Kontrollrummet

Hur gör man ett sånt här syntljud?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag skulle behöva kopiera ett syntljud. Här är exempel:

http://www.box.net/shared/hapv33lale

Ljudet verkar vara sammansatt av flera samplade instrument och syntar. Hur gör man något liknande?
Jag kör för detta tillfälle en MSI Wind netbook med Reaper. Den klarar mitt Sampletank XL bra, men inte några tyngre pluggar. Jag kan inte köpa in några dyra pluggar för det här, så tipsa gärna om billiga/gratispluggar!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
lite svårt att veta vad du menar exakt, detta är ju inte bara ett syntljud, det är en mindre produktion redan i introt...


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det är syntpaden jag menar, vill säga man får tänka bort trummor, bas, elpiano, piano. Exaktheten är inte viktig, jag vill skapa samma känsla av en svepande syntpad som tonar in låten i livesituation tillsammans med andra instrument.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vill minnas att den gamla klassikern Crystal är en gratis paddig synt: http://www.greenoak.com/crystal/about.html om du kör med vst-format.  :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Just det, nu minns jag den. Ska kolla upp den och se om netbooken klarar den. Tack för tipset! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Crystal är perfekt till sånt här! Jag lyckades få fram något liknande efter en del pusslande och slumpgenereringar. Men den är lite för krävande för min netbook - jag hade svårt att helt undvika klick och dropouts. Får kanske gå genvägen att sampla ljudet...
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Crystal är perfekt till sånt här! Jag lyckades få fram något liknande efter en del pusslande och slumpgenereringar. Men den är lite för krävande för min netbook - jag hade svårt att helt undvika klick och dropouts. Får kanske gå genvägen att sampla ljudet...

Kul att det fungerade. Crystal är faktiskt en av de bästa gratissyntarna på marknaden.   :)