Fastnade i en diskussion med min bror om ljudkort. Han ämnar börja spela in och funderade om han kunde bli modern och skaffa ett ljudkort som både skulle kunna användas för inspelning och för att lyssna på musik i.
Jag ger några citat av diskussionen för att illustrerera vad han menar.
Bror: "Asus Xonar HDAV1.3 t.ex ger stöd för Dolby True HD och DTS-HD mm som krävs för att kunna spela upp de nya digitala ljudformaten. Dessutom har de en svinbra Dac från Burr-Brown som brukar sitta i riktigt dyra hifianläggningar. M-Audio har väl inte så mycket av detta och de är inte heller vidare kompatibla med Windows."
Jag: "Datoriserad insplening bygger ju mycket på att ljudåtergivningen skall vara så flat som möjligt, d v s så korrekt som möjligt eftersom det i sin tur gör att mixningen inte blir "glädjebetonad" när man lyssnar. Det är väl därför man kör genom 24 bitar och bra "raka" närfältsmonitorer"
Bror: "Jag tror att det är så här: Det finns en typ av ljudkort för inspelning och en annan för uppspelning.
Vissa påstår att den idealiska ljudanläggningern är den som återger ljudet exakt som det låter i verkligheten, utan att lägga till eller ta bort någonting. Personligen tror jag det är omöjligt att göra, ungefär som att det inte går att göra en realistisk målning som beskriver omvärlden exakt som den ser ut. Panta rei."
Ja, vad säger ni? Kan man ha samma ljudkort till lyssning på musik som till insplening. Datorn borde ju logiskt sett bli central i vardagsrummet oavsett om man är lite ljudsnobbig?