Kontrollrummet

Varför Vintage?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ja precis som trådnamnet antyder så verkar det som att vintage blir mer och mer grejen
(kanske lite sen trendspaning eftersom det har pågått i flera år egentligen)
En plug utan vintagemöjlighet blir mer och mer sällsynt. Titta t e x på trumpluggarna som måste ha med minst ett par sunkiga sjuttiotalskits. 
Vanliga säljargument är att det är klassiskt, mer värme o s v. Det finns ju företag som t e x Arturia, som verkar bygga hela sin produktion på att bara kopiera gamla syntar.

Innebär det att nyproducerade grejor låter kalla som regel? I sådana fall varför gör det de?
Varför var det så mycket bättre förr? Byggs det t e x inte bra gitarrförstärkare idag?

Skulle vara intressant att höra lite vintageresonemang :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har också tänkt på det.
Alla säger att det var bättre förr...lär vi oss aldrig??


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Vintage hänger ju ihop med det gamla uttrycket: "Det var bättre förr". Människor gillar att tänka tillbaka på tiden då det kändes mer "äkta" etc. Vintage för mig är bla. när produktionen känns levande, dvs inte digitaliserad och kvantierad och pressad så att all dynamik försvinner.

Jag tror att många förknippar modern musik med just ovanstående, det är helt enkelt för välproducerat för att det ska kännas mänskligt och intressant.

Vidare tycker jag ofta att ordet ofta vintage missbrukas. Det är precis som att ta ett par nya jenas, levis 501 och riva några hål i dem och kalla dem "vintage", Lika fel är det att ta en nyinspelad produktion i cubase, 24/44 och slänga på några analoga pluggar och kalla det för en vintageinspelning. Det ligger så mycket mer bakom... Instrumenten, studion, mixerbordet, rullbandaren, inspelningsförhållandet etc. etc...

För egen del kan jag dock tycka om en modern prouktion minst lika mycket som en gammal 60-70-talsinspelning, i slutändan är det låten som avgör och inte om den låter gammal eller modern.
« Senast ändrad: 08.05.2007, 11:48:07 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
När det gäller synthar, så är det väl (tyvärr) så att den stora merparten av även de nyproducerade hårdvarusyntharna i mer eller mindre hög grad är kopior av gamla vintagesynthar.
Verkar vara ytterst få tillverkare som vågar sticka ut hakan och hitta på nåt nytt, och för vissa av dem som vågat har det tyvärr visat sig att folk inte köper deras produkter i tillräckligt hög utsträckning (t.ex. Hartmann och Waldorf).

När det gäller skillnad i soundet, så verkar det finnas en viss skillnad i det att vintagesynthar mycket pga sina instabilare kretsar upplevs som "varmare" och "fetare". Men jag har även hört folk prata om att de nya syntharna är skarpare/vassare/mer diskantrika i sitt sound. (Har iofs svårt att se det sista som något negativt, det är ju lättare att ta bort oönskade frekvenser än att lägga till nåt som inte finns från början.:))


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
När det gäller skillnad i soundet, så verkar det finnas en viss skillnad i det att vintagesynthar mycket pga sina instabilare kretsar upplevs som "varmare" och "fetare". Men jag har även hört folk prata om att de nya syntharna är skarpare/vassare/mer diskantrika i sitt sound. (Har iofs svårt att se det sista som något negativt, det är ju lättare att ta bort oönskade frekvenser än att lägga till nåt som inte finns från början.:))

Så det innebär ju egentligen att det inte automatiskt behöver låta varmare och fetare bara för att det är äldre. Det borde ju gå att fixa till i produktionen om det är det man eftersträvar eller hur?

Det kalla och luftiga ljudet eller soundet då, är det det som folk tröttnat på. Det är ju intressant att tänak på t e x åttiotalsreverb som inte alls känns vintage utan bara hemskt, uttjatat och "för mycket". Där och då tyckte jag nog att det lät otropligt fett om gigantiska reverb på t e x pukor.
Där och då tyckte jag också att det lät smått murrigt och tråkligt om sextio och sjuttiotalsproduktioner.

Intressant. Allting går i cykler skulle väl någon hävda men om man skall sia om framtidens ljudbild så är det svårt att veta var man hamnar.  :)


edit: kom att tänka på en sak till. Man skulle aldrig påstå att t e x stenkakesoundet var särskillt vintage. Det verkar som att vintage är en period från nittonhundrasextionio fram t o m nittonhundraåttiotre, ungefär....
« Senast ändrad: 08.05.2007, 12:01:48 by egghuvud »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Innebär det att nyproducerade grejor låter kalla som regel? I sådana fall varför gör det de?
Varför var det så mycket bättre förr? Byggs det t e x inte bra gitarrförstärkare idag?

Skulle vara intressant att höra lite vintageresonemang :)

Du menar alltså den "klassiska" frågan om folk är beredda att köpa en ny preamp som kostar 10000:- för en kanal när man kan få en 2-kanalig för 500:- som påstås ha "vintage-karaktär" och "rörvärme" och är "minst lika bra som sådant som kostar 10ggr mer" enligt butiken... :rolleyes: :lol:

Läser man lite mellan raderna, så verkar "värme" ofta vara synonymt med "distortion" eller "överdriven bas" - medan "vintage" ofta verkar vara synonymt med "diskantfattigt" eller "grumligt ljud"... :rolleyes: ;)

Det handlar förstås om hype och marknadsföring - och inget annat i de flesta fallen. Om man kan få ett sound som påstås likna Beatles och andra gamlingar, så lurar många sig nog lätt att tro att även den egna musiken får del av deras framgångar på något skumt sätt... Folk blir också indoktrinerade att tycka att gammalt var bättre på alla sätt, eftersom även tidningarna (som kanske borde vara mer neutrala och sakliga) ofta missbrukar begreppen som trots allt hade lite substans för några år sedan. Orden "värme" och "vintage" används till leda och är i dag fullständigt urvattnade eftersom de används av alla tillverkare i marknadsföringen av nästan alla produkter. <_<

Nya prylar kan också ha ett lika speciellt och lika intressant sound, så om man försöker efterlikna något gammalt innebär inte det automagiskt att det plötsligt blir mycket bättre än andra nya prylar som redan finns - även om marknadsföringsavdelningarna gärna vill få oss att tro det. ;)

Att sedan vissa gamla prylar har haft ett mycket speciellt sound är en annan historia - och om man gillar det soundet, så är det förstås trevligt om det kommer nya prylar som har ett snarlikt sound, men det är sällan efterapningarna blir annat än en pryl som låter lite annorlunda än andra (men ofta inte alls i närheten av ursprunget) och ges ett namn som liknar någon gammal pryl, så att folk som aldrig har varit i närheten av originalet ska tro att det är nästan samma sak men till en bråkdel av priset... ;)

Gamla klassiska originalprylar tilläts kosta mycket i tillverkning eftersom målgruppen var proffsstudios som hade en stor budget, snarare än hemstudios - och därför kunde de byggas med de absolut bästa komponenter som fanns att uppbringa och man kunde lägga mycket tid på utvecklingen av konstruktionen för att optimera allt. I dag är det massproduktion till lägsta pris som gäller för majoriteten av prylar, eftersom målgruppen är den gigantiska hemstudiomarknaden som oftast har en mycket begränsad budget - men det finns ändå fortfarande gott om prylar som byggs av bästa möjliga komponenter och håller mycket hög kvalitet (och tyvärr också kostar därefter...) - och då kan man få riktig kvalitet med dagens mått mätt, något som är ännu bättre än gamla prylar som tillverkades innan dagens bättre komponenter fanns.

Det där med "kallt sound" är nog mest en kvarleva från CD:ns barndom, när cymbalslag lät som glaskross - men sådant är ett minne blott, utom i reklamsyfte där det fortfarande används som försäljningsargument för att skrämma kunderna till att köpa "värme" och "vintage"... :mellow:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Det var inte bättre förr. Det är bättre nu!

Vad menar jag med det då?
Jo, det gamla finns ju kvar. Man kan dels skaffa gamla prylar, och man kan (nära nog) emulera det soundet med därför avsedda nya prylar. Samtidigt som vi kan välja det moderna soundet om vi så önskar.
Vi har således ett smörgåsbord av olika sound att välja på. Nu.

Det enda vi inte kan uppnå är ju morgondagens sound (fastän vissa vill hävda det  :lol:), så möjligen kan man komplettera min inledande mening med:

Det var inte bättre förr. Det är bättre nu. Det blir ännu bättre sen!



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Det var inte bättre förr. Det är bättre nu!

Vad menar jag med det då?
Jo, det gamla finns ju kvar. Man kan dels skaffa gamla prylar, och man kan (nära nog) emulera det soundet med därför avsedda nya prylar. Samtidigt som vi kan välja det moderna soundet om vi så önskar.
Vi har således ett smörgåsbord av olika sound att välja på. Nu.

Det enda vi inte kan uppnå är ju morgondagens sound (fastän vissa vill hävda det  :lol:), så möjligen kan man komplettera min inledande mening med:

Det var inte bättre förr. Det är bättre nu. Det blir ännu bättre sen!



Präxscis  :P

Jag tror också att Claes har en hel del poänger i sitt resonamng. Marknaden (vad nu det är) avgör vad vi vill ha. men varför vill vi att det skall låta gammalt och murrigt då? är det tidens ljudideal? Det klagas på modernt sound att det låter för kallt och saknar värme och allt det där, men varför tilltalas folk av det då? Borde man inte eftersträva att utvekla hur det skall låta. Jag kan komma på mig själv med att gå vilse i vintagepluggar (mycket av hårdvaran blir ju för dyr) utan att egetnligen tycka att det låter särskillt bra.

Jag testade t e x en plugg för något år sedan med emuleringar av gamla syntar.- Inte fan lät det så fantastiskt bra om gnala ensoniq mirageljud och linntrummor. Samma med FMljuden de är lätta att känna igen men känns de så roliga egentligen?

Och effekterna sen.. Claes säljer inte du Scarbees vintage keyboard fx t e x ? Vad är det man vill uppnå med det? Finns det någon djupare förklaring. Håller verkligen argumentet att man söker efter att ta del av t e x beatles framgång om man kan kopiera deras sound? Jag har nog alltid tänkt tvärt om (även om jag inte alltid lyckats förankra det i mitt musikskapande) Att det är något nytt man vill åstadkomma. Inte kopiera det som redan gjorts.

Ursäkta mitt långa inlägg men det är intressant att fundera på.  :)


DåligtGehör

  • Gäst
Men det är väl ändå en stor skillnad på Rhodes, Wurlitzer och all möjlig annan mer eller mindra bra gammal "vintage"!? Annars så håller jag nog med, synttrummor från tidiga 80-talet lät ju som ett skämt men det ansågs vara modernt och spännande.

Tacka vet jag Krumhorn och Nävelur. De e riktig vintage det.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Det är vi som köper grejerna som är marknaden!


DåligtGehör

  • Gäst
Det är vi som köper grejerna som är marknaden!

Ingår verkligen inte fler komponenter i ett försök till att definiera "marknaden"?


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Man kan väl säga att marknaden är efterfrågan och utbudet tillsamans. Och utbudet styt efterfrågan.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
- och den som skriker högst i reklamen vinner...

Uttrycken "vintage" och "värme" är numera ungefär som tvättmedelsreklamen, där det ska bli ultra-rent, super-rent och mega-rent (eller vad de nu hittar på), tack vare alla dessa nya "forumla" som utvecklas... :rolleyes: :lol:

Undrar när lågprismärkena ska hitta på något nytt buzzword, i stil med "inspirerat av Rupert Neve" eller något... <_<
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
Det enda vi inte kan uppnå är ju morgondagens sound (fastän vissa vill hävda det  laugh), så möjligen kan man komplettera min inledande mening med:

Det var inte bättre förr. Det är bättre nu. Det blir ännu bättre sen!

Fast morgondagens sound lär väl prouceras idag... det finns alltid lite ledtider att ta med i beräkningen. Vad det gäller ontopic så tycker jag att det är rätt fånigt att med vintagehetsen. Inte för att jag tycker illa om gamla inspelningar men det är ju bara en marknadsföringsgrej som så många går på. Jag skulle personligen aldrig köpa en pedal som påstås efterlikna Hendrix eller Clapton, jag vill ha mitt eget sound (om det nu går). Lika lite som jag fattar varför man vill ha en Joe Perry edition av en Les Paul, som kostar 85000 kr eller så.  <_<


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Lika lite som jag fattar varför man vill ha en Joe Perry edition av en Les Paul, som kostar 85000 kr eller så.


Det är ju det galnaste av allt!


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Jag tror att statusen i att ha gamla dyra prylar kan tas med i beräkningen. Att ha en gammal Yamaha CS80 i bra skick kan väl jämföras med att ha en fin veteranbil att pysa runt i. Man vill väl ha reaktioner på det man lyckats skaffa kanske?
Om dessa maskiner sedan är bättre eller inte kan vi ju diskutera till korna kommer hem.
Jag uppfattar en bra analog synth som mer levande och karaktärsfull än en ny VA-maskin. Om det låter varmare eller bättre om en äldre maskin vet jag inte. Idag är det i så fall en rätt liten skillnad. Mjukvarusynthar låter väldigt bra tycker jag.
Det är snarare hela paketet som jag gillar - känslan av att jag spelar på ett "riktigt" instrument. Känslan av att spela på en fin Minimoog jämför jag gärna med känslan av att spela på en fin Fender Stratocaster. Man blir ett med instrumentet på något sätt. Jag har inte upplevt det med någon VA eller mjukvarusynth jag spelat på. Den där responsen uteblir. Inbillning eller inte låter jag vara osagt. Men det är en viktig känsla för mitt skapande och man får ju gå på det som känns bäst.

Sedan är inte allt bra bara för att det är analogt givetvis och visst finns det en lite löjlig hype kring det. Men vart hypen börjar styra det personliga tyckandet låter jag vara osagt.
« Senast ändrad: 08.05.2007, 17:43:28 by Mumin »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
... Man blir ett med instrumentet på något sätt. Jag har inte upplevt det med någon VA eller mjukvarusynth jag spelat på. Den där responsen uteblir. Inbillning eller inte låter jag vara osagt. Men det är en viktig känsla för mitt skapande och man får ju gå på det som känns bäst. ....


Där har du förståss en hårdvarupoäng. Det är svårt att bli ett i sin dator, att nästan kära ner sig i en gitarr går faktiskt (hmm kanske behövs terapi... Det är ju rätt perverst faktiskt) men att kära ner mig i datorn har jag aldrig gjort. Mjukvarupluggar ger inte heller samma kärlekskänsla som ens favoritgitarr  :)


Helt of topic så har jag glömt hur man skulle göra när man kortade ner citat från folk.. hur var det nu.... :huh:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
... Man blir ett med instrumentet på något sätt. Jag har inte upplevt det med någon VA eller mjukvarusynth jag spelat på. Den där responsen uteblir. Inbillning eller inte låter jag vara osagt. Men det är en viktig känsla för mitt skapande och man får ju gå på det som känns bäst. ....


Där har du förståss en hårdvarupoäng. Det är svårt att bli ett i sin dator, att nästan kära ner sig i en gitarr går faktiskt (hmm kanske behövs terapi... Det är ju rätt perverst faktiskt) men att kära ner mig i datorn har jag aldrig gjort. Mjukvarupluggar ger inte heller samma kärlekskänsla som ens favoritgitarr  :)


Helt of topic så har jag glömt hur man skulle göra när man kortade ner citat från folk.. hur var det nu.... :huh:

Datorer å kärlek... kanske krävs vintage där med. Med PC är jag mer bara ute efter ett verktyg men jag saknar fortfarande min gamla Amiga 500  :wub: efter ca 16 år!!!


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Intressant tråd ...

... Känslan av att spela på en fin Minimoog jämför jag gärna med känslan av att spela på en fin Fender Stratocaster. Man blir ett med instrumentet på något sätt.
När det gäller gamla syntar så använder jag mycket hellre äldre prylar eftersom gränssnitten hos dem känns mycket mer intuitiva och roliga att jobba med. Det handlar egentligen inte så mycket om att prylarna är gamla utan snarare att de är byggda och konstruerade på ett annat sätt än dagens modern utrustning.

Nu kanske det är dumt att generalisera eftersom det faktiskt finns företag som bygger moderna prylar på samma sätt som förr. Ett lysande exempel på detta tycker jag är Synthesizers.com som bygger modulära analogsyntar som till det yttre påminner väldigt mycket om gamla Moog-system. Ett annat bra exempel tycker jag är svenska Vintage Design med sina utsökta preamps och kompressorer.
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
När det gäller gamla syntar så använder jag mycket hellre äldre prylar eftersom gränssnitten hos dem känns mycket mer intuitiva och roliga att jobba med.
[...]

Det beror väl lite på HUR gamla vi snackar... 2x16-teckens lcd-display och förkortningar som "W1 REL TM: 102" känns inte helt intuitivt tycker jag  :lol:

Då kör jag hellre nyare, eller ännu äldre.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
När det gäller gamla syntar så använder jag mycket hellre äldre prylar eftersom gränssnitten hos dem känns mycket mer intuitiva och roliga att jobba med.
[...]

Det beror väl lite på HUR gamla vi snackar... 2x16-teckens lcd-display och förkortningar som "W1 REL TM: 102" känns inte helt intuitivt tycker jag  :lol:

Då kör jag hellre nyare, eller ännu äldre.

Precis!! Min gamla ensoniq mirage gav ifrån sig fullständigt obegripliga små tecken som man fick slå upp i en tabell för att fatta. inte ett dugg intuitivt.  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
När det gäller gamla syntar så använder jag mycket hellre äldre prylar eftersom gränssnitten hos dem känns mycket mer intuitiva och roliga att jobba med.
[...]

Det beror väl lite på HUR gamla vi snackar... 2x16-teckens lcd-display och förkortningar som "W1 REL TM: 102" känns inte helt intuitivt tycker jag  :lol:

Då kör jag hellre nyare, eller ännu äldre.

Precis!! Min gamla ensoniq mirage gav ifrån sig fullständigt obegripliga små tecken som man fick slå upp i en tabell för att fatta. inte ett dugg intuitivt.  :)

Då drog man igång ett editorprogram på Atarin och flyttade lite skönt i enveloperna med musen... Nästan som VSTi ju :P


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Anledningarna till detta har väl beskrivits rätt väl, framför allt av Claes. Så här känns det för mig:
1. Karaktär: Defekter eller design i gamla grejer skapar speciella ljud. Det kan lika gärna gälla nyare grejer men i digitala världen får man defekter som är ickeharmoniska medan det i analoga prylar normalt blir harmoniskt onlinjärt...

2. Kvalitet: Som Claes nämnde, de är ofta välbyggda. Det är förstås många nya grejer också men lika bra byggda grejer idag kan kosta 10ggr mot vad en begagnad äldre grej gör. Tyvärr får man ofta andra problem på köpet, som fel impedans... Kvalitet och karaktär är ofta motpoler...

3. Känsla: Ovan tillsammans + gränssnitt. Rattar vill man inte skruva på med musen.

Då talar jag om riktig vintage, inte nya "vintage"...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Hur skall man definera "vintage" för oss som aldrig sett eller skruvat de här gamla analogsyntarna, eller aldrig hört ett nämnvärt antal knastriga vinylinspelningar?

Är det då vintage att sitta i t ex Fast Tracker  å stirra på mängdvis av lågupplösta gröna tecken rullandes mot svart bakgrund?
Ljudet därifrån är oxå sunkigt och lite "charmigt"?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad BozoB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil

Är det då vintage att sitta i t ex Fast Tracker  å stirra på mängdvis av lågupplösta gröna tecken rullandes mot svart bakgrund?
Ljudet därifrån är oxå sunkigt och lite "charmigt"?

Vet inte om jag håller med att fasttrackerljudet skulle vara sunkigt. Många låtar är sunkiga men det går att göra musik med enbart kvalitetsinspelade samples även i detta program(på pc då).
Men jag skulle inte kalla det för vintage. Vintage för mig är innan det digitala tog över.
Alltså gamla rörmickar, kompressorer, plåtreverb, bandeko, gamla stärkare, gitarrer, orglar, fender rhodes mm.

..men trackers på amiga väcker sköna nostalgikänslor hos mig iaf. =)..


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Hur skall man definera "vintage" för oss som aldrig sett eller skruvat de här gamla analogsyntarna, eller aldrig hört ett nämnvärt antal knastriga vinylinspelningar?

Är det då vintage att sitta i t ex Fast Tracker  å stirra på mängdvis av lågupplösta gröna tecken rullandes mot svart bakgrund?
Ljudet därifrån är oxå sunkigt och lite "charmigt"?



Det enda man kan säga är väl:
Anything labled vintage, isn't.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hur skall man definera "vintage" för oss som aldrig sett eller skruvat de här gamla analogsyntarna, eller aldrig hört ett nämnvärt antal knastriga vinylinspelningar?

Är det då vintage att sitta i t ex Fast Tracker  å stirra på mängdvis av lågupplösta gröna tecken rullandes mot svart bakgrund?
Ljudet därifrån är oxå sunkigt och lite "charmigt"?



Det enda man kan säga är väl:
Anything labled vintage, isn't.

J-t bra sagt! :D
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Orkar inte läsa allt meeen.. Pratar vi hårdvara eller pratar vi mjukavara nu?

Om du är gitarrist så kolla upp skillnaden i sound mellan en riktig rördriven äkta Marshall/Fenderstärkare och motsvarande mjukvara/plugg. Gör det dessutom på samma ljudnivå.. Det går inte att jämföra helt enkelt.. Den rördriva stärkaren utklassar mjukvaran..

Men inte alltid i en studioinspelning eftersom.
1 Mjukvaran är mer flexibel.
2. Det behöver inte spelas på samma nivå (man eliminerar mickens betydelse)
3. Mjukvara brusar mindre.

När det gäller analoga syntar så är det dynmaiska området betydligt större än motsvarande mjukvarumeulering..
Men än en gång mjukvaran är mer flexibel.

Frågan är vad man priorirerar.. Ska allt spelas på en en CD med fesiga 16 bitars dynamik så kan nog mjukvara vara att föredra.. Men ska det vara en live spelning så kan den analoga äkta varan utklassa mjukvaran då det gäller dynamik..

Ja som du fattar.. Det som låter bäst för dig är ju det som är bäst..
Läste inte alla inlägg men tyckte mig se nåt om fasttracker.. Men det kan man ju i alla fall inte likna med vintage.. Låter mest leksaker och dataspel för mig  :ph34r: Men det är jag de ;)

Sen tycker jag att Vintage inte pasar in på datorer över huvudtage, Vintage var 30~70 tal för mig.. Vintage för mig är hårdvara.
nåra enkla exempel.. Jag är ingen HIFI-nörd.. Men jag hör skillnad på olika hårdvara.
 Jag känner igen rörsoundet.. Jag kan även höra skillanden mellan distoritionen i ett A/B steg om det är germaninumtransistorer eller kiseltransistorer.. För att generalisera lite.
Ramstein= Kiseldist
Hendrix=Germaniumdist
Chuck Berry=Rördist
;)

« Senast ändrad: 26.06.2007, 02:32:03 by hegobald »


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag tror diskussionen mer handlade om den vintagevågen som är nu och som främst syns bland alla kinaprylar. Rörpreamps och bandmikrofoner för knappa tusenlappen eftersom kidzen (en skara vilken jag väl i sammanhanget får anses tillhöra, ja som inte fått uppleva 70-talet) lärt sig att "vintage" och rör är bra, nytt och transistorer är dåligt.

De riktiga klassiska vintageprylarna låter som de gör för att de i allmänhet är bra designade, inte för att det sitter rör i dem. Bra designade grejer låter förstås bra idag också men kostar (med som tur är några alltför svårfunna pärlor till undantag) där efter, liksom de gamla prylarna gjorde och ofta fortfarande gör. Det man ska tänka på är att det också fanns en massa prylar som tillverkades under den där "gyllene vintage-eran" som faktiskt var skit. Men dessa har ju inte gått till historien så på det sättet är det alltid bättre förr...

Och apropå tv-spelssoundet får man väl faktiskt börja anse det vintage också. För oss som börjar närma oss 30 är det ju ljud från tidernas begynnelse...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se