Kontrollrummet

mahan - STUCK IN THE SNOW

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU!
Länge sen jag trampat på denna halvfärdiga sida, out of motivation. Nu känns det som om det kunde dra igång igen, lite nya instrument och effektplankor så....
Låten baserar sig på en true story (noh.. almost) när jag körde fast mig i en driva på enskogsväg och satt och tänkte att jag måste klättra upp i en gran för att ropa på hjälp :D
Detta är åxå en test på Gibsonen och Line6 X3

Låtnamn:  STUCK IN THE SNOW
Kompositör:  Mahan
Andra medverkande: husflugan
Text: Mahan
Låtlängd:  3:04
Media:  MP3

[mp3=200,20,0,left]http://johanm.com/mahan/STUCK%20IN%20THE%20SNOW.mp3[/mp3]

ELLER KLICKA HÄR

Och så e det bara att såga på
(och jag lovar att försöka lyssna på era alster åxå, det dåliga samvetet sticker upp) :rolleyes:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finska Queen - Mahan!

Kul vändningar i låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Snön må vara tråkig men vilken inspirationskälla! Kalasbra låt, får starka associationer till 10CC för sången, annars Thin Lizzygitarrer rakt igenom. Är stämmorna bitvis apparatiserade? (Harmonizer)

Bra låt, snygg jobbat!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Finska Queen - Mahan!
Kul vändningar i låten.

Tjou MaxB!
Drottningen av Finland - Mahan :lol: :D
Har väl hört den förr tror jag, lite sväng och lite vänd, håll publiken tänd! :)
Tackar för lyssning o kommentar!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Snön må vara tråkig men vilken inspirationskälla! Kalasbra låt, får starka associationer till 10CC för sången, annars Thin Lizzygitarrer rakt igenom. Är stämmorna bitvis apparatiserade? (Harmonizer)
Bra låt, snygg jobbat!

Tjou clavi!
Så urtrött på snön nu men man tar vad som bjuds :D
Ojdå, Thin Lizzy... den tackar man för. Stämmorna då, dom har nog inte träffat nån harmonizer, hade nångång en TC Helicon men den sitter nuförtiden som ingång för backtalken. Stämmorna e nog äkta allihoppa, tror det blev 9 eller 10 tillsammans! :D

Kul att du gav dig tid att lyssna o tack för snygg komment! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


freddy

  • Gäst
Måste erkänna att jag blev lite mahan-less ett tag. Tyckte mycket lät väldigt lika. Tänkte först inte kommentera denna låt av den anledningen. Men jag är glad att jag lyssnade.

Tycker om låten, känns som du gör din grej men med en lite annan tvist denna gång. Gillas. Produktionen är varken snygg eller ful tycker jag. Lite tråkig kanske, skulle vilja att det händer mer i instrumenteringen, att det någonstans bryts av i rocken. Men låten är snygg.

Sången surnar lite mer än vad jag är van att höra från dig.

Bra jobbat mahan och jag tycker som vanligt att du ska ta ut svängarna ÄNNU MER.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Måste erkänna att jag blev lite mahan-less ett tag. Tyckte mycket lät väldigt lika. Tänkte först inte kommentera denna låt av den anledningen. Men jag är glad att jag lyssnade.
Tycker om låten, känns som du gör din grej men med en lite annan tvist denna gång. Gillas. Produktionen är varken snygg eller ful tycker jag. Lite tråkig kanske, skulle vilja att det händer mer i instrumenteringen, att det någonstans bryts av i rocken. Men låten är snygg.
Sången surnar lite mer än vad jag är van att höra från dig.
Bra jobbat mahan och jag tycker som vanligt att du ska ta ut svängarna ÄNNU MER.
Tjou Freddy o tack för lyssningen!
Så du har heller inte fått vaccinet mot mahan-less influenssan? :P :lol: :D
Jäkla bra point du har, det är ju så lätt att fastna i sina egna trollslingor så tur att nån skakar om en ibland. Ska försöka hitta lite andra spår att skida i kanske t.om slalom eller shalom, i  varje fall nåt med mer hålligång på intrumentsidan.

Skönt att du trota allt drar låten på den positiva sidan, det kommer mera! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Coolt.. Lite som att läsa en spännande bok; man bara mååååste läsa en sida till, liksom.. Det händer oväntade grejer hela tiden..
En snygg & annorlunda produktion som jag gillar.. Får också en hel del 70-tals vibbar av denna..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Coolt.. Lite som att läsa en spännande bok; man bara mååååste läsa en sida till, liksom.. Det händer oväntade grejer hela tiden..
En snygg & annorlunda produktion som jag gillar.. Får också en hel del 70-tals vibbar av denna..

Stort tack Hogge!
Det var ju denna låt som jag borde ha slängt upp i festivalsvängen! :D
Kul att du gillar, trots att låten e lite "märlkig"  :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Bra lirat och producerat, Mahan. B)
För mig så händer det lite för mycket vid första lyssning.
Det är en hårfin balans det där.
Faran är at det händer så mycket att lyssnaren inte orkar höra igjen,
men åt det andra hållet så är det ju ingenting som är bättre änn om man hittar nya saker hele tiden..
Hmm.. Kommer nog at lyssna ett par varv til ;)

Eh, bra ljud på det hela också. Killer sound på kören ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bra lirat och producerat, Mahan. B)
För mig så händer det lite för mycket vid första lyssning.
Det är en hårfin balans det där.
Faran är at det händer så mycket att lyssnaren inte orkar höra igjen,
men åt det andra hållet så är det ju ingenting som är bättre änn om man hittar nya saker hele tiden..
Hmm.. Kommer nog at lyssna ett par varv til ;)
Eh, bra ljud på det hela också. Killer sound på kören ;)

Bugar o tar emot din kommentar med värme i vinterkylan. Precis som du säger så har ju slanten alltid två sidor, och här valde jag att visa bägge sidor. Brukar inte tänka så mycket på helheten när jag gör låtar, bara plockar in ideér efterhand som dom dyker upp, därför kan det låta lite bok eller story ibland. Kul att stämmorna gillas!

Tack för lyssningen o go kommentar! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Vilken kul låt - stämsången är kanon!
"Come along, come along with me" sätter sig direkt! Hitvarning!
Härligt "stick" också, riktigt oväntat.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snow is pouring from the sky.... :blink: snö snö det är snö överallt :wacko:
Lider av akut snöallergi för tillfället och först vågade jag inte ens lyssna till denna snö-låt.
Låten är bra och välsjungen och proddad och hela faderullan...... men för FASEN, lyssna på BASEN :D... den e SUPER  :wub:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad tsmalmbe

Detta håller hög kvalitet, så jag vågar mig kanske på lite teknisk kritik.

Först: soundmässigt är detta ju garanterat 80-tal, vad kan vi åt det, det är så det ska vara. Mellandelen i akustisk utformning är kanske det bästa i helheten. Speltekniskt är gitarrerna lite otajta, så att det låter lite "autopan" effekt mellan kanalerna. Basinsatsen är häftig. Var är gitarrsolot? Liten trudelutt, men väldigt pipigt och försiktigt i mixen. Ett ordentligt Garymoore-sound -solo skulle sitta. Arrangemanget i helhet är fint.

Sedan det tekniska: Stämmorna är inte bra, de är väldigt ur fas. Ultrapanoreringen hjälper inte till. Detta bidrar säkert till att det låter artificiell. "harmonizer". Bastrumman saknar "bit", den dundrar i kapp med basen och blir diffus. Frekvensmässigt är det hela väldigt utgröpt, mycket i basen, vassa diskanter och väldigt diskantiga reverb. Reverbet (som är väldigt tydligt på virveln) skulle definitivt få vara mindre diskantigt. Mixmässigt sitter det bäst just i akustiska delen, där är kören i fas, och soundet på hela orkestern låter enhetligt. Gitarrerna låter bra, men väldigt komprimerade och således lite grötiga. Orkestern har två gitarrister som har dubblat sig, men de skulle kanske använda sig av lite olika sound med mindre dist/kompression för mera distinkta sound. Man hör inte tillräckligt bra nyanserna i instrumentet och gitarrfingrarna tycker jag. Trumsoundet skulle inte behöva vara så hiskeligt "wet", den urgröpta ekvaliseringen och det diskantiga soundet äter upp av sång och gitarr tror jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vilken kul låt - stämsången är kanon!
"Come along, come along with me" sätter sig direkt! Hitvarning!
Härligt "stick" också, riktigt oväntat.

Ha ha ... hitvarning :D
En bättre kommentar en det kan man ju inte få.
TAck för lyssning och WARNING! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Snow is pouring from the sky.... :blink: snö snö det är snö överallt :wacko:
Lider av akut snöallergi för tillfället och först vågade jag inte ens lyssna till denna snö-låt.
Låten är bra och välsjungen och proddad och hela faderullan...... men för FASEN, lyssna på BASEN :D... den e SUPER  :wub:
Space
Tjou Space!
Snow var ordet, och allergi kan jag åxå underteckna. Men hör ju lixåm till den mycket omtalade globala uppvärmningen att det blir kallare o snöigare :o
Kul att du märkte basens lir, jobbade faktiskt mycket för att få den att funka, själv nöjd!
Så danke fyr das lyzzening und das kommerziehlen :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Detta håller hög kvalitet, så jag vågar mig kanske på lite teknisk kritik.

Först: soundmässigt är detta ju garanterat 80-tal, vad kan vi åt det, det är så det ska vara. Mellandelen i akustisk utformning är kanske det bästa i helheten. Speltekniskt är gitarrerna lite otajta, så att det låter lite "autopan" effekt mellan kanalerna. Basinsatsen är häftig. Var är gitarrsolot? Liten trudelutt, men väldigt pipigt och försiktigt i mixen. Ett ordentligt Garymoore-sound -solo skulle sitta. Arrangemanget i helhet är fint.

Sedan det tekniska: Stämmorna är inte bra, de är väldigt ur fas. Ultrapanoreringen hjälper inte till. Detta bidrar säkert till att det låter artificiell. "harmonizer". Bastrumman saknar "bit", den dundrar i kapp med basen och blir diffus. Frekvensmässigt är det hela väldigt utgröpt, mycket i basen, vassa diskanter och väldigt diskantiga reverb. Reverbet (som är väldigt tydligt på virveln) skulle definitivt få vara mindre diskantigt. Mixmässigt sitter det bäst just i akustiska delen, där är kören i fas, och soundet på hela orkestern låter enhetligt. Gitarrerna låter bra, men väldigt komprimerade och således lite grötiga. Orkestern har två gitarrister som har dubblat sig, men de skulle kanske använda sig av lite olika sound med mindre dist/kompression för mera distinkta sound. Man hör inte tillräckligt bra nyanserna i instrumentet och gitarrfingrarna tycker jag. Trumsoundet skulle inte behöva vara så hiskeligt "wet", den urgröpta ekvaliseringen och det diskantiga soundet äter upp av sång och gitarr tror jag.

Tjou!
Och stort tack för snabbskolningen. Har ofta problem just med stämmornas fas fel. Det e nog bäst att jag reserverar tid hos Tsmalmbe för en närmare kurs i sångmixning. Trumsoundet är ju ofta ett tvistemål, skiljer ju sig från generation till följande. Jag har ju bara helt enkelt fastnat i dom "blöta virveltrummornas träsk", fast lite tycker jag att jag har lyckats förbättra. Man lär så länge man lever bara man inte lyckas låsa fast sig, så "kill your angels" var ju nåt jag lärde mig här på KR, och då menar jag lärt sig i positiv anda!

Tack för lyzzning o försök få mig inbokad på mixkursen för stämsång! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Här är det stämmor så det ryker!
gillar mycket dessa och det tema de sjunger. Bra, bra bra!
Jag skulle önskat mindre av fuzzguran - den är ganska påflugen - låt den vila några gånger, spar till slutet
Låt kören komma fram mer
Gillar trummorna också
Avsluta med enbart kör
Snyggt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Här är det stämmor så det ryker!
gillar mycket dessa och det tema de sjunger. Bra, bra bra!
Jag skulle önskat mindre av fuzzguran - den är ganska påflugen - låt den vila några gånger, spar till slutet
Låt kören komma fram mer
Gillar trummorna också
Avsluta med enbart kör
Snyggt!


Sorry Cykeln för sen respons!
Länge sen detta gjordes, trots allt ska jag försöka hitta bottnet och kolla över dina tips!
Tack för dom Cykeln och får se om Mahan kan tänkas dra igång Cubase-projektet på nytt :)


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Håller med hogge om att det är som att läsa en spännande bok. Säger som jag sa til Bengan (Drag me down): Skulle vara kul att höra ett band spela (alla instrumenten på en gång) för att få det riktiga gunget.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Håller med hogge om att det är som att läsa en spännande bok. Säger som jag sa til Bengan (Drag me down): Skulle vara kul att höra ett band spela (alla instrumenten på en gång) för att få det riktiga gunget.


Tjou Bow!
Bugar o båkkar för lyssning o kommentar!
Har fortfarande inte hittat projektet... troligtvis rök det med när gamla studio-PC:n kreverade.

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
Har fortfarande inte hittat projektet... troligtvis rök det med när gamla studio-PC:n kreverade.

? :huh:


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Kul låt. Låter rätt proffsigt.  Jag gillade den grejen 'come along come along with me'   :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa