Kontrollrummet

Nina Hagen Unbehagen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Jag köpte plattan 1980 när den kom ut och lyssnade rätt flitigt. Men den var för jobbig för mig då så jag sålde den. Så drog jag hem den på piratebay idag. Vilket makalöst jävla album det är. Hade aldrig gjorts förr och är fortfarande unikt 27 år senare. Så galet, fräckt och verkligen "Unbehagen". Rekomendas alla som vill rensa öronen och som funderat kring frågan; Vem är bästa operasångerskan, - Diamanda Galas eller Nina Hagen?
Max 300; tecken återstår


KillwithSkill

  • Gäst
Nina Hagen är en tysk Grace Jones typ. Chockande brud med en häxpipa till röst, hysteriskt. Sen om man gillar det eller inte så skiter ju hon i det. Men hon visar för många vart skåpet ska stå.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Nina Hagen är en tysk Grace Jones typ. Chockande brud med en häxpipa till röst, hysteriskt. Sen om man gillar det eller inte så skiter ju hon i det. Men hon visar för många vart skåpet ska stå.
Vad sa du egentligen? Ingenting?
Max 300; tecken återstår


KillwithSkill

  • Gäst
Okej, jag förklarar väl då.... Nina Hagen och grace Jones (som är mer känd än Nina därför denna jämföresle,) är båda hysteriska brudar. Nina Hagen har en häxröst som når skyarna och är väldigt egen och ensam på det hon gör, lite som björk. Och vad jag menar med vart skåpet ska stå så är det ett gammalt sätt att säga vad bra den personen är...
Förstår du nu? Eller ska jag gå ner ett trappsteg till?


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Ja tack gå ner ett trappsteg till. (Här skulle egentligen varit en smiley)
Max 300; tecken återstår


KillwithSkill

  • Gäst
Okej, Nina Hagen är en Kvinna från tyskland som kan sjunga!
Fattar du nu?

Lite plåster på såren eftersom det är svårt med text tydligen!  ;) :( B) :huh: :rolleyes: :P :lol: :wub: ^_^ <_< :blink: :ph34r: :angry: -_- :D :) :o :wacko: :unsure:


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Vad vill du säga? Allla som hört henne begriper att hon kan sjunga och gör det på tyska.
Hade du nån poäng så har jag missat den?
Max 300; tecken återstår


KillwithSkill

  • Gäst
Men va fan vill du säga med din tråd då? Vem som är bästa operasångerskan eller? Ja då är INGEN av dessa ens i närheten.
Mitt inlägg från start är att jag håller med dig och att jag ville lägga till lite av mina egna åsikter. Herregud...!  :ph34r:
« Senast ändrad: 08.05.2007, 04:43:08 by KillwithSkill »


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Kunde du inte bara sagt att du lyssnat på skivan, höll med och lagt till dina reflektioner?
« Senast ändrad: 08.05.2007, 04:49:56 by dede »
Max 300; tecken återstår


KillwithSkill

  • Gäst
Jaja, visst. Knäppt forum det här, men visst....

Jag, killwithskill. Håller med dede i denna tråd.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
he he...(host host) vad handöar det där om  :rolleyes: gillar ni inte varandra? 
Àngående Nina Hagen
Jodå för fan jag lyssande sönder plattan redan när den kom. Jag gillade verkligen hennes två första album. Sedan flippade det liksom ut. Hon gjorde konstiga duetter med Lene Lovic som jag aldrig någonsin förstod mig på. Där Nina var rock/punk var Lene bara underlig. Sedan har jag inte hört eller tänkt på den på minst femton år. Håller den fortfarande. Måste hem och leta.

Hon har en väldigt spacig hemsida förresten:
http://www.beepworld.de/members77/ninahagendas/


Florian le Sage

  • Gäst
 :lol: fattar inte vad ni tjafsar om men..Nina hagen var i alla fall skitbra, vi toklyssnade på henne på den tiden och jag håller med dede att den står sig som en energisk och jävligt ball platta, musik och ljudmässigt, nerv!
Diamanda Galas i all ära men Nina gjorde njutbara rock/punk/poplåtar i alla fall...
Grace är också ball med några fina produktioner bakom sig, om man pratar med en Tysk eller någon annan Europé så tror jag snarare att dom anser Nina hagen som mest känd....
Sen finns/fanns (?) ju en till tyska som tolkade bl.a. Weill/Brecht och gjorde lite annat-glömt...
 B)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ingen som kommer ihåg lene Lovic då? Hon var jämt med på teve (nu överdrev jag) Tror att hon var med i maratonrock som var ett absolut måste när jag var femton.


DåligtGehör

  • Gäst
Undrar om det var Lene Lovic som jag såg på studentkåren i Gbg tillsammans med Nina Hagen nån gång för länge sedan? Jag vet inte varför jag var där då Hagen inte var något jag brukade lyssna på, men de bägge damerna var rätt imponerande, både kostymering och röster - i alla fall Hagen.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Undrar om det var Lene Lovic som jag såg på studentkåren i Gbg tillsammans med Nina Hagen nån gång för länge sedan? Jag vet inte varför jag var där då Hagen inte var något jag brukade lyssna på, men de bägge damerna var rätt imponerande, både kostymering och röster - i alla fall Hagen.

Kosymeringen var det inget fel på när det gällde lene vill jag minnas. Hon såg ut som en upppumpad gothqueen. Skall se om jag hittar en bild vänta lite....


Hör var hon faktiskt snygg. Sedan blev hon allt fetare med åren vill jag minnas.  :)


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Nina Hagen är en tysk Grace Jones typ. Chockande brud med en häxpipa till röst, hysteriskt. Sen om man gillar det eller inte så skiter ju hon i det. Men hon visar för många vart skåpet ska stå.

Fatta precis vad du menade med din parallel till grace jones.

kolla denna: :D
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jaja, visst. Knäppt forum det här, men visst....

Jag, killwithskill. Håller med dede i denna tråd.
:lol:


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

På svt.se "Öppet arkiv" finns ett skönt klipp med Nina när hon var med
i svensk TV i början av 80-talet. Jag minns när det sändes, för det ansågs
mycket kontroversiellt, och alla vuxna beklagade sig över vilken dålig förebild
hon var för kidsen. Dessutom gick det rykten om att det inte var vanliga
cigaretter hon rökte på scenen, utan "sånadär knarkcigaretter!!!"
Själv var jag typ 10 år och tyckte bara hon var konstig.  :blink:


Florian le Sage

  • Gäst
Det kallas inte för rock´n roll tobak för intet :lol: och jag undrar hur många som INTE rökte och fortfarande inte röker på i nöjesbranschen (och resten av världen---och på forumet) idag...musiker, skådisar, författare och idrottsmän etc, ja alla vill de njuta men ingen eller väldigt få är öppna med det pga lagstiftningen...
OBS jag propagerar varken för eller emot men vet hur många som diggar jointen/pipan i kändis Sverige till att börja med...shit or no shit är frågan,upp till var och en men jag klarar mig utan!
 B)


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar

Sen finns/fanns (?) ju en till tyska som tolkade bl.a. Weill/Brecht och gjorde lite annat-glömt...
 
Tänker du på Dagmar Krause?
Jag sökte på henne och fick hem nåt från Tolvskillingssoperan. Jag har ett antal skivor där hon är med. Först två med Slapp Happy så ett gäng när hon sjöng med Henry Cow, en i mitt tycke magnifik platta med Cevin Koyne "Babble" som lär handla om något av Englands kända massmördarpar. Slutligen har jag två album med Art Bears. Det mesta är avantgarde och emellanåt lite jobbigt. Första Slapp Happy och Coyne samarbetet är rakare. Finns dock sånger på de andra albumen som jag går i taket av.
Max 300; tecken återstår


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Sedan blev hon allt fetare med åren vill jag minnas.  :)
Vem blev inte det?


Florian le Sage

  • Gäst

Sen finns/fanns (?) ju en till tyska som tolkade bl.a. Weill/Brecht och gjorde lite annat-glömt...
 
Tänker du på Dagmar Krause?
Jag sökte på henne och fick hem nåt från Tolvskillingssoperan. Jag har ett antal skivor där hon är med. Först två med Slapp Happy så ett gäng när hon sjöng med Henry Cow, en i mitt tycke magnifik platta med Cevin Koyne "Babble" som lär handla om något av Englands kända massmördarpar. Slutligen har jag två album med Art Bears. Det mesta är avantgarde och emellanåt lite jobbigt. Första Slapp Happy och Coyne samarbetet är rakare. Finns dock sånger på de andra albumen som jag går i taket av.

Ja jag tror det var hon, skall kolla upp Slapp happyhenry Cow tipsen... B)