Kontrollrummet

Hårdrock

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Behöver er hjälp med ett projekt.
Svår öåt som attan att mixa.

Kom med MIXTIPS, inte MUSIKTIPS.
All musik är redan lagd.
Hur kan jag mixa det bättre?
[mp3=200,20,0,center]http://www.bandetspray.se/Danger1.mp3[/mp3]


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej jag tycker det låter grymt. Rent, klart, bra nivåer. Möjligen skulle man kunna ha lite mer botten i leadsångljudet och det blir lite vassa ess i in lyssning. Tror ändå inte att jag skulle deessa eftersom man förlorar en del av klarheten. Annars har jag faktiskt inget. Skitbra helt enkelt. :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Som Du säkert vet så kan jag ju inget om mixning så det där överlåter jag till forumets experter.. Du får helt enkelt nöja Dig med mitt inlägg som lyder:

Faaaaaaan va bra!!!
Det här gillade jag som tusan...


Men något jag kanske skulle vilja ha lite extra av - men det kan också vara mina lurar - är bas.. Låter lite för mycket diskant/mellanregister.. Skulle vilja få in lite mer bas.. Det ska vara så att tapeterna skrynklar sig på en dylik låt....
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter väldigt bra detta. Det är som tidigare nämnts sången som e väääääldigt vass i essen. Låter jobbigt i mina mixningslurar. I en Ipod eller liknande som mp3:a kommer det antagligen bli ännu mer påtagligt.

Annars hör jag inget speciellt. Tyckte första gången jag lyssnade att låten lutade lite åt vänster den första minuten men tror det var inbillning....

Skönt urgröpt i mitten för sången som ligger bra i mixen annars.


Bra mastering på detta så kommer trycket i botten som Hogge efterlyste också fram, så det räcker och blir över.
« Senast ändrad: 25.02.2010, 18:21:40 by jonnerstone »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
HELVETE så braaaaa detta är...
Kan inte sluta lyssna...
Jösses!!!
 :wub: :wub: :wub: :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Tack för alla snabba och bra svar!
Skitbra grejer ni anmärker om.

1. Har bara ett par kasa lurar jag mixar i idag så kan inte höra att essen är så vassa.. förmodligen blivit ESS-döv bara, som
kan drabba en ibland. Kan någon peka ut ett ställe och säga ungefär vilka freq. det handlar om så skulle jag bli överlycklig.

2. Tycker ni alltså att låten är fattig i lågmidden eller basen? Har svårt att höra det också.
Om ni jämnför den med Kommersiella låtar, vart sakna låten trycket? 100hz, 200hz, 500hz?

Hur skall jag lösa det anser ni?

//Olof


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag kollade lite på essen, genom att sola UAD.s precission DeEsser så man bara hör vad den skär, nånstans mellan 6-7 khz hamnade jag. Problemet upptäckte jag är, att det ligger väldigt mycket hihatbriljans också i det området så det kan nog vara därför essen känns extra essiga så att säga.

Botten tycker jag låter bra som det är nu. Men om det ska tryckas på nåt så är det kanske en liten knuff runt 200-220 Hz

(Jag referenslyssnade med Foo Fighters The Pretender )

« Senast ändrad: 25.02.2010, 21:10:12 by jonnerstone »


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Tack. har fixat lite ess och annat.
Mixen är uppdaterad


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Du får nog inte så många åsikter på denna då den är (enl. mig i alla fall) färdig.. Det går väl knappast att får det bättre?? Men detta med reservation för mina bristande mix-kunskaper..

Men jag lyckas inte ladda ner låten.. Kanske för att jag kör på Google Chrome?? Jag får bara en spelare i rutan och jag kan inte spara den på HD.. Hur gör jag för den här mååååste sparas...

Ett råd i all välmening är att Du också reagerar på, och svarar individuellt på, de inlägg som Du får.. Det ökar drastiskt viljan till att kommentera Dina låtar..
Jag vill inte försöka mästra en mäster som Du, men jag tror att Du ska tänka på just detta..
« Senast ändrad: 26.02.2010, 19:02:28 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Låter väldigt bra och väldigt likt Paramore i vissa fraser!

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Överlag är mixen riktigt bra.

Kanske kan tomsen få läcka liite till vänster, nu är de stenhårt pannade till vänster.

ibland känns det som kompgitarrerna är lite för mycket att ljudbilden. Kanske sänka 0.2 db eller något? Riktigt petitessartat, men vrider man på rejält så är det gitarrerna som dominerar, där man kanske ville ha trummhinnan piercad av sången.
Kunde möjligen känna lite tunnt runt 200-300 nånting, men det är nog mer preferens än något annat.


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Skitbra! Jag kunde gå loss på balansen mellan höger och vänster öra stundtals men det är nog en noga uträknad effekt som man vänjer sig vid. En pärla i mina öron! Den är färdig!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tack för alla snabba och bra svar!
Skitbra grejer ni anmärker om.

1. Har bara ett par kasa lurar jag mixar i idag så kan inte höra att essen är så vassa.. förmodligen blivit ESS-döv bara, som
kan drabba en ibland. Kan någon peka ut ett ställe och säga ungefär vilka freq. det handlar om så skulle jag bli överlycklig.

2. Tycker ni alltså att låten är fattig i lågmidden eller basen? Har svårt att höra det också.
Om ni jämnför den med Kommersiella låtar, vart sakna låten trycket? 100hz, 200hz, 500hz?

Hur skall jag lösa det anser ni?

//Olof

Har du någon bra spektrumanalysplugg? Harbal skulle funka utmärkt för att hitta de där frekvenserna. Man kan också jämföra mot en komerssiel insplening som man gillar och vill likna. http://www.har-bal.com/