Kontrollrummet

Håkan Nilsson - Blott en dag

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har gjort en cd med mycket gammaldags stil. Det är låtar av bla Taube, Dan Andersson osv. Tog med även denna psalm som väl blivit som en folkvisa här i gamla sweden.
Har mixat om med den ensamma gitarren plus basen närmare örat på den som lyssnar.
« Senast ändrad: 21.10.2010, 13:23:59 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Njaee.. Detta är väl inte min grej (som Du säkert vet), men jag gillar Ditt gitarrspel.. Sången är aningen svajug, men inte så att det stör. är väl snarare så att det passar in på nå't vis..

Det är mycket möjligt att detta kan bli en dundersuccé på Frälsningsarméns nästa firmafest...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En mycket bra låt är detta. Men jag gillar inte ditt arr. Låter för mycket ballad i församlingshemmet. Mer countryfeeling vore bättre. En kompgura som matar på, och en annan med sköna fills. Tänker mig Jonny Cash sjunga denna. Han gjorde för övrigt också din version av Danny Boy - otroligt gripande. Cash sjöng också kanske svajigt men med feeling. Varje ord och stavelse betydde nåt. Dock inte är.
Listen and learn


freddy

  • Gäst
Inte min musik. Svårt att se poängen med denna cover faktiskt. Men visst är det fint och så.

Det enda konstruktiva jag kan komma med är att jag tycker mig höra att du håller tillbaka i sången. Du borde ta i mer och låta rösten komma fram på dom högre tonerna. Låter lite som du "fegar" på de högre tonerna.

Visa på!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Njaee.. Detta är väl inte min grej (som Du säkert vet), men jag gillar Ditt gitarrspel.. Sången är aningen svajug, men inte så att det stör. är väl snarare så att det passar in på nå't vis..

Det är mycket möjligt att detta kan bli en dundersuccé på Frälsningsarméns nästa firmafest...
Tack för gitarrspelskommentar. Fast jag gjorde det här lite grann som så att det nästan enbart skulle bestå av sång, med medvetna tempoändringar. Jag har spelat 1000-tals timmar till klick och trumprogram så det är jag less på.

Kan jag läsa ett visst hån hon mot medlemmar i Frälsningsarmén? Ok inget ont i det. Men faktum är att en fruktansvärd massa människor verkligen älskar sån här musik. Och då menar jag verkligen älskar musiken. Pop och rockmusik som jag faktiskt nästan enbart sysslat med förr gillar man på ett annat mer ytligt sätt. Man gillar Stones och GunsnRoses för de att Keith och Axl är så coola, de bara super, knullar och skiter i allt, fy faan vad läckert jag måste ha alla deras skivor.... Mina rockpolare tycker nog jag är en riktig looser som sjunger sånt här för åldringar på ålderdomshem, jag kör nämligen två entimmes "shower" fem dar i veckan med det. Jag tycker det är det bästa jobb jag haft nån gång...
Det är nog vanligt att man ser pensionärer och frälsningssoldater som sämre sorts varelser, bäst vore om de grävdes ned eftersom de ändå är helt borta i skallen, de fattar tex inte alls det fantastiska med programmerade trummor. Jag tycker inte så alls, det finns massor med trevligt folk över 65 bast.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Njaee.. Detta är väl inte min grej (som Du säkert vet), men jag gillar Ditt gitarrspel.. Sången är aningen svajug, men inte så att det stör. är väl snarare så att det passar in på nå't vis..

Det är mycket möjligt att detta kan bli en dundersuccé på Frälsningsarméns nästa firmafest...
Tack för gitarrspelskommentar. Fast jag gjorde det här lite grann som så att det nästan enbart skulle bestå av sång, med medvetna tempoändringar. Jag har spelat 1000-tals timmar till klick och trumprogram så det är jag less på.

Kan jag läsa ett visst hån hon mot medlemmar i Frälsningsarmén? Ok inget ont i det. Men faktum är att en fruktansvärd massa människor verkligen älskar sån här musik. Och då menar jag verkligen älskar musiken. Pop och rockmusik som jag faktiskt nästan enbart sysslat med förr gillar man på ett annat mer ytligt sätt. Man gillar Stones och GunsnRoses för de att Keith och Axl är så coola, de bara super, knullar och skiter i allt, fy faan vad läckert jag måste ha alla deras skivor.... Mina rockpolare tycker nog jag är en riktig looser som sjunger sånt här för åldringar på ålderdomshem, jag kör nämligen två entimmes "shower" fem dar i veckan med det. Jag tycker det är det bästa jobb jag haft nån gång...
Det är nog vanligt att man ser pensionärer och frälsningssoldater som sämre sorts varelser, bäst vore om de grävdes ned eftersom de ändå är helt borta i skallen, de fattar tex inte alls det fantastiska med programmerade trummor. Jag tycker inte så alls, det finns massor med trevligt folk över 65 bast.

Öhhh.. Nu glömde jag visserligen en  :lol: efter mitt inlägg.. Men lugn & fin.. Det jag skrev var absolut inget hån. Mer ett skämt .. Jag har den största respekt för Frälsningsarmén faktiskt.. De är de ända som jag faktiskt skänker pengar till.. Näe, nu ljög jag - Barncancerfonden också.. Just därför att Frälsningarmén är de ända som inte (mig veterligen) har 80% i administrativa kostnader utan ser istället till att 80% kommer de behövande tillgodo...

Vilken tur att jag raderade texten om alla groupies Du skulle kunna hitta i rätt forum.. Kolla nu >>>  :lol: :lol:

Jag tror att Du gör en jättebra insats som åker runt och lirar på pensionärshem... Jag kommer ju snart att sitta där, men förhoppningsvis är jag då såpass pigg att jag själv orkar rocka loss och därmed slipper dela med mig av alla groupies....
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En mycket bra låt är detta. Men jag gillar inte ditt arr. Låter för mycket ballad i församlingshemmet. Mer countryfeeling vore bättre. En kompgura som matar på, och en annan med sköna fills. Tänker mig Jonny Cash sjunga denna. Han gjorde för övrigt också din version av Danny Boy - otroligt gripande. Cash sjöng också kanske svajigt men med feeling. Varje ord och stavelse betydde nåt. Dock inte är.
Listen and learn
Tack för kritik. Men tanken jag hade är faktiskt tvärtom vad alla moderna människor tänker. Så få instrument som möjligt, nästan enbart sång var tanken. Tänkte inte ha nån basgitarr heller egentligen. Och "Låter för mycket ballad i församlingshemmet.", det stämmer nog in lite på att man tycker att det är nåt väldigt dåligt att sjunga för äldre eller religiösa, det är inte lika tufft som att sjunga om kuk och fitta och att dubba tio distade kompgitarrer. Sångsättet har jag liksom fått fram sen jag började "turnera" runt på servicehusen i kommunen, det var i december. Det är när jag sjunger typ så här de gillar det allra mest. Mina förebilder är såna som Harry Brandelius och Gösta Snoddas. Man kan tycka det är mossigt gammalt skit, men det är fan inte lätt att sjunga sånt här. det finns nog nästan ingen som gör det heller utan att försöka fåna till det och få fram nidskratten.
Att sjunga för gamlingar är minst lika great som att spela på stora bikerträffar, tycker jag alltså.
Men att det här skulle vara nåt nyskapande, nej tvärtom, det är bakåtsträvan av värsta sort. bakåtsträvan till nåt som inte finns längre. jag gjorde tio låtar och lyckades få samma sound på allihop, det har jag aldrig klarat förr.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
"Jag tror att Du gör en jättebra insats som åker runt och lirar på pensionärshem... Jag kommer ju snart att sitta där, men förhoppningsvis är jag då såpass pigg att jag själv orkar rocka loss och därmed slipper dela med mig av alla groupies..."

Ja visst gör jag en stor insats, de som bor på servicehus har det ofta ruggigt enformigt, så de blir enormt glada. Men ärligt talat så är det här lirandet och sjungandet helt utan mick eller nånting rena friskvården för mig själv. Jag tycker om det ännu mer än gamlingarna  tror jag. Många av Taubes låtar är så fullständig genialt uppbyggda i både melodier, ackord och texter att det är rena ynnesten att få framföra dem. Såna låtar kan ingen skriva idag.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag tror att få människor förstod Ditt mål med Din musik.. Nu när vi vet bakgrunden så blir det lättare... Men få människor som lägger ut sina alster här satsar ju på en karriär som pensionärshemssångare så därav de kommentarer Du fått..

Samtidigt. Lägger man ut sina alster på demoforumet så gör man ju det för att man vill ha synpunkter på sin musik. Alltså tips & trix på förbättringar. Då får man ju också räkna med att man får just det...

Men som sagt. Lycka till...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror att få människor förstod Ditt mål med Din musik.. Nu när vi vet bakgrunden så blir det lättare... Men få människor som lägger ut sina alster här satsar ju på en karriär som pensionärshemssångare så därav de kommentarer Du fått..

Samtidigt. Lägger man ut sina alster på demoforumet så gör man ju det för att man vill ha synpunkter på sin musik. Alltså tips & trix på förbättringar. Då får man ju också räkna med att man får just det...

Men som sagt. Lycka till...
När du hamnar på ålderdomshem Hogge kommer jag och lirar mina låtar :lol: Sorry för OT HN
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
När du hamnar på ålderdomshem Hogge kommer jag och lirar mina låtar :lol: Sorry för OT HN

Va gulligt.. Tack!  :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hm. På den här låten var det i alla fall ingen kvinnlig reklaröst för en oanvändbar mp3 rippare. Nu är det helt kört att rippa. Jag har försökt hela dan det går inte. Jag kan laga mat, jag kan bygga kakelugnar jag kan reparera dieselmotorer jag kan springa maraton jag kan ensamsegla jorden runt jag kan stå naken på ett ben, men att hitta ett fungerande ripparprogram kan jag aldrig. Fy fan vad less jag blir. Jag är helt säkert utvecklingsstörd. jag borde få förtidspension och ligga i spännbälte på dårhus
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
En riktig klassiker som behållit sin popularitet i snart 150 år! Slå det den som kan :)! Det ligger i sakens natur att det är svårt att göra nåt nytt och fräscht av nåt sånt, och det försöker du ju inte heller. Jag reagerar som andra på den svajiga sången, men förstår av dina kommentarer att det i stora delar är ett medvetet val. Jag har dock svårt för att du andas mitt i en fras på några ställen. Instrumentspelet låter bara bra. Gott hantverk!

Och alla rockare! Det funkar redan att köra Elvis och Beatles på panschisgigen. Om 10 år kan ni köra Purple och om 15-20 år Iron Maiden på ålderdomshemmen! :D
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En av de sånger jag sjungit några gånger i kyrkan där tårarna inte är långt borta
Riktigt fint med munspelet
Bra spel på gitarren
Bra ljud överlag
Föreslår att du inte drar isär orden ... ex beskäär -- da , vii --- la, sää .... skild, så mycket
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En av de sånger jag sjungit några gånger i kyrkan där tårarna inte är långt borta
Riktigt fint med munspelet
Bra spel på gitarren
Bra ljud överlag
Föreslår att du inte drar isär orden ... ex beskäär -- da , vii --- la, sää .... skild, så mycket
Tackar för vänliga kommentarer. Frun som är min coach när det gäller gammelmusik säger samma sak om isärdragning av ord. Men jag har svårt att sjunga annorlunda, då låter det ännu konstigare tror jag.  :blink:

Har mixat om alla 10 låtarna på denna pensionärs-cd. Lite närmare och fetare gitarr o bas är förhoppningen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Laddade om den senaste versionen av den här. Den här ligger som nr sju på vis-cd´n jag håller på med, så då kanske det känns lite skönt att "Jag väntar vid min mila", som kommer efter inte går så långsamt. Den här gamla psalmen tycker jag nästan är den låt av de här tio enkla visorna jag själv är nöjdast med Vad som är annorlunda jmf med förra versionen,.. eh sångspåret och mixen bara tror jag. Gitarren var fullt utpanorerad (stereoinsoelad med två NT1-A) och sången är nu inspelad med en >Neumann TLM102, tror jag använde en Röde NT2-A först.

Har på senaste tiden förstått att jag har hittat ett sätt att spela munspel på (som jag gör här) som är mitt helt egna sound. Jag har som elgitarrist ett eget sound också, men uttrycken är ganska olika. Pensionärsvisorna har dragit fram det här melankoliska munspelsliret som jag har i mig men knappast tänkt på förr. Det blir nog att jag går vidare och skaffar ett chromatiskt spel, ev det med Thoots Thilemann-sound. Att spela bluesmunspel på "inåt-tonerna" med massor av dist osv det kan jag sen "alltid", men då kör jag samma gamla licks som de flesta blueslirare kör. Det funkar ruskigt bra på krogen, man blir glad av det, men det är inget jag själv har snott ihop stilen på. Det tycker jag att jag gjort med det här. Det här är så enkelt och få toner att andra munspelare skulle tycka det var pinsamt att inte dribbla till det med mer finesser. Jag själv vill ha det exakt så här och är ganska nöjd med det.  :rolleyes: Jag är 55 år och har lirat sen jag var 13, och det är ju inte så ofta man hittar nya grejer under en livstid som musiker, man låter efter typ 15 år som man gör, jag är känd för en spelstil som är en mix av Jimi Hendrix och Chuck Berry typ, mina låtar är lite liknade The Who´s, inte alls sånt här psalmdravel. Men nu tycker jag att jag hittat ett helt annat uttryck efter många år, och det är fint. Jag lite har svårt att stå ut med min egen röst i den här schangern, men det problemet delar jag nog med de flesta som sjunger.

Väldigt fint att få ventilera lite och höra andras åsikter.  :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tyckte att det faktiskt var bra. Din röst får mig att tänka på Freddy Wadling eller Rolf wikström (fast utan stockholmskan då  :))
Jag gillar att det är så där enkelt. Det behöver inte alltid täckas i ett lager av glam och produktion för att det skall vara bra. Freddy Wadlings verison gillar jag annars bäst när han bara sjunger till piano, sedan kan producenten inte låta bli att fläska på och då blir det inte längre så där intimt som i din version.

Sedan finns det alltid småsaker att kommentera. Möjligen skulle jag gjort den bara lite saktare så att du fick vila lite mer på någon av stavelserna. Ibland låter det som att du måste kapa av rösten för att hinna med. Och sedan kanske jag skulle valt att lägga lite andra harmonier på gitarren i de olika verserna, men muspelet är stämmningsfullt och bra och jag tycker nog att det vinner på att du inte bluesar till det för mycket.
Intimt det är nog det jag tänker på mest och den känslan lyckas du verkligen förmedla.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Var är låten?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Var är låten?
I första huvudinlägget. Jag raderade den gamla först och laddade den nya på samma plats, det är väl så man brukar göra?

Att spela låten ännu saktare? Oj, då blir det sakta. Jag har bestämt att jag inte orkar peta mer i det här nu, nu vill jag spela in "normala" grejer igen. I morrn sak jag åka å titta på en eventuell studiolokal i en träkåk. Det finns gott om replokaler i betongkåkar, men det tycker jag är bortkastat. I en hyfsad träkåk går det ju att göra stordåd nu utan att ha prylar för fem miljoner, bara man har tid på sig.

Den här Wadlingversionen gillar jag, ända tills kören kommer in, då blir det bara bombastiskt storvulen skit av alltihop. Såna där arrangemang tycker jag är helt avskyvärda, fy fan, jag slår av så fort de börjar med sina "hyckleristämmor". Urk.


Med Janne Schaffer i kompet håller låtarna samma klass hela vägen, som tex här:
&feature=related

Här går det oxå att höra mig sjunga Guds ord. Haha, fy fan.

http://www.speedyshare.com/files/24817885/08_Blott_en_dag_FC.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)