Kontrollrummet

Gurano & Marruschkka - Living in a tincan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN: Living in a tincan
ARTIST/GRUPP: Gurano
GENRE: visa/rock/pop
LÅTLÄNGD: Lagom
KOMPOSITÖR: Gurano
PRODUCENT: Ja de e väl ja de
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka på sång
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3


Jaha nu har jag varit framme å klämt på akkeguran mä dåligt ljud igen :)
Ljudet är lite burkigt, tycker jag nog, så arbetsnamnet fick helt enkelt bli musik på burk  :lol:

E de nåt att ha? Tyck gärna till om allt!

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 11.06.2010, 23:21:28 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citerar mig själv igen: Jag är kräksjuk och känner yrsel  :wacko: och har gjort det sen i fredags. Nu lyssnar jag och ska ge ett omdöme.

Släpp ut gitarren vet jag. Borde låta renare, inte så instängd.
Koppla på ett eller annat tema till så att det finns mer att bedöma tycka till om eller inspireras av.
Idag är det här för lite för mig!

Så, nu har jag sagt det. Snälla acceptera att jag för stunden är yr och sågar allt )tror jag( !  B) 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Citerar mig själv igen: Jag är kräksjuk och känner yrsel  :wacko: och har gjort det sen i fredags. Nu lyssnar jag och ska ge ett omdöme.

Släpp ut gitarren vet jag. Borde låta renare, inte så instängd.
Koppla på ett eller annat tema till så att det finns mer att bedöma tycka till om eller inspireras av.
Idag är det här för lite för mig!

Så, nu har jag sagt det. Snälla acceptera att jag för stunden är yr och sågar allt )tror jag( !  B) 
Du behöver inte be om ursäkt för att du e sjuk ;)
Håller med om guran!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citerar mig själv igen: Jag är kräksjuk och känner yrsel  :wacko: och har gjort det sen i fredags. Nu lyssnar jag och ska ge ett omdöme.

Släpp ut gitarren vet jag. Borde låta renare, inte så instängd.
Koppla på ett eller annat tema till så att det finns mer att bedöma tycka till om eller inspireras av.
Idag är det här för lite för mig!

Så, nu har jag sagt det. Snälla acceptera att jag för stunden är yr och sågar allt )tror jag( !  B) 
Du behöver inte be om ursäkt för att du e sjuk ;)
Håller med om guran!
Gurano

Ber inte om ursäkt för att jag e sjuk utan ursäktar att jag inte bara ser det positiva och inte ser det negativa ur en verbalt sett positiv vinkel...  :blink:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jamen här tycker jag det "dåliga" gitarrljudet funkar. Speciellt ihop med den smutsiga basen. Trummorna är alldeles för bra dock. Komprimera sönder och dista dom lite för mer 70-talsfeeling även där.

Ska det sjungas också?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tycker det låter som slutfrasen på en låt som upprepas ett antal gånger
Lätt sökande gitarrspel ovanpå detta, lite som om du letar efter rätt fras
Men jag kan tänka mej att du hör något (som jag inte hör) som kommer att mejslas fram i processen
Alltså ett tidigt skede av låtskrivandet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jamen här tycker jag det "dåliga" gitarrljudet funkar. Speciellt ihop med den smutsiga basen. Trummorna är alldeles för bra dock. Komprimera sönder och dista dom lite för mer 70-talsfeeling även där.
Ska det sjungas också?
Skita ner trummorna??? tja varför inte - ska testa.
Vad gäller sång är jag alltid öppen för förslag  :D Du får sjunga om du vill .

Tycker det låter som slutfrasen på en låt som upprepas ett antal gånger
Lätt sökande gitarrspel ovanpå detta, lite som om du letar efter rätt fras
Men jag kan tänka mej att du hör något (som jag inte hör) som kommer att mejslas fram i processen
Alltså ett tidigt skede av låtskrivandet
Vad gäller skedet så vet jag nog inte ens själv vart jag är ;)
men idén är färsk - jag kom på å spelade in den för bara ett par timmar sedan.

Tack för synpunkter och lyssning

Gurano
« Senast ändrad: 15.03.2010, 10:36:34 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker (för ovanlighetens skull) att det är ett sällsynt snyggt utkast. Alltså inte för att det är dåliga utkast vanligtvis, men detta kan bli hur bra som helst.
Finns hur många utvecklingsmöjligheter som helst ju.
Tycker inte det är så sökande alls faktiskt? :unsure:
Mycket snyggt...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag gjort låten längre (ca 3 min) och lagt på en elgura i bakgrunden samt en elgura som slingrar sig lite...... :)

DESSUTOM har MARRE lagt på sång

Tyck gärna till om allt

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


EasyPeasy

  • Gäst
Tycker det är för disharmoniskt för att jag skulle uppskatta det. Orgeln och den 2:a, bakomliggande, elgitarren funkar annars bra. Du har gjort bättre, men det är väl bara att vänta nån dag så har du en ny låt på gång :P


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack för att du tog dig tid att lyssna - men jag kan inte riktigt förstå vad du menar med disharmonisk - men det är väl så att disharmoni i ett öra kan vara harmoni i ett annat :)

Kul att du ändå uppskattar några av mina andra alster dock

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vet inte om det är lönt att skriva nåt men...
Det är väldigt luddig ljudbild (grötigt, disharmoniskt), och du valde inte någon trevlig utveckling, som man kunde ana kunde finnas, på den här. Tyvärr...

Bra sjunget dock...

(Bara åsikter, är det harmoniskt och bra för dig så är det)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag tyckte om den här låten, för mej rullar det på i en skön smet lite á la 70-tal..(och i den tidsandan var det ofta lite grötigt och med mycket reverb som jag upplever det)...men jag uppskattar den smått orientaliska skalan här oxå (tokgillar din arabiska gitarr här Gurano). För mej låter det inte disharmoniskt ju, tycker bara det är spännande :P :huh:
När jag blev tillfrågad om att lägga sång här, så dröjde det max 2 lyssningar, sen satt melodin där, stämmor till inga problem.

Så jag fattar nog inte, med en del låtar kommer det inga sångmelodier förrän efter 5-6 lyssningar,men icke så med denna, satt som spettet.

Gurano, du har lyssnat mycket på olika slags musik och är färgad av det. Jag har sjungit till en massa olika, i en del andras öron, märklig musik. Så det är nog inte särskilt konventionellt, ingen p3-låt precis B)

Vi får kanske finna oss i att vi två delar en uppfattning som inte alltid överensstämmer med av vad många andra tycker är "god och harmonisk" musik.

Jag går på min känsla för musik, och den säjer mej att det här är originellt och intressant :)

Kul hade jag!

Mixen är säkert inget föredöme, men det bryr jag mej inte så mycket om, i det här skedet iaf.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gomorron :lol:

Intressant låt denna. Först fattade jag inget och sen ännu mindre men på nåt sätt så... ja... smög den sig in. Gillar de där lite, a dom kanske asiatiska, tongångarna på gitarren. Mixen säger jag inget om just nu, lyssnar på jobbet i ett par små mindre bra burkar. Marre låter bra som vanligt. Vet inte om det är dessa högtalare eller nåt men jag hade kanske dragit ner Marres volym ett pytte litet snäpp i alla fall.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vet inte om det är lönt att skriva nåt men...
Det är väldigt luddig ljudbild (grötigt, disharmoniskt), och du valde inte någon trevlig utveckling, som man kunde ana kunde finnas, på den här. Tyvärr...
Bra sjunget dock...
(Bara åsikter, är det harmoniskt och bra för dig så är det)
Nä den tog nog inte en väg du trodde. Men inte visste jag att den tog en otrevlig utveckling? !

Jag tyckte om den här låten, för mej rullar det på i en skön smet lite á la 70-tal..(och i den tidsandan var det ofta lite grötigt och med mycket reverb som jag upplever det)...men jag uppskattar den smått orientaliska skalan här oxå (tokgillar din arabiska gitarr här Gurano). För mej låter det inte disharmoniskt ju, tycker bara det är spännande :P :huh:
När jag blev tillfrågad om att lägga sång här, så dröjde det max 2 lyssningar, sen satt melodin där, stämmor till inga problem.
Så jag fattar nog inte, med en del låtar kommer det inga sångmelodier förrän efter 5-6 lyssningar,men icke så med denna, satt som spettet.
Gurano, du har lyssnat mycket på olika slags musik och är färgad av det. Jag har sjungit till en massa olika, i en del andras öron, märklig musik. Så det är nog inte särskilt konventionellt, ingen p3-låt precis B)
Vi får kanske finna oss i att vi två delar en uppfattning som inte alltid överensstämmer med av vad många andra tycker är "god och harmonisk" musik.
Jag går på min känsla för musik, och den säjer mej att det här är originellt och intressant :)
Kul hade jag!
Mixen är säkert inget föredöme, men det bryr jag mej inte så mycket om, i det här skedet iaf.
/Marre
Du har säkert rätt!

Gomorron :lol:
Intressant låt denna. Först fattade jag inget och sen ännu mindre men på nåt sätt så... ja... smög den sig in. Gillar de där lite, a dom kanske asiatiska, tongångarna på gitarren. Mixen säger jag inget om just nu, lyssnar på jobbet i ett par små mindre bra burkar. Marre låter bra som vanligt. Vet inte om det är dessa högtalare eller nåt men jag hade kanske dragit ner Marres volym ett pytte litet snäpp i alla fall.
Space
Kul att du gillar. Som jag tolkar det så lyssnade du ett par gånger - och det är kanske det som behövs? Tack för det :)
Jag ska ta och lyssna en gång till ang sångens volym - kanske har du rätt

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Såg nu att jag hade mer eller mindre totalsågat låten, trots att det bara var en snabblyssning. Fick en dålig nyhet igårkväll som kan ha färgat kommentaren!

Det enda att göra är väl att lyssna några gånger i dagarna och återkomma med ytterligare en kommentar :)

Ha det
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det funkar bättre efter nån ytterligare lyssning. Faktiskt förväntade jag att det skulle låta så här när jag skrev första kommentaren. Men kul med de garanterat oväntade infallen (arabisk sång osv).
Kompositionen är musikalisk, eftersom så mycket infall gör en låt värdelös, om inte infallen funkar! En standard-poplåt har vers och refräng, det enda infallet är när byte mellan dessa sker. Nästan enbart. Så lättare att göra..

Nu vet jag inte hur mycket för mig det finns att återkomma till på just den här. (Vill inte lyssna och tänka att "det vore bättre om det gjordes si eller så, vilket inte är en kritik mot låten, utan snarare på mig som lyssnare.)

En sak till. Det disharmoniska upplever jag oftast som fjompiga bi-ljud (typ muller, eller annat oönskat pga ljudvågors interferens förmodligen).  Vet inte hur den andra personen som sa det, upplever det. Men skulle anta att det kan få vissa att sluta lyssna :unsure:
Men har alltid kunnat korrigera för det vid lyssning på musik, kanske delvis pga dåligt gehör :D

Sången är grym bra och inlevelsefull, förutom kanske på ett kort ställe inledningsfrasen. Det låter falskt och det är ovanligt, eller så skall det vara så i arabisk sång.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack för en andra lyssning

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Första intrycket är ”neej”. Jag har så svårt för söndertrasat ljud. Det här låter hemskt komprimerad, det distar och har inga transienter kvar. Det tekniska blir 2,0. Det konstnärliga då?

Härlig låt, och snygga stämmor, det låter ju inte alltför olikt Jefferson Airplane, men tänker främst på denna svenska grupp:



Ja, domarsiffran blev 5,0!
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Första intrycket är ”neej”. Jag har så svårt för söndertrasat ljud. Det här låter hemskt komprimerad, det distar och har inga transienter kvar. Det tekniska blir 2,0. Det konstnärliga då?
Ja, domarsiffran blev 5,0!
Jo den e nog väldans komprimerad - det går säkert göra bättre (jobbar på det :) ).
Från 2,0 till 5,0...man tackar..... ;)......såvida skalan inte är mellan 1,0 - 20,0 ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Brötig, skön spretig flum men där ljudbilden är lite konstig. Spännande dissonanser från elguran och jättebra sång av Marre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Rattle: The Gimmicks musik var ju en höjdare som jag missat, väldigt bra. Tack för liknelsen, den var ju hedrande, konstnärlig poäng likaså :P

Eq:Brötig spretig flum, precis så känner jag oxå, och jag gillar, tack för skön kommentar!

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Brötig, skön spretig flum men där ljudbilden är lite konstig. Spännande dissonanser från elguran och jättebra sång av Marre.
Tack för komment - kul att du gillar flum ;)
Ljudbilden kan säkert förändras lite

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Jag flyttar oxå denna till färdiga för jag känner mig färdig med den. Den flyttas för att hamna i min spellista, så ni behöver inte kommentera (om ni inte vill då asså)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!