Men att dessa artister/kreatörer lyckats kommersiellt... hur menar du att du kan peka på att 'kommersens piska' fått dem att göra bättre saker än vad de annars skulle gjort?
Synd att du inte gillar Bacharach. Andra håller honom för en av världens genom tiderna största kompositörer.
Det är ju svårt att veta precis hur mycket den där piskan påverkat, men Holland-Dozier-Holland och The Funk Brothers pratar själva i filmen Standing In The Shadows of Motown om hur man drevs på av skivbolaget att skriva fler och bättre hits. Och det gjorde dom ju. 
Det finns ju fler exempel på artister som talar om hur det "ändamålsanpassade" skrivandet fått dem att göra bättre musik - Björn och Benny till exempel.
Allt handlar ju om - o nu blir det givetvis subjektivt

- vad man menar med 'bättre'.
Är något bättre för att det klättrat på listorna o blivit hits? Kanske. Kanske inte. Beror på vem man frågar o vad man lägger in för kriterier som sagt. För att kunna jämföra skulle man ju behöva veta vad de hade skapat
istället för det de skapade. Vilket är i stort omöjligt.
Vad gäller hantverket i kreationerna så håller jag med dig. Ljud o framförande har fått krav på sig rent kvalitetsmässigt för att kunna stå sig kommersiellt. Men o andra sidan har det idag oxå lett fram till loudness-hysterin, så inte ens där är piskan entydig.
Per Gessle är väl ett bra exempel på artist som inte skäms för att göra kommersiellt gångbar musik, vilket det inte finns nån anledning till heller. Skämmas alltså.
Det trista inträffar när man börjar ta det säkra före det osäkra, när tanken mer går till 'kan detta oxå bli en hit?' eller 'kan den sälja mer än den förra hiten, o hur ska jag göra då?', 'hur ska jag göra för att tilltala så många som möjligt?'. Det är då musiken inte bara är kommersiellt gångbar, utan också blir kommersiell. Det är också oftast då det börjar gå sämre att sälja den paradoxalt nog. Man försöker återskapa en succé, o det blir huvudsyftet. Man börjar analysera vad som lyckats, o sen återskapa det igen - o igen o igen... o man fegar.
Och det är nog lättare än man tror att trilla dit på det. Klart det är en kick att ligga etta i USA o sälja platina.
Burt B, ja, jag förstår mycket väl att han är kompetent. Jag tilltalas dock inte av hans harmonier o melodier bara. Sådär diffust subjektivt du vet