Kontrollrummet

Samma ljudkort till lyssning och inspelning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fastnade i en diskussion med min bror om ljudkort. Han ämnar börja spela in och funderade om han kunde bli modern och skaffa ett ljudkort som både skulle kunna användas för inspelning och för att lyssna på musik i.
Jag ger några citat av diskussionen för att illustrerera vad han menar.

Bror: "Asus Xonar HDAV1.3 t.ex ger stöd för Dolby True HD och DTS-HD mm som krävs för att kunna spela upp de nya digitala ljudformaten. Dessutom har de en svinbra Dac från Burr-Brown som brukar sitta i riktigt dyra hifianläggningar.  M-Audio har väl inte så mycket av detta och de är inte heller vidare kompatibla med Windows."

Jag: "Datoriserad insplening bygger ju mycket på att ljudåtergivningen skall vara så flat som möjligt, d v s så korrekt som möjligt eftersom det i sin tur gör att mixningen inte blir "glädjebetonad" när man lyssnar. Det är väl därför man kör genom 24 bitar och bra "raka" närfältsmonitorer"

Bror: "Jag tror att det är så här: Det finns en typ av ljudkort för inspelning och en annan för uppspelning.
Vissa påstår att den idealiska ljudanläggningern är den som återger ljudet exakt som det låter i verkligheten, utan att lägga till eller ta bort någonting. Personligen tror jag det är omöjligt att göra, ungefär som att det inte går att göra en realistisk målning som beskriver omvärlden exakt som den ser ut. Panta rei."

Ja, vad säger ni? Kan man ha samma ljudkort till lyssning på musik som till insplening. Datorn borde ju logiskt sett bli central i vardagsrummet oavsett om man är lite ljudsnobbig?  :)


clavinova

  • Gäst
Min tolkning av ljudkortsvärlden är

Bra inspelningskort = Bra uppspelning.
Bra uppspelningskort = Inte nödvändigtvis bra inspelning.

Jag blir mer än gärna korrigerad om jag är ute och cyklar.
« Senast ändrad: 12.03.2010, 10:31:06 by clavinova »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Min tolkning av ljudkortsvärlden är

Bra inspelningskort = Bra uppspelning.
Bra uppspelningskort = Inte nödvändigtvis bra inspelning.

Jag blir mer än gärna korrigerad om jag är ute och cyklar.

Jo jag är väl inne på samma linje, men blev faktiskt lite osäker. Kanske är det strävan efter andra ljuideal som avgör. I studion så vill vi ju ha det så korrekt som möjligt men det kanske man inte vill i stereon? Eller?  :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Går ikke skillet kanskje heller mellom "musiker" og "hifi"? Urm.. eller mbox lager iofs en usb-stick som kan brukes til mixing i protools. Den er nok beregnet for musikere :)

Et bra kort for noen som kun skal lytte behøver jo ikke å ha ADC i det hele tatt!  :) Om målgruppen ikke er interessert i innspilling er det ikke lurt å legge veldig mye penger i den delen. Da kutter man kostnad på ADC og setter inn en desto mer hypet DAC  :)

På den andre siden, er man interessert i å spille inn musikk er man vanligvis også litt interessert i miksing / mastering osv og da vil man gjerne ha kvalitet på DAC også.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kan testas så här.
Spela in något i en audio editor som kan fasvända audio fil. Vadsomhelst duger. Analog ut från cd spelaren t.ex. Gör en 'loopback' från ljudkortets ut till in (bra kort kabel). Spela upp det du samplade och samtidigt spela in det igen via loop back'en. Nivåerna måste vara identiska, alltså ingen gain eller reduced gain någonstans i loop'en. Resultatet är två audiofilet vara den ena gått en gång genom D/A omvandlaren.
Fasvänd en audiofil, Summera dem. 'Mix Paste' i Audition t.ex. Resultatet ska vara noll, en tyst audio fil. Kör en normalisering på denna så ser/hör man minsta avvikelse mella A/D - D/A delarna i ljudkortet. Dock kan yttre faktorer påverka, En lång loop back sladd av enkel kvalité som ligger nära en nätkabel. t.ex.

Resultatet brukar bli noll på moderna ljudkort. Lika bra signal ut som in alltså. Men man vet aldrig...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo intressanta synpunkter. Hmm... frågan är väl ändå om det är att föredra att ha samma ljudkort till att spela in och att lyssna på musik.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I detta fall skulle jag skaffa ett bra inspelningskort med två stereoutgångar. Det ena paret går till Monitorerna och ger ett rakt och förhoppningsvis ofärgat ljud. Det andra stereoparet kopplar jag sen till min Hifi förstärkare och hifi högtalare som färgar ljudet så som man själv vill.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det andra stereoparet kopplar jag sen till min Hifi förstärkare och hifi högtalare som färgar ljudet så som man själv vill.
Intresssant, hur bär du dig åt för att få hifi stärkaren/högtalarna att färga ljudet som du själv vill? Och vad är det för färgning du vill ha?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Kan testas så här.
Spela in något i en audio editor som kan fasvända audio fil. Vadsomhelst duger. Analog ut från cd spelaren t.ex. Gör en 'loopback' från ljudkortets ut till in (bra kort kabel). Spela upp det du samplade och samtidigt spela in det igen via loop back'en. Nivåerna måste vara identiska, alltså ingen gain eller reduced gain någonstans i loop'en. Resultatet är två audiofilet vara den ena gått en gång genom D/A omvandlaren.
Fasvänd en audiofil, Summera dem. 'Mix Paste' i Audition t.ex. Resultatet ska vara noll, en tyst audio fil. Kör en normalisering på denna så ser/hör man minsta avvikelse mella A/D - D/A delarna i ljudkortet. Dock kan yttre faktorer påverka, En lång loop back sladd av enkel kvalité som ligger nära en nätkabel. t.ex.

Resultatet brukar bli noll på moderna ljudkort. Lika bra signal ut som in alltså. Men man vet aldrig...

Värt att tänka på då är att man måste veta sina omvandlares exakta latency. Det tar tid att göra en DA->AD loop och då måste man kompensera för den i programmet man spelar in i, annars är det helt meningslöst att fasvända. Det kommer inte släckas ut eftersom det inte ligger exakt i fas när man har spelat in det. Kanske kompenserar vissa program automatiskt om det vet DA-AD latencyn? Logic gör det inte i alla fall.  :ph34r:
« Senast ändrad: 21.03.2010, 08:53:32 by Elof »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det andra stereoparet kopplar jag sen till min Hifi förstärkare och hifi högtalare som färgar ljudet så som man själv vill.
Intresssant, hur bär du dig åt för att få hifi stärkaren/högtalarna att färga ljudet som du själv vill? Och vad är det för färgning du vill ha?
                                                    Jag antar att man köpt  sina hifi prylar för att man gillar ljudet i just den stärkaren och just dom högtalarna osv. Således e väl ljudet färgat så som man själv vill ha det, efter sina egna ljudideal. Man har antagligen en eq eller andra ljudkontroller där man ytterligare kan färga ljudet så som man själv tycker det passar musiken.  Eller...........


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det andra stereoparet kopplar jag sen till min Hifi förstärkare och hifi högtalare som färgar ljudet så som man själv vill.
Intresssant, hur bär du dig åt för att få hifi stärkaren/högtalarna att färga ljudet som du själv vill? Och vad är det för färgning du vill ha?
                                                    Jag antar att man köpt  sina hifi prylar för att man gillar ljudet i just den stärkaren och just dom högtalarna osv. Således e väl ljudet färgat så som man själv vill ha det, efter sina egna ljudideal. Man har antagligen en eq eller andra ljudkontroller där man ytterligare kan färga ljudet så som man själv tycker det passar musiken.  Eller...........
Det är nog ditt "eller..." som stämmer bättre. Som gamal hifi geek så har jag alltid handlat mina grejer utifrån frånvaro av färgning av ljudet. High fidelity, hög trobarhet du vet. Ljudet är inte färgat som jag vill ha det utan så ofärgat som budgeten tillåter. Eq t.ex, har man behov av att eq'a sin stereo har den antagligen misslyckats med att reproducera musiken som artisten tänkt den skulle låta. Ditt resonemang färga ljudet så som man själv tycker det passar musiken är lite bakfram för mig.

Men i.o för sig finns det skitproduktioner också. Jag lyssnade för inte så länge sedan till en svensk jazz cd från tidigt 90 tal (nån av de där brudarna som sjunger jazz) och den var nog proddad en halvdöv 90 åring. Så mycket diskant och oljud över 10khz har jag aldrig hört på en cd tidigare. En riktig dålig produktion Bra nära jag slog av eq bypass'en där.  ;)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det andra stereoparet kopplar jag sen till min Hifi förstärkare och hifi högtalare som färgar ljudet så som man själv vill.
Intresssant, hur bär du dig åt för att få hifi stärkaren/högtalarna att färga ljudet som du själv vill? Och vad är det för färgning du vill ha?
                                                    Jag antar att man köpt  sina hifi prylar för att man gillar ljudet i just den stärkaren och just dom högtalarna osv. Således e väl ljudet färgat så som man själv vill ha det, efter sina egna ljudideal. Man har antagligen en eq eller andra ljudkontroller där man ytterligare kan färga ljudet så som man själv tycker det passar musiken.  Eller...........
Det är nog ditt "eller..." som stämmer bättre. Som gamal hifi geek så har jag alltid handlat mina grejer utifrån frånvaro av färgning av ljudet. High fidelity, hög trobarhet du vet. Ljudet är inte färgat som jag vill ha det utan så ofärgat som budgeten tillåter. Eq t.ex, har man behov av att eq'a sin stereo har den antagligen misslyckats med att reproducera musiken som artisten tänkt den skulle låta. Ditt resonemang färga ljudet så som man själv tycker det passar musiken är lite bakfram för mig.

Men i.o för sig finns det skitproduktioner också. Jag lyssnade för inte så länge sedan till en svensk jazz cd från tidigt 90 tal (nån av de där brudarna som sjunger jazz) och den var nog proddad en halvdöv 90 åring. Så mycket diskant och oljud över 10khz har jag aldrig hört på en cd tidigare. En riktig dålig produktion Bra nära jag slog av eq bypass'en där.  ;)

Visst e de intressant men jag förstår inte vad det har med frågan som trådskaparen ställer  :).  Jag bara försökte ge ett svar/lösning på frågan. Jag säger inget om att man SKA färga ljudet, jag säger att med den här metoden så är min fri att färga ljudet hur man vill (lite, mycket, inte alls) men ändå ha en ofärgad lyssning i sina monitorer.
Hur du sen vill lyssna på din musik utanför studion e väl kul att veta men hindrar ju inte min alternativa lösning, för du kan ju koppla in din ofärgande stärkare och dina ofärgande högtalare också med den här metoden, så alla blir ju vinnare. Men dom flesta människor är inte hifi-freaks och/eller musiker och brukar tycka om att färga den musiken dom lyssnar på med tonkontrollers och Eq:s. En smiley eq brukar ju inte vara så ovanlig i svensson hemmet t.ex ;)

Tjipp

Micke


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
nje det var nog så jag också tänkte. Ambitionen är väl att ha ljudet så rent som möjligt oavsett... Intressant diskussion dock. Tack för kommentarer.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
nje det var nog så jag också tänkte. Ambitionen är väl att ha ljudet så rent som möjligt oavsett... Intressant diskussion dock. Tack för kommentarer.  :)

Precis, och med dubbla stereo outputs på ditt inspelningsljudkort så är du ju fri att använda det ena stereoparet hur du vill, men ändå alltid ha ett bra inspelnings och mix ljud med det andra.  :)