
Helheten är bra och det är kul att se dig utanför trubadurland.
Ja, det är kul att testa lite andra låtidéer, vill inte fastna i trubadur-deppträsket!  :)
Refrängen har jag en känsla av att 10cc gjort något liknande, men kommer inte på låten!
OK, får se över eq-biten och ev plocka bort någon gitarr för att få bort "grötigheten"! Trummorna vet jag däremot inte om jag vill byta......
Vet inte om du avser stämmorna i versen eller andrastämman i refrängen eller kanske båda...?
Har ju gjort en hel del på sistone utanför "trubadurland" där jag försöker hitta nya arr, rytmer, harmonigångar etc. Känns mest inspirerande för tillfället.
Tack för lyssning och bra tips!
/Asti


asti

  • Gäst
Härlig låt! Vem av er är LaxLaxLax? :huh:
Jag (Asti) är gravlax, CPG är rökt lax och vi är båda något rimmade!  :)
Kul att du gillar låten!
Tack för lyssning och mystisk kommentar!
/Asti
Sorry, det finns en Max som kallar sig LaxLaxLax på Studios forum och som ofta gör väldigt bra och Beatles-aktig musik. Fantastisk sångröst. Det här alstret låter nästan som om han kunde ha gjort och sjungit på låten, därav frågan. En komplimang mao. :)
Tänkte om nu Max verkligen var inblandad hade du (han) förstått utan förklaring.  :rolleyes:

OK, då förstår jag!  :) Har inte hört talas om honom, men får väl ta och kolla.......
Tack för info och komplimang!  :D
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja den här har ni fått till bra. Sköna partier i låten som kompletterar varandra på ett bra sätt helknäpp text emellanåt precis som avsikten var. Harmonierna sitter som en smäck.
Tekniskt då: Trummorna är lite för anonyma och lite för låga, det kanske även är fel ljud på dom som Freddy var inne på - jag tror du kan hitta något bättre där det blir mer tryck då också. Av någon anledning gillar jag inte slutet - tror det är synten där som inte riktigt passar in och en märklig harmis vid 2:51 och så slutar den lite plötsligt i en uppgång - allt kan man leva med men om du fixar något mer med denna så är det tipset från mig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Ja den här har ni fått till bra. Sköna partier i låten som kompletterar varandra på ett bra sätt helknäpp text emellanåt precis som avsikten var. Harmonierna sitter som en smäck.
Tekniskt då: Trummorna är lite för anonyma och lite för låga, det kanske även är fel ljud på dom som Freddy var inne på - jag tror du kan hitta något bättre där det blir mer tryck då också. Av någon anledning gillar jag inte slutet - tror det är synten där som inte riktigt passar in och en märklig harmis vid 2:51 och så slutar den lite plötsligt i en uppgång - allt kan man leva med men om du fixar något mer med denna så är det tipset från mig.
Förstår inte vad du menar med att texten är knäpp..... :rolleyes:
Ja, trummor är inte min starka sida, så där går säkert att få till ett bättre ljud om man har kunskapen och tillgång till bra trumljud!
I slutdelen kommer en elgitarr in och "plinkar" lite - är det inte den du menar? I övrigt skiljer sig inte slutdelen från motsvarande avsnitt inne i låten.....
Ska kolla upp det här vid 2:51 - tack för tipset! Ska lyssna igenom slutet ordentligt!
Tack för lyssning och tips!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Å hej! Ny bild! Vem är CPG där på bilden? Och vem är du? Tror du är den med brillorna
10cc - det ser jag framemot, mina absoluta favoriter. Radiohead, har ok computer, så vet inte så mycket. Och sen Beatles och Beach Boys enligt vissa...
Ska bli intressant att lyssna -

Nuså
Visst finns det lite 10cc i refrängen, men inte i soundet. Det var ganska så torrt. Sången var oftast bara lite delay, och trummorna var snustorra, inspereade av Steely Dan.
Radiohead? Nej, tror inte det enligt vad jag vet.
Beach Boys? Det trestämmiga ahh påminner lite om upptakten i refrängen till Good vibrations. Och versen, Carolina no om jag ska va hygglig.
Beatles? Tycker jag inte.
Nog om alla associationer, men eftersom du nämnde dem i trådhuvudet (Och dom andra rår du inte för)

Men alltså detta är en skitgo låt i sig självt. Stämsången är jätteskön. :D
Gillar dock inte ljudet av fiolerna(?) som kommer efter refrängen, för påträngande, tar bort det sköna gitarrspelet som finns där.


asti

  • Gäst
Å hej! Ny bild! Vem är CPG där på bilden? Och vem är du? Tror du är den med brillorna
10cc - det ser jag framemot, mina absoluta favoriter. Radiohead, har ok computer, så vet inte så mycket. Och sen Beatles och Beach Boys enligt vissa...
Ska bli intressant att lyssna -
Nuså
Visst finns det lite 10cc i refrängen, men inte i soundet. Det var ganska så torrt. Sången var oftast bara lite delay, och trummorna var snustorra, inspereade av Steely Dan.
Radiohead? Nej, tror inte det enligt vad jag vet.
Beach Boys? Det trestämmiga ahh påminner lite om upptakten i refrängen till Good vibrations. Och versen, Carolina no om jag ska va hygglig.
Beatles? Tycker jag inte.
Nog om alla associationer, men eftersom du nämnde dem i trådhuvudet (Och dom andra rår du inte för)
Men alltså detta är en skitgo låt i sig självt. Stämsången är jätteskön. :D
Gillar dock inte ljudet av fiolerna(?) som kommer efter refrängen, för påträngande, tar bort det sköna gitarrspelet som finns där.
Det är jag (Asti)  i brillorna, med ett rejält delay (32 år) jämfört med CPG, snart 27!  :) Det är väl inte dåligt att fånga sitt alter ego på bild?  :)
Nej, det där med associationer ska man naturligtvis inte ta så allvarligt på! Jag tyckte själv versen var lite lik något jag hört med Radiohead,
fast naturligtvis utfört på amatörnivå och att något i refrängen påminde om en 10cc-låt, som jag inte kommer ihåg.
Nog om det! Kul att du gillar låten och stämsången! Det är inte fioler, det är ett synthljud kombinerat med ett mandolinliknande instrument jag hittade någonstans.
Kanske ska sänka det en aning....
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti