Kontrollrummet

Clavinova - For the lonely tree (upd 100317)

gäst · 23 · 2829

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Inspirerad av de fantastiska stämningarna som Emulator och Wernborg får till i sitt Chrome-projekt, satte jag mig vid pianot och hittade lite toner, byggde på lite och ut kom detta:



Behöver feedback på stämning, ljud och möjligheten till att lägga på (distad) sång.

Nu har ju dessutom Freddy och Kornstad lagt upp en fantastisk låt, så...

Ny version efter bra tips:



Ännu nyare version med helt andra trummor. Fungerar det månne?
« Senast ändrad: 19.03.2010, 22:54:48 by clavinova »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Clavinova!

Snyggt!...tycker sounden är bra..men tycker  inte trumloopen sitter riktigt....skulle nog jobba lite mer där och kanske utveckla? Med sång kan det bli kanon! :)


clavinova

  • Gäst
Tjena Clavinova!

Snyggt!...tycker sounden är bra..men tycker  inte trumloopen sitter riktigt....skulle nog jobba lite mer där och kanske utveckla? Med sång kan det bli kanon! :)

Tackar Clemens, kul att du gillar!
Trumploopen är en knepig en. Det är en sk "animated circuit" från Reaktor och den känns inte 100% solid.  Jag tycker dock att den tillför något åt låten men visst är den "off" här och där. Får ta en funderare på hur jag ska göra.

Får kontakta någon sångare som sätter tonerna rätt till skillnad från mig. Alldeles för ringrostig som också blev alltför tydligt i Vari Audio...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker loopen funkar väldigt bra.

Det finns delmängd av pianofiguren som hade funkat på cello (vissa noter) och hade blivit en grym melodi, om man inte hör den i pianot ;)

https://soundcloud.com/user7789882


clavinova

  • Gäst
Tycker loopen funkar väldigt bra.

Det finns delmängd av pianofiguren som hade funkat på cello (vissa noter) och hade blivit en grym melodi, om man inte hör den i pianot ;)



Tack Dividend!

Brottas lite med antal instrument på låten men tsv vill jag begränsa det till 3 plus trummor. Om det nu kommer sång på detta, blir det som ett fjärde ändå.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hör du melodin (eller nåt liknande) som jag så använd den som sångmelodi ;)

Mycket snyggt..
https://soundcloud.com/user7789882


clavinova

  • Gäst
Tack igen Dividend!
En kontrollfråga bara, är det verkligen pianot du hör melodin i eller är det i de balinesiska "klockorna"?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Delmängd av pianot.. Kan göras ledsnare eller gladare beroende på val av "udda" (eller inte) noter.

Klockorna tänkte jag inte på..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det är skön stämning i detta.

Tycker inte att det är ngt fel i trumloopen i sig men jag tycker att bastrummorna tar för mycket plats i och med att de ändras hela tiden. Testa att skära bort rätt mycket bas på loopen och lägg en separat bastrumma på samma slag istället så tror jag att det kan ge en rätt snygg effekt. Bara en tanke...

Me, Myself & I


clavinova

  • Gäst
Delmängd av pianot.. Kan göras ledsnare eller gladare beroende på val av "udda" (eller inte) noter.

Klockorna tänkte jag inte på..

OK, tack!

Det är skön stämning i detta.

Tycker inte att det är ngt fel i trumloopen i sig men jag tycker att bastrummorna tar för mycket plats i och med att de ändras hela tiden. Testa att skära bort rätt mycket bas på loopen och lägg en separat bastrumma på samma slag istället så tror jag att det kan ge en rätt snygg effekt. Bara en tanke...



Tack Kornstad! Det var en bra tanke och ett bra tips! Ska testa det, dock imorgon. För trött nu efter en veckas jobb... Har precis exporterat en ny version av låten med lite mer dist i trummorna. Lägger väl ut under helgen.


clavinova

  • Gäst
Ny version efter bra tips!

http://www.box.net/shared/cytmtax2xn


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar. Tror ofta andra musiker hör samma saker (ungefär) som jag. Så är det inte, så kan skriva ned melodin vid tillfälle om du vill och skicka.

Använd om du känner för det ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte läst några inlägg så ursäkta om jag upprepar tidigare tyck. Som jag ser det så är det den där klockan som är huvudpersonen i den här låten och den blir lite enerverande. Ligger med bra till 40 sekunder sen tycker jag att du ska dra ner på sin aktivitet för att bara komma in i bland som en förstärkning av själva låten. Vid 2 minuter kommer ihåliga drums som jag gärna skulle höra mera basiga - om det nu går? I övrigt en fin komposition.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jahaja, så kul att vi kan insprirera till annan musik! :D

Tycker detta är bra. Kan tänka mig sång i olika varianter, men då med lite nedtonad övrig melodik med klockor och så.

Visst är det ljud från omnisphere i denna? tycker mig känna igen två stycken. Riktigt bra ljud.

Har inget direkt konstruktivt att komma med, kanske du skulle addera lite ouhmpf-kagge?

Lite vocals på detta så blir det skitbra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


clavinova

  • Gäst
Lyssnar. Tror ofta andra musiker hör samma saker (ungefär) som jag. Så är det inte, så kan skriva ned melodin vid tillfälle om du vill och skicka.

Använd om du känner för det ;)

Tack Dividend, självklart. Vore ju kalasbra!

Inte läst några inlägg så ursäkta om jag upprepar tidigare tyck. Som jag ser det så är det den där klockan som är huvudpersonen i den här låten och den blir lite enerverande. Ligger med bra till 40 sekunder sen tycker jag att du ska dra ner på sin aktivitet för att bara komma in i bland som en förstärkning av själva låten. Vid 2 minuter kommer ihåliga drums som jag gärna skulle höra mera basiga - om det nu går? I övrigt en fin komposition.

Tack Eko! Jag förstår vad du tänker med enerverande och jag är benägen att hålla med lite. Men jag tycker att ljudet är så otroligt spatiöst så jag kommer nog att behålla det, möjligtvis i en annan form, där kanterna är "avslipade". Trummorna är kraftiga EQade till den senaste versionen och jag är på G att hitta en lösning på det hela.

Jahaja, så kul att vi kan insprirera till annan musik! :D

Tycker detta är bra. Kan tänka mig sång i olika varianter, men då med lite nedtonad övrig melodik med klockor och så.

Visst är det ljud från omnisphere i denna? tycker mig känna igen två stycken. Riktigt bra ljud.

Har inget direkt konstruktivt att komma med, kanske du skulle addera lite ouhmpf-kagge?

Lite vocals på detta så blir det skitbra!

Tack Emulator! Javisst är det Omnisphere och Kontakt och FM8 osv... I princip hela Komplete 6 + Kore  + Omnisphere.

Ska testa lite nedtonad klocka på den första hälften, sedan vill jag nog brassa på när trummorna kommer in. Oumpfkagge är på G, ska bara hitta en bra en först.

Tack för alla bra tips hittills!

Finns det någon kille/man här på forumet som kan tänka sig att lägga sång på detta och samtidigt spåna fram en melodi, vore jag jätteglad.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vackert och stämningsfullt fram till 1.55 då går några synthljud (trummor?) igång
Eftersom jag har en allvarlig synthallergi så blir det svårt att lyssna efter det - hör bara de där
som jag tycker trasar sönder låten
Snyggt slut!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Tack cykeln!
Jo, trummorna är det knepiga tillsammans med klockorna just nu. Har lite andra pryttlar som har prio men när som kommer jag att sätta mig med låten igen. Lyssna gärna på den första versionen och berätta om den fungerar bättre i dina öron.


clavinova

  • Gäst
Nu ligger det en ännu nyare version uppe. Klockan är delvis utbytt men framförallt är det nya rytmer.

http://www.box.net/shared/8vmvoaxbv4


asti

  • Gäst
Sköna ljud och harmonier och en lite udda, intressant "melodi" i början!
Tycker bastrumman också sitter fint! Hittar inget att anmärka på!
Stämningsfullt och snyggt. Kunde kanske varit utan "distsynthen" i slutet....
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra . nu har du fixat klockan och det låter mer wood om prylarna. Tyckte trummorna och klappen passade utmärkt. En njutningsfylld lyssnad, tack.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Detta var snyggt, behagligt att lyssna på. Har många gånger försökt mig på att komponera sådan här musik, men lyckas aldrig komma längre än typ två teman  :rolleyes:

När trummorna kom in så tänkte jag på Mike Oldfield. Skön snubbe med bra instrumentala låtar.
Jag saknar inte någon sång på denna, tycker den står sig bra utan.

Håller dock med asti angående "distsynthen", rytmen den spelar passar ju bra men ljudet hade jag nog ändrat.

Men detta lyssnar jag gärna på igen !


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil

clavinova

  • Gäst
Sköna ljud och harmonier och en lite udda, intressant "melodi" i början!
Tycker bastrumman också sitter fint! Hittar inget att anmärka på!
Stämningsfullt och snyggt. Kunde kanske varit utan "distsynthen" i slutet....
/Asti

Tack Asti! Kul att du uppskattade början, som är tänkt att vara lite finurlig.
Distsynten på slutet gillar jag själv men jag kan tänka mig att byta ut den. Dock är den tänkt som en knorr.

Bra . nu har du fixat klockan och det låter mer wood om prylarna. Tyckte trummorna och klappen passade utmärkt. En njutningsfylld lyssnad, tack.


Tack Eko, både för återkoppling och lyssning! Det blev "mjukare" även i mina öron. Var lite tveksam till klappen men den tycks funka.

Detta var snyggt, behagligt att lyssna på. Har många gånger försökt mig på att komponera sådan här musik, men lyckas aldrig komma längre än typ två teman  :rolleyes:

När trummorna kom in så tänkte jag på Mike Oldfield. Skön snubbe med bra instrumentala låtar.
Jag saknar inte någon sång på denna, tycker den står sig bra utan.

Håller dock med asti angående "distsynthen", rytmen den spelar passar ju bra men ljudet hade jag nog ändrat.

Men detta lyssnar jag gärna på igen !

Tack kpinnen! Vad kul att du associerar med Mike Oldfield, en gammal storfavorit.
Synten igen där, får nog ta en funderare på den ändå.

Jätteskönt :P

/Marre

Tack Marre! Kul att du gillar.