Kontrollrummet

MikaelEdebro - Heavy Load

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Detta har jag pysslat lite med i det senaste. Tanken var att göra en rätt basic rocklåt ungefär i Jefferson Airplane-stuk...men den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Låten handlar om beroenden och om en snubbe som har svårt att sluta röka och så småningom får cancer.

I gotta stop my heart from speeding
When I get close to your kind
Can't you see that my soul is bleeding
Draining my body and mind

A lot of pain and confusion
Follows wherever I go
The things I do have no reason
But I just follow the flow

You're a heavy load
Coming down on me
You're a heavy load
Seeking refuge inside of me

Liberating fumes are clouding my eyes
Hiding the path as I walk
Devil's on my shoulder spreading them lies
But I listen cause I hear no one other talk

You're a heavy load
Coming down on me
You're a heavy load
Seeking refuge and I can't flee

My inside's becoming a black hole
Hollow as the ground upon wich I walk
The cancer's growing every minute every day
Leaving only trails of ashes in your way

My parents will probably outlive me
Such a shame it all had to end like this
Who will know if there's a gate to walk through
But in the end I know that ignorance is bliss
« Senast ändrad: 08.08.2010, 14:07:41 by MikaelEdebro »
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo men nog hör jag lite 60-tal och jefferson. Kul retrorock. Jag skulle vilja ha lite mer diskant på sången (för instängt för mig) och kanske höja den lite - gurorna å annat tar över sången lite lite för mycket.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag håller med, sången bör höjas i volym eller ha mer diskant, tycker jag.
Lägg in körsvar efter sången Coming down on me som också sjunger Coming down on me i riktig Jefferson-anda, några toner högre upp.
Ett gitarrsolo ska väl in efter 211 sekunder?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Angående sången så försökte jag få fram lite schysst Ozzy-sound med dubbad sång och dist. Jag gillar att det låter lite lofi och nasalt.

Max: Gitarrsolon finns det tillräckligt av i all annan musik!  :P ;)
Nä men du har nog rätt, det hade nog satt på sin plats. Får se om jag får in känslan! :rolleyes:
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow :P Låten tog mig tillbaka... låååångt tillbaka. Kan inte säga så mycket om Jefferson Airplane och om detta lät som dom men detta var som musik hämtat rakt från tiden då det begav sig. Inget att säga om mix eller dylikt, saknade inte gitarrsolot. Jag bara lyssnade och lät mig flyta iväg. Very nice :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Riktigt skön låt och bra framförd! Gillar speciellt basspelet.
Men håller med övriga - släpp ut sångaren från garderoben!
Soundet låter som sagt mycket retro och jag får associationer till både
Jefferson Airplane och Gyllene Tider. Annorlunda och kul!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lägg in körsvar efter sången Coming down on me som också sjunger Coming down on me i riktig Jefferson-anda, några toner högre upp.
Ett gitarrsolo ska väl in efter 211 sekunder?

Är kör-reprisen Coming down on me något som går hem?

Och sologitarr, kanske något liknande det här, runt 200 sekunder och en bit framåt tänkte jag:
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/MikaelEdebro_Heavy Load_part_with_MaxB_guitar.mp 3[/mp3]
« Senast ändrad: 10.08.2010, 21:20:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite progressivt och gött. Lite synd att måla in sig i sjuttiotalets ljudideal bara. (Tycker jag)

Orgelsolot och mellotronsolot? har slagsida och orsakar lätt sjösjuka i min lyssning. Varför inte ha en central del som ett solo mixat i mitten?

Får hålla med MaxB om att delen efter orgelsolot är något av en transportsträcka. Känns inte som att den fyller någon annan funktion än att ta mig till nästa del... Som är helt fantastiskt bra och fullständigt oväntat. Bra!

Är också nyfiken på hur du spelar in. Spår för spår eller är ni fler? Håller ihop bra i alla fall.

Fint!


Vad är det som händer alldeles i slutet av låten. Är det en annan låt som fortsätter där fast bortklippt?





Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Svårt att kommentera. För det är charmigt på något sätt samtidigt som jag sitter och stör mig på att det låter som du satt en mikrofon i taket på replokalen. Speciellt trumljuden är monotona och enformiga i soundet. Undrar egentligen när jag blev en sådan ljudsnobb? Tycker sången funkar men ljudbilden drar tyvärr ner det hela för mig. Låten är charmig och det är gjort med någon slags smittande entusiasm.  :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Oj, kul med så många nya kommentarer. Efter de första dagarnas låga aktivitet trodde jag denna skulle sjunka som en sten till botten av KR-djupet. :P ;)

Angående ljudbilden tycker jag att den är riktigt skön. Som ni säkert anat vid detta laget försöker jag komma åt det lite murrigare analogt inspelade ljudet. Jag är tyvärr rätt nybörjare på mixa och har heller inga fancy vintage-pluggar, så det är svårt som fan att få till ett skönt vintage-ljud. På denna tycker jag dock att jag har kommit närmast hittills av mina produktioner. Sen kan man diskutera ljudideal i timtals utan att komma överens. Jag föredrar iaf skitigt och "live" framför superpolerat!  ;)

Angående sången försökte jag få till ngn slags Ozzy-känsla eller nåt sånt.

Max: Jag förstår inte riktigt hur du menar med en kör som svarar på "Coming down on me". Försökte höra det men det gick inte ihop i min skalle. Solot tycker jag tyvärr inte passar in, sen är själva gitarrljudet horribelt. Du spelar grymt bra men jag tycker det stjäl fokus från mellotronen och tyngden i partiet.

Wernborg: Det där med slagsida har jag inte riktigt tänkt på. Jag mixar nästan aldrig i lurar så då märker jag inte när det blir "yrselvarning". Orgelsolot är ju dock pannat till mitten. Antar att det är leslie-stereoeffekten som är jobbig. Man kanske ska minska stereospridningen i orgelpluggen. Tack för påpekandet! :)
Jag spelar in själv. Först lägger jag antingen gitarr eller klaviatur, sen knåpar jag ihop trummorna och spelar in rubb och stubb igen för att det är skönare att spela mot det "slutgiltiga" trumkompen. Det tråkiga med att spela in på detta sättet är att det blir grymt jobbigt att göra tempovariationer, så oftast skippar man tyvärr sånt. :unsure:

space: Grymt kul att höra!  ;)

egghuvud: Att bli ljudsnobb är baksidan med att syssla med musik. Ibland märker man att man lyssnar mer på hur själva basljudet låter än vad den spelar. Har själv också blivit en sådan, och det blir inte bättre ju mer insyltad man blir i mixningens ädla konst. :rolleyes:

asti: Kul att du gillar basspelet. Fick kämpa med en herrans massa omtagningar så att jag fick blåsor på fingertopparna haha!  :D
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite JA-feeling i början
Snygg orgel!
Det blir lite mer Doors i andra solot
Upsan - nästan lite Zappa i det parti som bara ramlar in - kul!
men ta gärna bort den synth som spelar (fiol?) till höger efter sången
Ersätt med sax eller gitarr
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten