Skulle vara kul att höra hur olofd gör.
Jag kan kort beskriva hur jag fixar ett bättre RMS (volym) innan någon limiter eventuellt kommer in i bilden.
Om man kollar på en renderad mix finns det alltid ett (eller fler) ställen där mixen peak'ar. Ofta långt över de andra peak'arna. Kan vara en kick + basen + en vass konsonant från leaden som tajmar upp och samverkar till en peak som kan vara millisek (ohörbar i musiken) men ligga 3-6 db över andra toppar. Brukar vara enkelt att trolla bort genom att flytta något spår någon millisek eller helt enkelt sänka volymen kort med en envelope. I och med detta har man fått en mix som kan renderas 3-6 db högre utan att kompressor eller limiter varit inblandade. Sen kan man jaga vidare till nästa peak och få ytterligare RMS tryck utan articifiella hjälpmedel. Det här kan ses som överambitiöst men resultatet brukar göra det värt besväret för mig. Ju färre kompressorer och limiters jag behöver lyssna på desto bättre resultat rent musikaliskt i mina öron.
Sen finns det ju genres där soundet ska vara tätt och kompression hör till soundet.
Som jag ser det så är väl en av anledningarna till att mastra, är att få en så jämn produktion som möjligt på tex en CD- produktion... hur kommer du runt detta om du skippar masteringen? Kul expriment! 
Skippa mastering helt skulle i alla fall inte jag göra men jag tror det är en bra idé att hålla masteringens ljudpåverkan till ett minimum. Eller som tipset jag fick en gång, behöver man eq’a mer än 3 db på något ställe är det bättre att gå tillbaka till mixen och fixa det där. Tankesättet fungerar ungefär på samma sätt med dynamiken i en mix.
« Senast ändrad: 17.03.2010, 20:58:29 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist