Kontrollrummet

Anpassa tempo efter audio?

gäst · 11 · 3392

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Har letat mig gråhårig (nästan) efter svar på min fråga. Jag har en ljudfil som jag importerat till Cubase. Nu vill jag att det tempo som audiofilen är inspelad i, appliceras på projektet. DVS om jag har en audiofil inspelad i 87.45 BPM vill jag på något sätt säga åt cubase att ställa in tempot 87.45. Men jag har inte hittat hur jag går tillväga! Att göra tvärtom, ändra tempot i audiofile, är gjort i en handvädning med Timewarp men det motsatta?

Är det någon som vet hur jag ska göra? Sitter med Cubase 5 och ja, jag har kört Cubase väldigt länge men just detta har jag ingen erfarenhet av.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Cubase måste ju ha nån funktion för det? Annars kan du skicka filen till någon som har ProTools eller Logic ;)


Eller så som man gjorde i samplernas barndom: spela in ett par takter av musiken plus en kort snutt efter sista taktslaget.

Sätt upp samma antal takter i cubase och loopa
Ändra tempo tills det låter bra. Man kommer inom två decimaler på detta sätt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Att ställa in tempot till 84.25bpm kan väl inte vara så svårt?
På Transport panel finns en sån funktion.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Kan du inte ändra tempot på transport bra till det tempo du vill ha?
Är lite trög :lol:

.........
« Senast ändrad: 21.02.2010, 19:39:42 by Wille »
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min gissning är att han inte känner till tempot på ljudfilen?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Min gissning är att han inte känner till tempot på ljudfilen?


Då kan man använda sig av Beat Calculator i Cubase


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
just, det fanns en funktion som jag trodde :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


clavinova

  • Gäst
Min gissning är att han inte känner till tempot på ljudfilen?


Då kan man använda sig av Beat Calculator i Cubase

Mja, beat calculator är förvisso bra men det räknar ut tempo mha tap. Jag är ute efter en mer "sofistikierad" funktion för att ta fram tempot. Recycle och motsvarande program har ju dessa funktioner.

Tack för svaren!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Min gissning är att han inte känner till tempot på ljudfilen?


Då kan man använda sig av Beat Calculator i Cubase

Mja, beat calculator är förvisso bra men det räknar ut tempo mha tap. Jag är ute efter en mer "sofistikierad" funktion för att ta fram tempot. Recycle och motsvarande program har ju dessa funktioner.

Tack för svaren!

Nejdå, tap e en av funktionerna i beatcalculator. Klipp upp så att du har t.ex två 4/4 takter av din loop. välj shift+g för att ställa L & R locators för att loopa klippet. Lyssna så att det låter rätt. Markera klippet gå in i beatcalculator och välj 8 i beats rutan (två 4/4 dels takter) och cubase räknar ut tempot åt dig. Funkar kanon.


clavinova

  • Gäst
Min gissning är att han inte känner till tempot på ljudfilen?


Då kan man använda sig av Beat Calculator i Cubase

Mja, beat calculator är förvisso bra men det räknar ut tempo mha tap. Jag är ute efter en mer "sofistikierad" funktion för att ta fram tempot. Recycle och motsvarande program har ju dessa funktioner.

Tack för svaren!

Nejdå, tap e en av funktionerna i beatcalculator. Klipp upp så att du har t.ex två 4/4 takter av din loop. välj shift+g för att ställa L & R locators för att loopa klippet. Lyssna så att det låter rätt. Markera klippet gå in i beatcalculator och välj 8 i beats rutan (två 4/4 dels takter) och cubase räknar ut tempot åt dig. Funkar kanon.

Mangen, mangen takk! Det har jag missat fullständigt, vilken guldgosse du är! Sjunger inte bara bra utan kan även bpma!


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Hva om man spiller inn live uten klikk og ønsker å legge inn midi-greier oppå senere? Tempoet er ikke 100% konstant. Finnes det simpel funksjon for å sette inn variabelt tempo i DAW-programmet basert på et live trommespor?