Kontrollrummet

Kornstad - Another empty day --- Trökbasisten har börjat lira & mixkillen jobba

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha.... Tack Tsmalmbe!    :)
Jag får nog anse mig vara i mixningsvärldens linda ännu och jag har knappt gjort ngt alls med denna ännu utan försöker arbeta mig igenom låten till slutet. Nu har jag dock kommit på hur resten av låten skall vara uppbyggd, så nyinspelning är på gång inom kort.

Nu har jag flera bra kommentarer och tankar att ta med mig till omarbetningen och förhoppningsvis skall du inte behöva rynka på näsan riktigt lika mycket nästa gång. ;)
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Har nu jobbat om mixen en del, bytt ut ena kompguran och använt en annan gitarr med samma effekt för att få lite "större" sound, lagt om solot, lagt på lite orgel och stråkar som jämnar ut skillnaderna mellan de olika partierna en del osv.  Blev det bättre eller sämre?
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Inga tankar alls?  Bara att tuta och köra vidare alltså...       :unsure:
Me, Myself & I


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Schysst låt! lite essig på sången, trummsoundet är jag inte jätteförtjust i..tycker de ligger för långt bak oxo..

Väldigt mycké gitarrer i framkanten, tar över lite väl mycket kan jag tycka..mixen låter lite inbäddad i bomull...Annars kanoners, låten alltså, och tycker du har en ruggigt bra röst ! När får man låna den?  : )  /C


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Det här gillar jag! I en tidigare låt du gjort så kom jag att tänka på Porcupine Tree.
Det gör jag även i denna låt - vissa avsnitt. Du hade förra gången inte hört PT.
Har du gjort det nu? Om inte så är det dags, tror att du kommer att gilla det :)

www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här är så bra och du sjunger så bra så man måste fundera i radiotankar här tycker jag. Jag tycker refrängen ska komma in redan efter första Empty day.. Efter halva refrängen finns en bra plats för en hög melodisynt att göra en liten slinga hörde jag. Efter solot borde refrängen komma igen men den här gången avsluta i dur. Och sista refrängen tycker jag att du ska trycka på mer med din ljusa röst antingen som stämmor eller ännu hellre om det går med leaden på nåt vänster.
Bra och tålmodigt jobbat med denna och det är den värd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Clemens:  Jag skriver nu på det sista för att få låten komplett och så snart det är klart skall allt sjungas om så att det blir
              bra. Det är lite halvtaskig sång för tillfället.  Har fått fler kommentarer om gitarrerna och har testat att skruva bak
              dem en aning i mixen. Blev mycket bättre faktiskt. Tack!

              Är på semester nästa vecka, men sedan är det bara att låna på.   ;)

Jonte:  Japp jag har lyssnat på dem en snabbis bara, men det fastnade inte riktigt. Skall dock lyssna lite mer på dem då det
           känns som en grupp man måste "lära" sig lyssna på.  Tack för tips!!

Eko:  Skall testa det med refräng i första som du säger, även om jag är lite tveksam.  ;)  Det ligger en synth efter halva, men
        den kommer att höras bättre i nästa version då jag sänkt gurorna en aning. Då hördes även pianot bättre.
        Efter solot är planen en halvvers som stannar upp innan näste refräng kör igång.
        Sluta reffen på dur... ja varför inte. Bra idé.
Me, Myself & I


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar ljudet på gitarr(erna) och sången. Trumljudet något blekare i jämförelse. Kanske lite mer engagemang där kunde göra susen.

Jag vill kunna göra sånt här. :) (Dvs. bra låt!)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blir det nån ny verre tadam tadam tadam..................
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra låt! Gillar insticken då "another empty day" kommer in.
Trummorna ligger i det lite läskiga gränslandet om de ska försöka låta naturliga eller inte.
Sången är lite blek och försiktig, men reagerar inte på sura toner, däremot på lite för svenskt uttal på ord som "börjar på "t" och "th".
Bra produktion, det låter som du har en bra studio med hög kvalitet på hela inspelningskedjan.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej

En lugn och trivsam låt som jag tycker låter alldeles utmärkt på det stora hela, men jag tycker lite som tsmalmbe var inne på...att trummorna känns lite instängda - öppna dörren lite till dom så är låten kanon (men jag kan ju då oxå tillägga att jag lyssnar med lurar vilket kan lura örat lite).

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är nånting med kompgitarren på vänster sida 2.10-2.20 in i låten som jag inte gillar. Låten är lugn med ett fint solo men den det låter som den kompgitarren hackar eller spelar riff på något sätt som inte passar mmina öron då det inte är så här harmoniskt. Vid 2.20 låter det som om nån gate inte släpper in gitarren hela tiden bara ibland...

Jättefin låt som förtjänar att få trummorna tydligare. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Oj, flera nya bra kommentarer som kommit in. Tusen tack!
Väldigt många har kommenterat just detta och de däringa trummorna är inte lätta att få till alltså.
Nu har jag dock skruvat om lite och tycker själv att det blev stor skillnad...

1up: Jag bugar och tackar.  Har nu snackat med trummisen och framför allt basisten och båda lovade att bättra sig, så
                jag gjorde en ny inspelning.   ;)

Eko: Får erkänna att jag skäms en liiiten aning att den inte kommit än, men jag har varit så fokuserad på att få till
                soundet rätt innan jag fortsätter. Jag känner dock att jag börjar närma mig gränsen för vad jag klarar mixmässigt
                nu, så en fortsättning är på g inom en hyffsat snar framtid.   :D

Rattlesnake: Kul!! Mina favoritpartier i låten faktiskt.  Trummor...tam, tadam, tadam.. Bättre?
                           Vad gäller "proffsstudion" så är den väldigt spartansk. Den största skillnaden för min del har varit att
                           jag haft mycket större tålamod vid själva inspelningstillfället och arbetat mycket mer på att få det att
                           låta bra direkt. Var tyvärr väldigt slarvig innan med det lite tråkiga förjobbet och lirade in direkt.

Gurano: Har satt dörren på glänt nu. Hoppas det hjälpte...

MaxB: Skarpa öron.    :)  Det är två kompgitarrer som ligger h+v och lirar varannat ackord. Tyckte det blev lite
                  fräckt när ljudet hoppade lite fram och tillbaks så, men det kanske inte blev så bra då trots allt. Skall smaka
                  på den karamellen ett tag så får jag se hur jag skall göra.
Me, Myself & I