Kontrollrummet

Gurano - The spring

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN:                   The Spring
ARTIST/GRUPP:            Gurano
GENRE:                       visa
LÅTLÄNGD:                  lagom
KOMPOSITÖR:              Gurano
PRODUCENT:                Gurano
EV. MEDVERKANDE:       Gurano
INSPELNINGSÅR:           2010
FORMAT:                     mp3

Solen skiner och det är underbart ute!

Satt idag och klinkade fram detta lilla vårstycke. Tanken är att våren kommer, men får några korta bakslag för att till slut vinna  :unsure:

Jag hade tänkt mig en svävande sång (inga ord bara ljudsång liksom).....men jag vet inte????
Tyck gärna till om allt.

Ha det gott
Gurano

« Senast ändrad: 14.03.2010, 12:09:12 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Javisst en fin liten slinga du fått till!
Trots glädjen och sprittet som finns i melodin (och fåglarna)
så är det lite kallt ljud på gitarren - skulle önska lite mer (vår)värme - nylonsträngad
och kanske att du utvecklar figuren så att den går vidare på några ställen
Fint!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Cykeln: Roligt att du gillar. Jag håller med om att gitarrljudet är lite kallt - men jag tror inte att jag kan göra så mycket åt det tyvärr. En sunkig gitarr + en sunkig mick är inte optimalt :( Men jag har nu försökt att ändra ljudet lite - men jag misslyckades nog...säkert....kanske....eve ntuellt....möjligen ???

Håller oxå med om att gitarrfiguren (solodelen då menar jag) på de lugnare partierna kan få växa lite - det var min intention oxå men jag hann inte så långt innan ditt inlägg :)

Ha det gott å tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
För den som ids lyssna så har jag nu har smugit in några korta subtila gitarrslingor, som är tänkt att, knappt så man märker det, försiktigt smeka öronen - men jag vet inte om det lyckades det heller?

Funderar på om musiken inte ligger lite för långt bak?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För den som ids lyssna så har jag nu har smugit in några korta subtila gitarrslingor, som är tänkt att, knappt så man märker det, försiktigt smeka öronen - men jag vet inte om det lyckades det heller?
Funderar på om musiken inte ligger lite för långt bak?
Gurano

Jo, jag tycker gitarren har onödigt mycket reverb, Tror ljudet blir bättre om den kommer närmare. Sen låter balansen sned åt vänster. Saknas ljud till höger i ljudbilden. Annars är det vackert med fågelsång och din musik tillsammans.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo, jag tycker gitarren har onödigt mycket reverb, Tror ljudet blir bättre om den kommer närmare. Sen låter balansen sned åt vänster. Saknas ljud till höger i ljudbilden. Annars är det vackert med fågelsång och din musik tillsammans.
Jo du har helt rätt - misstänkte det nästan själv  :)
Nu har jag tagit bort massor av reverb (även om det finns en del kvar) - så nu tror jag att instrumenten flyttat fram längre i rummet. Blev det bättre?

Jag gjorde stycket tidigare idag men lät det vila några timmar nu - så när jag nu lyssnade igen så inser jag att man kanske behöver lyssna några gånger för att finna behag i det lilla "taktbytet" som ändå sker mellan de 2 partierna. Hoppas att det funkar ändå  :unsure:

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo men det låter trevligt, låter som en vårvisa skall, tillskillnad från mitt utkast här i listan :lol:

Faktiskt, blir glad av den. Otajtheter gör det nästan bättre än annars, i och med att det hela håller sig någorlunda. Sätt det inte för tajt..

Snabbintryck bara..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att någon fortfarande gör musik med taktbyten.  :D
Fin låt som förtjänar ett bättre gitarrsound. Vad är det för mik du spelar in med?


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är en riktig fining, det börjar spritta till här av smått yra vårkänslor...vacker gitarr och fina ackordvändor..och fåglarna..aaah :P

Vill du ha lite svävande stämma här så är det bare att säje till, men inte just nu då jag lider av en kraftig förkylning.

Jättesöt liten vårsång man blir smått lycklig av, hoppinjagande :rolleyes:

Tack för det.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Snyggt. Nu börjar man längta efter att det skal börja droppa och smälta.
Gitarrljudet är lite hårt som någon påpekade. Kanske ett varmare reverb skulle hjälpa. Det låter lite "plåtigt".  Man får ju känslan av att det borde utvecklas eftersom det blir en smula enformigt komp. Jobba på.  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo men det låter trevligt, låter som en vårvisa skall, tillskillnad från mitt utkast här i listan :lol:
Faktiskt, blir glad av den. Otajtheter gör det nästan bättre än annars, i och med att det hela håller sig någorlunda. Sätt det inte för tajt..
Snabbintryck bara..
Kul att du gillar - ja jag kände för våren igår - när solen sken från blå himmel

Kul att någon fortfarande gör musik med taktbyten.  :D
Fin låt som förtjänar ett bättre gitarrsound. Vad är det för mik du spelar in med?
Jo håller med att gurans ljud inte e bra - men min mick och kvaliten på gitarren tillåter nog inget annat tyvärr. Sitter på jobbet nu och jag kan inte kolla vad det är för mick, men det är en billig allround-skitmick från musikbörsen som jag köpte till min son för en herrans massa år sedan.

Det här är en riktig fining, det börjar spritta till här av smått yra vårkänslor...vacker gitarr och fina ackordvändor..och fåglarna..aaah :P
Vill du ha lite svävande stämma här så är det bare att säje till, men inte just nu då jag lider av en kraftig förkylning.
Jättesöt liten vårsång man blir smått lycklig av, hoppinjagande :rolleyes:
Tack för det.
/Marre
Jag blir glad av att göra dig glad :) kul att du gillar

Snyggt. Nu börjar man längta efter att det skal börja droppa och smälta.
Gitarrljudet är lite hårt som någon påpekade. Kanske ett varmare reverb skulle hjälpa. Det låter lite "plåtigt".  Man får ju känslan av att det borde utvecklas eftersom det blir en smula enformigt komp. Jobba på.  :)
Jo ljudet ja - jo det suger ;) men kanske att jag kan få det bättre med annat reverb, jag får testa helt enkelt. Vi får se om jag drar den längre sedan - låten var eg. bara en ingivelse igår pga att solen syntes :)

Tack alla för att ni lyssnade och kommenterade
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
en till liten försenad kommentar, please.... B)

det bästa med detta är att jag blir inspirerad av den - vill åxå ut i skogen, sätta mig på nån uppvärmd stock med termosen och spela in skogen en stund...sen hem, klippa ut de gôttaste bitarna   
och ta fram ljud-grunkorna och smyga in toner och harmonier som kommunicerar med fåglar, vind och porlande skogsbäck....tack Grano för tipset !!  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
en till liten försenad kommentar, please.... B)
det bästa med detta är att jag blir inspirerad av den - vill åxå ut i skogen, sätta mig på nån uppvärmd stock med termosen och spela in skogen en stund...sen hem, klippa ut de gôttaste bitarna   
och ta fram ljud-grunkorna och smyga in toner och harmonier som kommunicerar med fåglar, vind och porlande skogsbäck....tack Grano för tipset !!  :)
Tack själv!
Kul att för en gång skull kunna inspirera  :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ett mysigt stycke som passar perfekt då man sitter och gungar. Musiken böljar liksom fram och tillbaka - som att sitta i hamocken i bersån och dricka saft eller kaffe. Riktigt mysigt! Personligen klarar jag mig med ändå mindre reverb på kompgitarrer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är ett mysigt stycke som passar perfekt då man sitter och gungar. Musiken böljar liksom fram och tillbaka - som att sitta i hamocken i bersån och dricka saft eller kaffe. Riktigt mysigt! Personligen klarar jag mig med ändå mindre reverb på kompgitarrer.
Bra att du bara dricker saft eller kaffe i hammoken - för dricker man starkare saker så ramlar man ur  :D. Kul att du gillar! Nu har jag tagit bort så mycket reverb jag "vågar" på plockguran - kanske inte så märkbart tydligt men jag gjorde det i alla fall
Blev det bättre - sämre - ingen förändring?

Det är nog ingen idé att jag jagar annat guraljud för det är nog vad som går att få fram - åtminstone för mig  :unsure:
Tack för komment

Ha det gott
Gurano

reverb
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/TheSpring.mp3[/mp3]

Mindre reverb på plockgurorna
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/TheSpring_LessReverb.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Hmmmm... "Less Reverb" version does sound "closer"... but to my ears, it's also more "Bright" than "Warm".  Of course, it's Spring, so brightness works as well as warmth, I think.  I don't find fault with either one, though.  It's a personal choice.  And I love the birds.  Are they a "found recording" or something you had a sample of? 
The human theremin.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmmmm... "Less Reverb" version does sound "closer"... but to my ears, it's also more "Bright" than "Warm".  Of course, it's Spring, so brightness works as well as warmth, I think.  I don't find fault with either one, though.  It's a personal choice.  And I love the birds.  Are they a "found recording" or something you had a sample of? 
As you say - its a personal choice, but I cant choose  :D
About the birds and the water, I had some old samples of it. Yesterday when the sun was shining (it was a long time ago) I felt to play this song, with birds and water. At least the sounds make me feel good  :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar att lyssna på det här stycket. Hinner bara lyssna på den med mindre reverb och gillar men då jag saknar referenslyssning kan jag inte bedöma om andra versioner har varmare ljud på kompgitarrer. Hur har du mickat kompgitarren som hörs mest?

Tycker den här är bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja eftersom jag inte är en mästare på att micka eller mixa så har jag nog inte gjort optimalt  :lol: ...men jag har satt micken bredvid hålet och riktat den lite från hålet, så att säga. Men jag tror att det kallare gitarrljudet beror på både gurans och mickens kvalité, tillsammans med att den är inspelad i vardagsrummet.

Men det skulle vara kul att någon gång banda denna med bra gitarr och hyfsade inspelningsgrejor - det lär jag göra när jag väl köpt bättre grejor - när jag vunnit på tipset :D Men så länge tycker jag att låten duger gott, med mina mått mätt.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
jag får ngn slags jojje wadenius-feeling på det här. lite "kalles klätterträd" och ett skönt liv - helt enkelt. fina rundor! cykeln var inne på att det ändå låter lite kallt och hårt och det är nog så -  å andra sidan är våren allt annat än varm ännu!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bengan_gbg: Jo lite lite Jojje kan det nog va i det hela (lyssnade en del på honom tillsammans med barnen när de var pluttsmå, det hände väl att jag även själv spelade någon Jojje då och då :) ) - tycker att han gjorde en del fina visor när det begav sig, så det tar jag som ett gott betyg ;)
hehe, ja vi får skylla mina kalla guror på att det faktiskt fortfarande är svinkallt ute!

Tack för lyssning och kommentar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Jag håller på att beta av några av de låtar jag har liggande på ofärdiga - och jag inser att jag inte kommer att göra mer med dem eftersom jag tycker att de håller mina mått - så jag flyttar helt enkelt över dessa till färdiga.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!