Dette er sikkert nokså forskjellig etter hva slags musikk man spiller inn. Kan fortelle hvordan jeg gjør det med country og singer/songcoverer saker...
Jeg begynner med trommer. Vanligvis en enkelt takt som jeg kopierer/looper x antall ganger. Fordi jeg ikke greier å holde takten om jeg spiller til klikketyklikk. Dette trommesporet er et midi "slaskespor" som jeg bytter ut senere.
Deretter legges på gitarkomp. Og så sang. Og kanskje litt bass. (har pleid å bruke midi for bass) For å kunne skille mellom vers og refrenger og sånt.
Når det er gjort er slaskopptaket vel egentlig ferdig

Da er det bare å ta om igjen og legge på gitarlicks osv osv til man er fornøyd.
Tror ikke det lønner seg å gjøre det for komplisert før man er fornøyd med låtstruktur og toneart, det er ganske mye arbeid å gjøre om etterpå. Trur eg.

Som regel er det innspilling av en cover for min del, og da er det bare å kjøre på. Trommer først.
De gangene jeg spiller inn bandet blir det litt annerledes, da kjører vi som regel inn alt live på hver sine spor og mikser og legger på effekter i etterkant. Pluss at vi kan bytte ut ting som ikke gikk så bra og legge på mer "pynt" hvis det føles riktig.
Har også spilt inn "hardrock" liknende ting, da er det også trommeprogrammering først så man har noe å jamme til, deretter en hel masse gitarriff, og så bass. Sang om det passer sånn.
-Robert