Kontrollrummet

Freddy ft. Kornstad - When Reality Bring You Down

gäst · 56 · 11517

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Okej inte mycket att säga om denna som inte redan sagts. Instämmer med övriga om en lysande låt ett rent ut sagt skitbra arrangemang och strålande sånginsatser. Möjligen stör det mig att det är lite vassa ess, men jag tror det är svansen på reverbet som ställer till det. När marschtrummorna kommer in så försvinner understämman till fördel för överstämman, men det kanske också är meninngen eftersom det liksom "lyfter" låten där.

Äsch petitesser. Överlag: lysande!!  :)

Tack egget, kul att det funkar. Jag ska prova ett annat reverb så får vi se. Fler som påpekat det.

Hur bra som helst! :wub: Underbar sång, kanonlåt! /C

Tack!

Fantastiskt! Prickfri produktion, grym röst och gripande text! Hittar inget att gnälla om. :)

Underbart! Tack!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Freddy börjar bli gammal tror jag!
Vad är detta?? Var tusan är heavy metal Freddy någonstans??
 :lol:  :P

Men seriöst.. Det här var ju oerhört läckert.. Vackert så det förslår. Tillsammans med en av Sveriges bästa (vill jag hävda) sångare blir detta så gripande att det nästan gör ont... Avslutningen får mig att börja blöda näsblod..

Får gå & snyta mig...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Pampig är den och himla bra - hör ingen större skillnad på senaste men den var så bra redan innan. Men rätta mig om jag hör fel men nog är det väl både Andreas och Freddy som sjunger denna åtminstone i slutet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack för alla fina kommentarer. Jättekul!!

Nja, sist jag kollade så var det Andreas, Andreas och Andreas som sjöng i slutet....... ;)

Freddy: Jag tycker det låter väldigt mycket snyggare nu mot den första mixen. Blev behagligare ljudbild och rum.
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok. Men ni har lite lika röster i det övre mellanregistret faktiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har glömt att kommentera denna. Vad ska man säga....GRYMT!!!

Älskar när man tar enkla och vanligtvis uttjatade ackordföljder och lyckas göra dom intressanta igen. I detta fall den underkskattade "tomte"  :) som sen överaskande bryts av till refrängen.

Underbar sång och goa stämmor som lyckas överraska på sina ställen. Härligt arrangemang. Mäktigt! Gillar viskningarna som kommer in.

Det enda som  jag har och nu känner jag mig löjlig. Det är i slutet på refrängen. "Youuuu down". Det blir ett flam mellan stämman och leaden på d:et i down som antagligen bara jag reagerar på  :unsure:

Visst e jag löjlig nu!!! Ni får lov att be mig hålla truten  :lol:

Asbra detta pojkar!!!!!

Micke



asti

  • Gäst
Ja, nu finns absolut inget att anmärka på - möjligen att sluttonen är 2,3 sekunder för lång..... :wacko: :unsure:
Underbart fina harmonier och jättesnygg sång och ljudbild som helhet! Mycket lyckat colab!
/Asti


freddy

  • Gäst
Freddy börjar bli gammal tror jag!
Vad är detta?? Var tusan är heavy metal Freddy någonstans??
 :lol:  :P

Men seriöst.. Det här var ju oerhört läckert.. Vackert så det förslår. Tillsammans med en av Sveriges bästa (vill jag hävda) sångare blir detta så gripande att det nästan gör ont... Avslutningen får mig att börja blöda näsblod..

Får gå & snyta mig...

Haha, jag får väga upp detta med lite riktig musik sen med ;) Tack! Vi får väl hoppas att näsblodet endast var en tillfällighet :) Haha. Tack Hoggster!

Pampig är den och himla bra - hör ingen större skillnad på senaste men den var så bra redan innan.

Tack igen Eko. Man får nog A/B-lyssna för att ens höra någon skillnad skulle jag tro.

Freddy: Jag tycker det låter väldigt mycket snyggare nu mot den första mixen. Blev behagligare ljudbild och rum.

Kul tack! Less is more. :)

Ok. Men ni har lite lika röster i det övre mellanregistret faktiskt.

Tackar ödmjukast :)


freddy

  • Gäst
Har glömt att kommentera denna. Vad ska man säga....GRYMT!!!

Älskar när man tar enkla och vanligtvis uttjatade ackordföljder och lyckas göra dom intressanta igen. I detta fall den underkskattade "tomte"  :) som sen överaskande bryts av till refrängen.

Underbar sång och goa stämmor som lyckas överraska på sina ställen. Härligt arrangemang. Mäktigt! Gillar viskningarna som kommer in.

Det enda som  jag har och nu känner jag mig löjlig. Det är i slutet på refrängen. "Youuuu down". Det blir ett flam mellan stämman och leaden på d:et i down som antagligen bara jag reagerar på  :unsure:

Visst e jag löjlig nu!!! Ni får lov att be mig hålla truten  :lol:

Asbra detta pojkar!!!!!

Micke



Hej J, tack för dom fina orden!

Flammen har jag inte tänkt på, ganska lätt fixat med logics nyare skulle jag tro. Får ta det med mig vid nästa genomgång av låten, om det blir en till :)

tack o bock!

Ja, nu finns absolut inget att anmärka på - möjligen att sluttonen är 2,3 sekunder för lång..... :wacko: :unsure:
Underbart fina harmonier och jättesnygg sång och ljudbild som helhet! Mycket lyckat colab!
/Asti

sweet, tack! Haha, ja den är enerverande lång den där tonen...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnat någon gång till och måste säga att mixen döljer den enormt bra sånginsats som görs här.
Vet inte vad det är, reverbet är det sänkt? Nåt annat fel är det.
Låten är egentligen så tråkigt genomförd i övrigt att jag inte skulle ha brytt mig om att skriva det, om det inte vore för sångprestationen.

Ursäkta om det inte faller i god jord...

« Senast ändrad: 21.03.2010, 00:08:18 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Lyssnat någon gång till och måste säga att mixen döljer den enormt bra sånginsats som görs här.
Vet inte vad det är, reverbet är det sänkt? Nåt annat fel är det.
Låten är egentligen så tråkigt genomförd i övrigt att jag inte skulle ha brytt mig om att skriva det, om det inte vore för sångprestationen.

Ursäkta om det inte faller i god jord...



Tjo, kan inte falla alla på läppen. Det är helt okej! :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Personligen har jag lite svårt att sluta lyssna på det här... Skäms lite eftersom jag är en så'n tuff rocker :lol:
Men det går inte att komma undan - har provat - men min musarm letar upp det här hela tiden.. Satana!!!
 :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
eh... e de nån som talat om för er vilken jädrans bra låt ni har här. Wow :wub:

Vad kan man annat säga, jag är mållös

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
Personligen har jag lite svårt att sluta lyssna på det här... Skäms lite eftersom jag är en så'n tuff rocker :lol:
Men det går inte att komma undan - har provat - men min musarm letar upp det här hela tiden.. Satana!!!
 :rolleyes:

Haha, näsblod och skam! Så vi ställer till det ;) Tack tack hogge, verkligen kul att du gillar.


freddy

  • Gäst
eh... e de nån som talat om för er vilken jädrans bra låt ni har här. Wow :wub:

Vad kan man annat säga, jag är mållös

Space

wow, tackar! Skitkul att du gillar låten!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha... Sorry Hogge. Det var inte meningen att ställa till det för dig.
Men jag skyller allt på Freddy, det var ju han som skrev låten.

Jag håller med dig Space! Freddy har fått fram en riktig grymmelåt här.
....  Jag varnade honom för att lägga ut låten här och sade att han bara kommer att få en massa beröm och se vad som hände!     ;)
Me, Myself & I


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Grymt imponerad av denna låt! Världsklass på både sång och musik! Gillar arret och trummorna som dundrar in på slutet. Blir effektfullt. Fan, det finns en stor risk för att den här kommer att bli sönderlyssnad!

Riktigt, riktigt bra låt!

Tack som fan!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


freddy

  • Gäst
Hahaha... Sorry Hogge. Det var inte meningen att ställa till det för dig.
Men jag skyller allt på Freddy, det var ju han som skrev låten.

Jag håller med dig Space! Freddy har fått fram en riktig grymmelåt här.
....  Jag varnade honom för att lägga ut låten här och sade att han bara kommer att få en massa beröm och se vad som hände!     ;)

Haha, ja det gjorde du ju faktiskt! Tack mannen!

Tjena!

Grymt imponerad av denna låt! Världsklass på både sång och musik! Gillar arret och trummorna som dundrar in på slutet. Blir effektfullt. Fan, det finns en stor risk för att den här kommer att bli sönderlyssnad!

Riktigt, riktigt bra låt!

Tack som fan!

/Leif

Leffe! Kul att se dig här! Har du någon ny musik på G? Alltid gillat dina/era grejer.

Vilken feedback vi fick av dig då, tack som fan, skitkul att du gillar detta! Tackar tackar! :) :)


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil


[/quote]

Leffe! Kul att se dig här! Har du någon ny musik på G? Alltid gillat dina/era grejer.

Vilken feedback vi fick av dig då, tack som fan, skitkul att du gillar detta! Tackar tackar! :) :)

[/quote]

Tack detsamma! :) Ja, det va ett tag sen nu! Kan ploppa upp lite nya låtar här framöver igen kanske.
Ja, det kom från hjärtat! Riktigt bra låt ni har fixat!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Leif tjatade på mig att jag skulle gå in och lyssna på denna låt för att den skulle vara så himla fantastiskt bra.
Och det var den ju. Kul! Bra musik. Bra framförande.

Det enda jag kan invända mot är sångljudet. Alla har vi olika estetiska ideal. Mitt ideal är mer naturlig sång. Mindre kompressor. Mindre diskant (ess-ljuden blir lite påträngande). Men viktigast med sångljudet är att det låter lite notch-filter över hela sången. Som att man kört den genom en vocoder. Jag antar att det är a-tune/melodyne som spökar. Åtminstone brukar en sådan kvalité infinna sig när jag leker med de verktygen. Jag hade nog dragit ner lite på tonhöjdskorrigeringen om den inte är absolut nödvändig. Ligger det ingen tonkorrigering så vet jag inte vad som orsakar det ljudet. En artificiell dubb med typ Waves doubler eller liknande?


freddy

  • Gäst
Tack detsamma! :) Ja, det va ett tag sen nu! Kan ploppa upp lite nya låtar här framöver igen kanske.
Ja, det kom från hjärtat! Riktigt bra låt ni har fixat!

Tackar leffe, det värmer!

Leif tjatade på mig att jag skulle gå in och lyssna på denna låt för att den skulle vara så himla fantastiskt bra.
Och det var den ju. Kul! Bra musik. Bra framförande.

Haha, jag gillar bara leffe mer och mer :) Tack Stolle!

Det enda jag kan invända mot är sångljudet. Alla har vi olika estetiska ideal. Mitt ideal är mer naturlig sång. Mindre kompressor. Mindre diskant (ess-ljuden blir lite påträngande). Men viktigast med sångljudet är att det låter lite notch-filter över hela sången. Som att man kört den genom en vocoder. Jag antar att det är a-tune/melodyne som spökar. Åtminstone brukar en sådan kvalité infinna sig när jag leker med de verktygen. Jag hade nog dragit ner lite på tonhöjdskorrigeringen om den inte är absolut nödvändig. Ligger det ingen tonkorrigering så vet jag inte vad som orsakar det ljudet. En artificiell dubb med typ Waves doubler eller liknande?

Jag förstår din kritik helt klart. Gillar väl själv lite processat sångljud faktiskt, tyckte det funkade i denna iaf. Jag har inte lagt på något alls nästan, hur kornstads kanalstripp ser ut kan jag inte svara på. Men jag har endast en EQ och lite reverb kvar på kanalen. Kornstad får fylla i med mer info om han orkar/vill :D

Tack för kommentarer!