Kontrollrummet

Att inte mastra

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Hej!
Jag har jobbat ett tag med att försöka eliminera Mastring ur kedjan när jag gör mina låtar.
Framförallt då Limitern.. Idag börjar jag komma närmre att kunna lyckas och dra slutsatser hur man skall jobba för
att få upp RMS och få materialet att sitta ihop utan någon sorts limiter eller Komressor på outputen.

Jag har gjort en liten låt här som ni kan lyssna på och gärna kritisera.. den är långt ifrån perfekt rent eq och kompmässigt.
Men detta beror mycket på att jag kämpat för att inte använda någon som helst stort limitering i den.

Säg vad ni tycker.
Observera de tydliga transienterna trotts -8RMS

[mp3=200,20,0,center]http://www.bandetspray.se/high.mp3[/mp3]

Självklart är allt väldigt dåligt spelat o.s.v, det är därför ingen mening med att kommentera det.. utan endast de tekniska aspekterna.

« Senast ändrad: 15.03.2010, 19:34:18 by olofd »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Äntligen någon som tänkt utanför ramarna. Själv är jag såld på dynamisk musik. Gillar konceptet skarpt. Det blir drama i soundet om man släpper loss peak'arna.
Det är lite märkligt, inspelningsutrusting och slutanvändarnas grejer (stereo, hemmabio, nån grunka i fickan med lurar) har fått bättre och bättre dynamik sn/noise förhållande med tiden och den musik som släpps har hela tiden fått mindre dynamik istället för att utnyttja de resurser digital teknik tillhandahåller. Helt galet. Hmm , finns det ingen thumbsup smiley...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Valle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Valenzia Vision
Men detta beror mycket på att jag kämpat för att inte använda någon som helst stort limitering i den.
Fast... vad är ditt egentliga mål — att få ett så "bra" resultat som möjligt, eller att behålla så få verktyg som möjligt på masterkanalen?

Om du ändå har kompressorpluggar på i princip varenda individuell kanal, varför skulle det vara ett big NO-NO om du hade det på masterkanalen?

Mastring (som endast av mastrarna själva påstås vara något form av en extraordinär konst) handlar ju ändå bara om "färdigställande" av (ljud)produktion, inte strikt om hur volymmässigt pressat det ska eller inte ska låta.



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hade du inte sagt något så skulle jag nog inte tänkt på det som ickemastrat. Det låter rent och tydligt. Samtidigt sakans det något slags "tryck" t e x i trummorna. Fast det låter rent och fint. 
Tänker också på hur lätt det är att fastna i något slags modernt ljudideal. När jag t e x hör gamla åttiotalslåtar så kan jag inte fatta hur fan de kunde ha sådana enorma reverb på trummorna. Fast då tyckte jag nog att det lät fett. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jo..bra tryck..men kan nog tycka att det låter överkomprimerat..få instrument spelar samtidigt vilket ju även bidrar till att allt låter större och får mer utrymme och slipper trängas vilket jag tycker är en av "hemligheterna" för en bra ljudbild..Är målet att nå samma resulat som vid mastering, men utan mastering? eller är du även ute efter någon slags ljudförbättring?  Som jag ser det så är väl en av anledningarna till att mastra, är att få en så jämn produktion som möjligt på tex en CD- produktion... hur kommer du runt detta om du skippar masteringen?  Kul expriment!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja man kan ju verkligen undra hur transienterna hade framstått vid +2RMS t.ex.

Dvs jag fattar inte ett smack av det där RMS är väl kvadratkurvan om jag förstår rätt. Ljudet får min hjärna att koka ungefär som vid för hög komprimering men det har du ju inte använt säger du.

Jag tror jag förstår andemeningen att försöka vässa källljudet så mycket det går utan att påverka sinusen i efterhand? Eller...?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Målet var att inte skära av ljudet.. alltså no hard limiting utan enbart sakta ner tranisenterna.
Nu har jag lärt mig det och slipper använda en limiter i framtiden.

Om jag slår på enlimiter på materialet kan jag få det galet högt utan artifakter med denna metod.. men det är ej målet

äntligen förstår man hur bröderna lord a gör.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Målet var att inte skära av ljudet.. alltså no hard limiting utan enbart sakta ner tranisenterna.
Nu har jag lärt mig det och slipper använda en limiter i framtiden.

Om jag slår på enlimiter på materialet kan jag få det galet högt utan artifakter med denna metod.. men det är ej målet

äntligen förstår man hur bröderna lord a gör.
Nåt du vill dela med dig av?.. :) /C


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Och hemligheten är ???
Annars ett spännande experiment,men jag kan tycka att det låter lite för hårt..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Skulle vara kul att höra hur olofd gör.
Jag kan kort beskriva hur jag fixar ett bättre RMS (volym) innan någon limiter eventuellt kommer in i bilden.
Om man kollar på en renderad mix finns det alltid ett (eller fler) ställen där mixen peak'ar. Ofta långt över de andra peak'arna. Kan vara en kick + basen + en vass konsonant från leaden som tajmar upp och samverkar till en peak som kan vara millisek (ohörbar i musiken) men ligga 3-6 db över andra toppar. Brukar vara enkelt att trolla bort genom att flytta något spår någon millisek eller helt enkelt sänka volymen kort med en envelope. I och med detta har man fått en mix som kan renderas 3-6 db högre utan att kompressor eller limiter varit inblandade. Sen kan man jaga vidare till nästa peak och få ytterligare RMS tryck utan articifiella hjälpmedel. Det här kan ses som överambitiöst men resultatet brukar göra det värt besväret för mig. Ju färre kompressorer och limiters jag behöver lyssna på desto bättre resultat rent musikaliskt i mina öron.
Sen finns det ju genres där soundet ska vara tätt och kompression hör till soundet.

Som jag ser det så är väl en av anledningarna till att mastra, är att få en så jämn produktion som möjligt på tex en CD- produktion... hur kommer du runt detta om du skippar masteringen?  Kul expriment!  :)

Skippa mastering helt skulle i alla fall inte jag göra men jag tror det är en bra idé att hålla masteringens ljudpåverkan till ett minimum. Eller som tipset jag fick en gång, behöver man eq’a mer än 3 db på något ställe är det bättre att gå tillbaka till mixen och fixa det där. Tankesättet fungerar ungefär på samma sätt med dynamiken i en mix.
« Senast ändrad: 17.03.2010, 20:58:29 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tsmalmbe

jag har 1-2 busskompressorer per grupp och vissa enskilda spårkompressorer. Det blir -10 - -8 RMS med lätthet då. Det till trots lägger jag en masterkomp på för att limma trummorna. Efter det kan man köra limiter, men oftast blir det bara för skydd+dither.

noggrannt jobb kräver det, och 'om det låter bra är det bra'-mentaliteten får man skippa och se till att det dessutom är tekniskt bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.