Kontrollrummet

Coverinspelning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Hej.
Spelade in ett av mina coverband i helgen.
Inte ett särskilt seriöst gäng, utan traffas och repar och spelar någon gång i månaden bara.
Nu tänkte vi göra en inspelning så att vi i allafall har något att visa för arrangörer etc.

Att spela in en spelning var inget vi orkade göra utan beslöt oss för att spela in live i replokalen.
Behövde då många i/o så jag lånade Emulators ProjectMix (Tack än en gång) för att köra adat mellan
den och mitt gamla Motu 896HD (Som har 8 input den med, varav en är sönder)
Dock fick jag aldrig ProjectMix och Motu att vilja prata samma språk,
så inspelningen är gjord med mitt Motu och 7 kanaler in. (Kunde inte använda projectmix då tyvärr inte inputarna går att padda på den vilket resulterade i peaking på trummorna)
Litte fattigt med kanaler så därför är väl inte reslutatet perfekt.

Spelinsatserna är alla live (därav lite felspel) förutom vissa stämmor som vi la på efter. (pga. brist på kanaler)
(Jag spelar bas)
Jag ville att mixen inte skulle bli för Clean, utan vara lite skitig.. så att det lät lite live också.

Säg hur ni tycker det låter.

EDIT: Hur det låter, då menar jag hur ljudbilden är, hur instrumenten är komprimerade, eq, Masterbus, Sångljud och allt som hör till mixen att göra, INTE spelinsatserna, dom är som dom är och kan inte göras något åt!
=)

[mp3=200,20,0,center]http://www.bandetspray.se/satellit.mp3[/mp3]

//Olof
« Senast ändrad: 16.02.2010, 19:55:45 by olofd »


clavinova

  • Gäst
Borttagen kommentar då den inte uppfyller det önskade syftet.
« Senast ändrad: 16.02.2010, 20:07:16 by clavinova »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnyggt spelat, sjunget och mixat men jag tycker ni missar lite av Teds snygga harmonik. På "rund" ("om jorden va rund") och efter skulle jag vilja ha Am7-D7-Em7-C#dim-F#-Hm tror jag. Annars kanoners. Kul låt där ju Janne Schaffer snodde, nåja lånade lite från Totos intro på Hold the line. De snappade tydligen upp detta när Ted provspelade i Los Angeles i mitten på 70-talet och Toto spelade in sin platta. Sen kom punken och "förstörde allt"...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jovisst det låter okej och ni e bra musiker allihopa och markeringar sitter där dom ska och ni e tighta och allt det där. Men däremot tycker jag det låter stressat och oengagerat. Kanske  det beror på att inspelningslampan lyser. Blir väl ibland att man tänker för mycket då och känslan försvinner.

Låter säkert bättre på scen  :)

Micke


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Hej igen!
Tack för alla kommentarer MEN.

Nu är vi där igen, 3 kommentarer och ingen av dem handlar om det tekniska jobbet bakom inspelningen. Kompressionen, EQ, rms, osv...
Förstår inte riktigt kontrollrummet ibland.. tycker det är såhär allt för ofta.

1. Om jag hade undrat om hurvida vi spelar rätt harmonik, spelar tajt, sjunger torrt o.s.v. så hade jag väl inte frågat här? då hade jag frågat erkänt duktiga musiker istället för på kontrollrummet "total ljudkontroll".

2.Om jag hade undrat vart Ted Gärdestad fick iden för låten ifrån, så hade jag frågat det

Det jag undrar när jag kommer hit till kontrollrummet är hurvida nivåer, komression, eq sitter i mixen. Det andra är ju redan gjort, det finns inget jag kan göra nu för att ändra harmoniken på pianot i versen!? det förstår ni väl?

Jag försöker motverka att detta ännu mer utvecklas till en klubb för inbördes beundran som det liknar något fruktansvärt ibland och vill ha tips ang. inspelningen (micteknik o.s.v.) och mixningen.

Är det jag som har läst fel, eller heter detta kontrollrummet? =)

Nu kanske jag gick lite hårt åt er tre som har kommenterat här, jag är tacksam för era kommentarer och att ni tagit er tid att lyssna, men snälla, säg något konstruktivt ang. mitt jobb, det är ju SÅKLART därför jag är här.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tycker det funkar gott. SÅngen låter hopplöst ren om man vill ha det skitigt dock. Kanske kapa bort allt över en Khz och värma det som är kvar o mixa in?

Nån distgitarr som slamrar innan refrängen som ligger lite för högt.


Det som jag kom på nu genom halvkass lyssning.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
jo, den är ren.. testade att skita till den..
hon sjunger dock lite för mesigt för att det skall ge någon effekt tyckte jag.
Skall kolla elgitarren


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jaha du....såpass!!

Tror du har missuppfattat kontrollrummets funktion och framförallt demosektionen.

Det handlar om mer än bara kompression och eq utan även om allt det andra runt omkring som framförande, spelteknik, glädje,  texten mm.

Från kr's förstasida

(Upplägget är enkelt,
aktivt och drivs på ideell bas. Stig in, lyssna på
några demoinspelningar och deltag i våra diskussioner
om musikens innersta väsen.)




Du nämner inte vad det är specifikt du vill ha kommentarer på (du avlutar ditt inlägg med "Säg hur ni tycker det låter." ). och jag kommenterar hur jag tycker det låter. Eftersom jag har spelat i både dansband och coverband och haft det som mitt levebröd under många år, så gav jag min åsikt som kanske kan vara till hjälp vid senare inspelningar, och om det inte upskattas så är det bara att ignorera min kommentar och gå vidare..........

Men angående det inspelningsmässiga så låter det väl okej som jag också började mitt inlägg med. Men det saknas tyngd och djup. Om det är en livekänsla dvs att ni står på en scen och spelar du är ute efter så lyckas du nog inte förmedla den till 100%. Det låter mer studio än scen. Och som sagt hade ni fått in ett bättre sväng så hade nog hela bilden förändrats rejält. Än en gång.....det låter okej och det framförs bra och proffsigt både på det instrumentala planet som på det inspelningstekniska planet, men det når inte fram. För att använda en gammal klyscha, men ingen mix i världen kan rädda en livlös tagning.

Men detta är min åsikt och endast min.......


Micke


(roligt där här.......vissa blir sura när man kommenterar kompression och eq medan andra blir sura om man inte gör det  :lol:)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du frågar hur "det låter"? Står ingenting om rms, kompressionsteknik, EQ etc i din presentation av låten. Och hur "det låter" inbegriper ganska mycket för att inte säga allt och där ingår givetvis harmonik, tajt/otajt, arr OCH mix. Tyckte det var kul att att skriva nåt lite historiskt om själva låten. OK, jag skall inte besvära dig mer men du får gärna förklara vad i de första tre svaren är uttryck för "inbördes beundran"?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


clavinova

  • Gäst
Borttagen kommentar då den inte uppfyller det önskade syftet.
« Senast ändrad: 16.02.2010, 20:07:31 by clavinova »


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Du frågar hur "det låter"? Står ingenting om rms, kompressionsteknik, EQ etc i din presentation av låten. Och hur "det låter" inbegriper ganska mycket för att inte säga allt och där ingår givetvis harmonik, tajt/otajt, arr OCH mix. Tyckte det var kul att att skriva nåt lite historiskt om själva låten. OK, jag skall inte besvära dig mer men du får gärna förklara vad i de första tre svaren är uttryck för "inbördes beundran"?

Som sagt, ni fick ta emot den kritik jag har mot kontrollrummet generellt.
Inte så att jag hade retat mig på era inlägg annars.

Jag undrar bara, när jag sitter här och mixar en låt och så lägger jag upp den här för att få feedback på mix.
Givetvis gör jag det för att se att allt står rätt till i det tekniska jobbet.
Allt annat, Tajthet, Harmonik o.s.v. förstår ni väl att jag inte kan göra något åt nu!?
Låten är ju redan inspelad.

Att lägga upp sin musik här för att få goda eller onda ord om själva spelinsatsen är ganska värdelöst egentligen, visst kan man notera det om det är något som är helt galet, men framförallt så handlar jobbet i Kontrollrummet  med den teknisk aspekten av inspelning, det andra kan vi knappast komma någonstans med då det artistiska är så extremt subjektivt.

Det var någon poll för ett tag sedan här på forumet där det visade sig att många la upp sin musik här för att få en dunk i ryggen och så känns det med 50% av de inlägg som görs här, därför blir det väldigt okonstruktivt.
Vill man sprida sin musik till andra så finns det bättre kanaler än detta forum.

"Tror du har missuppfattat kontrollrummets funktion och framförallt demosektionen. Det handlar om mer än bara kompression och eq utan även om allt det andra runt omkring som framförande, spelteknik, glädje,  texten mm. "
- jonnerstone

Detta är inte färdiga demon, utan halvfärdiga för det första.
Det jag vill ha hjälp med när jag kommer till denna sektion är hur jag på bästa sätt kan få materialet jag redan har att bli bättre, alltså ger din kommentar om en livlös inspelning, mig inte så mycket hjälp på vägen, då detta är en helt subjektiv åsikt från dig och det givetvis inte går att göra något åt detta nu!? håller du inte med mig?

Om du i färdiga demon ger den kommentaren är det en annan sak.

Och vart har du fått det ifrån att kontrollrummet handlar om Spelteknik, Glädje och text?
Det är inget fel om det gör det, men vart har du fått det ifrån?, subjektiv tolkning igen?

jaja, kontentan är denna:

1. Jag önskar att kr skulle bli aningens proffsigare ta steget ifrån den inbördes beundran som jag vet även andra tycker är påtaglig

2. Se till att i Halvfärdiga-demon ge konkreta förslag för att förbättre materialet som personen i fråga har spelat in.

Någon som håller med?

 

« Senast ändrad: 16.02.2010, 18:40:47 by olofd »


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Okej.. överreagerar kanske lite.. haft en kass dag.
Ville inte starta någon diskussion här.
låter dock det jag skrev stå kvar.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Du frågar hur "det låter"? Står ingenting om rms, kompressionsteknik, EQ etc i din presentation av låten. Och hur "det låter" inbegriper ganska mycket för att inte säga allt och där ingår givetvis harmonik, tajt/otajt, arr OCH mix. Tyckte det var kul att att skriva nåt lite historiskt om själva låten. OK, jag skall inte besvära dig mer men du får gärna förklara vad i de första tre svaren är uttryck för "inbördes beundran"?

Som sagt, ni fick ta emot den kritik jag har mot kontrollrummet generellt.
Inte så att jag hade retat mig på era inlägg annars.

Jag undrar bara, när jag sitter här och mixar en låt och så lägger jag upp den här för att få feedback på mix.
Givetvis gör jag det för att se att allt står rätt till i det tekniska jobbet.
Allt annat, Tajthet, Harmonik o.s.v. förstår ni väl att jag inte kan göra något åt nu!?
Låten är ju redan inspelad.

Att lägga upp sin musik här för att få goda eller onda ord om själva spelinsatsen är ganska värdelöst egentligen, visst kan man notera det om det är något som är helt galet, men framförallt så handlar jobbet i Kontrollrummet  med den teknisk aspekten av inspelning, det andra kan vi knappast komma någonstans med då det artistiska är så extremt subjektivt.

Det var någon poll för ett tag sedan här på forumet där det visade sig att många la upp sin musik här för att få en dunk i ryggen och så känns det med 50% av de inlägg som görs här, därför blir det väldigt okonstruktivt.
Vill man sprida sin musik till andra så finns det bättre kanaler än detta forum.

"Tror du har missuppfattat kontrollrummets funktion och framförallt demosektionen. Det handlar om mer än bara kompression och eq utan även om allt det andra runt omkring som framförande, spelteknik, glädje,  texten mm. "
- jonnerstone

Detta är inte färdiga demon, utan halvfärdiga för det första.
Det jag vill ha hjälp med när jag kommer till denna sektion är hur jag på bästa sätt kan få materialet jag redan har att bli bättre, alltså ger din kommentar om en livlös inspelning, mig inte så mycket hjälp på vägen, då detta är en helt subjektiv åsikt från dig och det givetvis inte går att göra något åt detta nu!? håller du inte med mig?

Om du i färdiga demon ger den kommentaren är det en annan sak.

Och vart har du fått det ifrån att kontrollrummet handlar om Spelteknik, Glädje och text?
Det är inget fel om det gör det, men vart har du fått det ifrån?, subjektiv tolkning igen?

jaja, kontentan är denna:

1. Jag önskar att kr skulle bli aningens proffsigare ta steget ifrån den inbördes beundran som jag vet även andra tycker är påtaglig

2. Se till att i Halvfärdiga-demon ge konkreta förslag för att förbättre materialet som personen i fråga har spelat in.

Någon som håller med?

 




Men nu får du väl ge dig. Min åsikt om mixen e väl precis lika subjektiv som min åsikt om framförandet.
Jag kan ju bara utgå från mig själv när jag kommenterar demos, färdiga som halvfärdiga. När jag lägger upp alster så tar jag tacksamt mot all form av kritik såväl mixteknisk som utförandemässigt. Det finns kanske saker som man själv inte hört eller tänkt på som man missat under inspelningen....händer mig ofta....kanske inte dig.....men det kan ju inte jag veta. Jag är ingen tankeläsare.
Jag kan väl inte veta att detta är den slutgiltliga tagningen som du lagt upp och eftersom den dessutom ligger på halvfärdiga så antar jag att det inte är den slutgiltliga tagningen. Själv har jag möjligheter att spela in på nytt, saker som inte blev bra.

"Och vart har du fått det ifrån att kontrollrummet handlar om Spelteknik, Glädje och text?
Det är inget fel om det gör det, men vart har du fått det ifrån?, subjektiv tolkning igen?"


Absolut en subjektiv tolkning från min sida. Som det står på framsidan på kontrolrummet.com  "Musikens innersta väsen". I min subjektiva tolkning av denna mening ingår så mycket mer än bara mix, och jag tror att dom flesta här tolkar det så.

Sen håller jag med om ryggdunksfrågan. Att bara ösa positiva kommentarer över varandra hjälper föga. Därför gav jag i mitt tycke konstruktiv kritik. Även om du inte kan tillämpa det på denna låten så kanske det är nåt du kan ta med dig till nästa låt.
En kommentar om att jag tycker det låter stressat e väl lika värdefull som att jag tycker att det låter överkomprimerat. Sen kommer ändå nästa person och tycker precis tvärtom. Musik handlar om tycke och smak och kommer ALLTID vara subjektivt Du får ju själv välja vilken kritik du vill ta åt dig och ta med dig vidare i livet...det är ju det som är så fint med att få kommentarer om mer än bara mix. Skulle bli ett jäkligt tråkigt demoforum om folk bara satt och kommenterade mixarna, Musik e mer än så!!

Men uttryck dig lite mer klart om vad du vill ha synpunkter på så slipper du reta dig på oss som iaf kommenterar  :).

Du ville inte ha en disskussion men du ställde en fråga och jag svarade..... :D


Tjo!!

EDIT: Om du kollar vad som brukar läggas upp under halvfärdiga så är det just halvfärdiga demos. D.v.s att det oftast handlar om att man har en idé som man vill ha hjälp att komma vidare med. En versidé eller liknande som man har kört fast på. Därför är det extra viktigt under halvfärdiga att man specifierar vad man vill ha kommentarer på och hjälp med



« Senast ändrad: 16.02.2010, 19:28:52 by jonnerstone »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det finns ett riktigt bra uttryck som sammanfattar min tanke rätt bra:

"Presumption is the mother of all fuckups"

Det stämmer även här. MAn förväntar sig att det skall funka på ett visst sätt, och så gör det inte det, och man blir less.

Jag håller med dig olofd, att jag skulle gärna ha ett mer "konstruktiv-kritikvänligt" klimat här.

När du skriver "hur låter det" så tänker du på mixmässiga synpunkter, medans andra tänker på framförande eller låten i sig.

Personligen tycker jag att alla typer av kritik är relevant för mig, och borde vara för andra också.


Det jag tror är att vi får bli bättre på att skriva i huvudet vad man vill ha kritik på i första hand, och vi som lyssnar och kommenterar kan ju försöka följa önskningarna. Sen tycker jag att det bara är positivt med spontana infall. Det är bara bra att läsa om något är riktigt bra, eller riktigt kass.

Jag tycker att vi inte skall spika att halvfärdiga = en plats där man SKALL kommentera mix. Jag har själv lagt upp låtar med frågan varifrån jag stulit etc :D

Vi kan väl helt enkelt enkelt blir bättre på att skriva vad vi önskar kritik på, och bättre på att läsa VAD andra vill ha kritik på? 





https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ska vi byta namn till liverummet kanske?
 :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Detta är inte färdiga demon, utan halvfärdiga för det första.
Det jag vill ha hjälp med när jag kommer till denna sektion är hur jag på bästa sätt kan få materialet jag redan har att bli bättre, alltså ger din kommentar om en livlös inspelning, mig inte så mycket hjälp på vägen, då detta är en helt subjektiv åsikt från dig och det givetvis inte går att göra något åt detta nu!? håller du inte med mig?
Citatet ovan är bara ett litet utsnitt i en besynnerligt ilsken respons på de svar du får på en oprecis fråga?????
....men det ovan skrivna förstår jag inte då du vill ha respons på det redan inspelade för att göra det bättre - ibland kan en sådan kommentar som "livlös" faktisk göra att frågeställaren inser att man då och då kanske borde lägga om ett visst instrument och så. Att göra en bra produkt till slut innebär även att få synpunkter på det rent otekniska. Att säga det under Färdiga demon är för mig på tok för sent - det är nu det ska sägas - för när den väl hamnar på Färdiga bör väl ändå musikskaparen vara nöjd???????

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
som sagt, jag överreagerade som jag skrev ovan.. sorry jonnerstone.
Det var fel att ta upp den diskussionen här.

Men det finns ändå en del sanning i det jag skrev.
Självklart skall alla få skriva vad de vill, och självklart skall jag vara tacksam att folk ens lyssnar
och självklart har alla sin egen syn och åsikt om vad de tycker kr skall vara.
Det kändes bara som att din kommentar var typ..

okej, nu har vi byggt en helt ny stad som heter new york och ligger på östkusten i usa, vad kan vi förbättra.
- den borde ligga på västkusten.....

så sjukt dålig metafor... är som sagt trött idag..



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker olofd var rätt tydlig i första inlägget faktiskt om vad han ville ha kritik på..

Det har han inte varit tidigare, så klar förbättring ;)

Skall lyssna på mix och efter tekniska aspekter ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
- det är nu det ska sägas - för när den väl hamnar på Färdiga bör väl ändå musikskaparen vara nöjd???????


Ja, ju tidigare desto bättre, men jag tycker dock att kommentarer kan komma närsomhelst, det är ju demoforum? En färdig demo är ju i mitt fall iallafall (många fall :S ) just en demo.


olofd: Såklart är det ju lite värdelöst att höra att new york du precis skottat färdigt borde legat i kongo eller något. Men å andra sidan är det väl bra att få den iden kläckt iallafall? Som extramaterial etc:


För mycket kompression på rösten
hihat för högt i mix
konstiga fasfel mellan marimban och den distade fagotten.

övrigt: Ni borde ha spelat trumpet också, i 6/8 istället. mycket bättre.




Exemplet ovan vore kalas att få tycker jag. saklig, "teknisk" kritik, och sen lite subjektiv på det :)


Skall vi väcka liv i nån gammal demosiskussionstråd tycker ni?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Det jag menade med att man skall ta det i den färdiga demon är sådant som givetvis inte går att ändra på!

Om jag som i detta fall har gjort en liveinspelning blir det svårt att blåsa liv i materialet och jag kan inte heller lägga om något instrument, då självklart ambiens, o.s.v. har gått in i alla mickar.

Om det däremot är en INSATS som är livlös, tex. om jonnerstone hade sagt att gitarren är livlös och det var en spårinspelning så är det en annan femma, då skall detta påpekas så tidigt som möjligt..

Ambitionsnivån på detta projekt var fruktansvärt låg skall också tilläggas, vi kastade upp ett par mickar och tog 1 tagning på de flesta låtar.. så givetvis kan jag hålla med om att det är livlöst.. det skulle bara visa att vi kan spela helt enkelt...



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


okej, nu har vi byggt en helt ny stad som heter new york och ligger på östkusten i usa, vad kan vi förbättra.
- den borde ligga på västkusten.....

så sjukt dålig metafor... är som sagt trött idag..




Ha ha  :lol:

Ja verkligen dålig metafor....men jag förstår hur du menar!!





Ambitionsnivån på detta projekt var fruktansvärt låg skall också tilläggas, vi kastade upp ett par mickar och tog 1 tagning på de flesta låtar.. så givetvis kan jag hålla med om att det är livlöst.. det skulle bara visa att vi kan spela helt enkelt...









Men i detta fallet hade kanske suttit bättre med att bemöta en kommentar som min med citatet ovan och sen tillägga....."men hur tycker du mixen låter med tanke på bla bla...."

Istället för att ifrågasätta folks goda vilja att kommentera. 

För en stressad tagning är trots allt inte så himla svåra att göra om. Man påpekar det för sina medmusikanter och per automatik så brukar det genast bli bättre och mer flyt. Sen väljer ju DU om du vill ta åt dig av denna kritik. Jag bryr mig ju inte om huruvida du anammar kritiken eller inte, jag vill bara vara snäll och ge dig min åsikt. (och även om du inte kan använda det den här gången så kanske det är nåt du tar med dig till nästa gång.....för nu finns jag i dina tankar   he he he (var  är djävulssmileyn??))

Bra jobbat iaf....ser fram mot nästa försök  :D



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat men vet inte vad jag ska säga, saknar den där tekniska expertisen...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äh maxb, det va väl ingen som krävde teknisk kompetens?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tyckte det lät bra men att det var mer levande sång, då Ted sjöng den.
Men vem är levande nu?  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
EDIT: Hur det låter, då menar jag hur ljudbilden är, hur instrumenten är komprimerade, eq, Masterbus, Sångljud och allt som hör till mixen att göra, INTE spelinsatserna, dom är som dom är och kan inte göras något åt!
Mest bra. Sången låter Cafe Norrköping. Kanske för att den ligger för långt fram i ljudbilden?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressant att trådskaparen blir irriterad på fel feedback. Han som en gång kommenterade ett helt Dividendstycke i en enda mening:


vad använder du för pluggar och program?


DON'T PANIC


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Intressant att trådskaparen blir irriterad på fel feedback. Han som en gång kommenterade ett helt Dividendstycke i en enda mening:


vad använder du för pluggar och program?




Jag sa inte att jag är något ideal, långt ifrån..
att försöka ta reda på vilka verktyg som används kan ju vara viktigt ibland dock..


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har lyssnat och det enda som jag (efter förmåga kan höra) och feedar på är det där med rösten som redan nämnts.

rattle: Tycker iofs att ställa frågor tyder på ett intresse för hur man (åtm tekniskt) gått tillväga, och att olofd tyckte det lät bra ur det perspektivet?
Så lugnt för mig..


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gitarr och bas går fram bra
Pianot låter för tunt
Sången är för svag
Kompetent spelat
men ska den skickas runt till arrangörer så bör sången läggas om
eftersom det är den man lyssnar till i första hand
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så det var denna tråden som startade den andra diskussionen.

Nåja. Tycker kanske att gitarren är för framträdande i verserna. Det stör mig lite och det blir svårt att koncenrtera sig på sångmelodin med alla små utflykter där. Basen är lite anonym i min lyssning och bastrumman lite fadd. Annars låter det riktigt bra. Snygg tydligt och rent för att vara replokal.  :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mitt första ord är: proffs. Mitt andra ord är: jaha?
Alltså, superbra spelat och ljudtekniskt. Men arret är rätt så trist. Låter som SVT:s ofta anlitade, garvade muskiker spelar nåt i pausen i ett underhållningsprogram
Nu ser jag att du vill ha vill ha del svar ang eq, kompression mm, fast nu kan du nog göra nåt annat än att läsa det här, för jag har inget att säga utom att det låter bra i min oproffsiga öron.
Om jag jobbat i en större studio med bra utrustning  och hållit på med inspelning dagligen kanske mina öron varit mer känsliga. Finns väl några här på KR som kanske har nåt att säga, t. ex Artrock, Emil och Yllet och några fler.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
känns lite fölhögskola (super intern)

tycker inte mixen håller ihop o landar lite i ett varken live eller studio.
guran är slick men ändå "skitig" vilket var målet men tycker nog att det är det enda som landar där.
känns rätt individuellt skickligt men även ljudmässigt.
tipps har jag inga förutom arrmaässigt
jag suger på o mixa själv men lyssna kan jag

tony
att leva är att dö