Här kommer mina röster och kommentarer.
1. Snygg Astilåt. Inte så märklig. Förutom möjligen harmonierna då.

2. Låter som frijazz inte heller så märkligt men väldigt vackert.

4. Dividend mfl. Jo det var konstigt. Vet inte om det var så njutbart dock. Där finns många fräcka idéer och många små detaljer som var bra.
6. Tänkte först att det var ett snyggt riff. Snygg melodi också. Inte så konstigt detta heller. Gillade riffet dock. Sedan kommer breaket. tufft. Får lite underlighetspoäng bara på det.
7. Lite som ett lofisoundscape. Hmmm låter lite som Emu brukar göra fast det är klart han brukar göra rätt så udda saker. Men jag hade nog velat ha lite mer underligheter.
8. Udda takt här. Vet inte om det var så njutbart förståss. Det lät lite som Lords of the new Church möter ett nedbantat Einsturzende Neubaten. Tja lite underligt var det ju. Tyckte nog att det var lite monotont taktmässigt.
9. Det vilar något orientaliskt över det på något sätt. Snyggt med violinerna. Men är detta verkligen så märkligt.... Tyckte mycket om stycket dock. Vet inte om det vann på de underliga ljuden. Låten är bra i sig.
10. Okej snygga syntljud. Fast särskilt mystiskt är det inte i mina öron. Rösterna lyfter det lite. Gillade verkligen breaket däremot. Det gav det mer soundscapekaraktär. Läckert.
11. Om igen snygga harmisar. Och så kommer de där syntrösterna. Låter kon-troll om det.

Men tyckte inte att det var tillräckligt genomarbetat.
12. Snygg syntlåt fast är den så konstig? Det kunde varit vilket svenskt åttiotalssyntband som helst. Gillade låten dock.
13. Okej så killen står och spelar i ett gathörn. Fräckt jag fattar idén. Genomtänkt och läckert. Inledningen är väl annars rätt så traditionell. Låten också. Snygga körer. Skitbra men inte så märkligt förutom gatuljuden. Gillar verkligen idén dock.
14.okej så en syntlåt igen. Sådant här sitter jag ju ofta och gör själv så det är kanske därför jag inte uppfattar det som så konstigt.

15. Okej konstigt fast jag undrar om det är inspelningen som gör att det blir märkligt för riffet är inte så underligt.
16. Okej här känns det genomarbetat. Snyggt komp och Marruschkkas röst är ju så speciell så att det är svårt att inte tycka om det. I inledning så fick jag lite Jethro Tull känsla av harmoniken.
17 Lite Tom Waits på Svenska kändes det som. Bra gjort. Gillade tonen och idén.
Poängen då:
5 poäng till låt 16
3 poäng till låt 13
2 poäng till låt 10
1 poäng till låt 17
Svårt att ge poäng. Jag tyckte det var många bra grejor här. Det var flera låtar som jag hade velat ge poäng men jag fick sålla och gå på de som jag upplevde hade lagt mest möda på att odla sina musikaliskt konstiga idéer.

Eggs