Forum > Demolåtar

Coverinspelning

(1/7) > >>

olofd:
Hej.
Spelade in ett av mina coverband i helgen.
Inte ett särskilt seriöst gäng, utan traffas och repar och spelar någon gång i månaden bara.
Nu tänkte vi göra en inspelning så att vi i allafall har något att visa för arrangörer etc.

Att spela in en spelning var inget vi orkade göra utan beslöt oss för att spela in live i replokalen.
Behövde då många i/o så jag lånade Emulators ProjectMix (Tack än en gång) för att köra adat mellan
den och mitt gamla Motu 896HD (Som har 8 input den med, varav en är sönder)
Dock fick jag aldrig ProjectMix och Motu att vilja prata samma språk,
så inspelningen är gjord med mitt Motu och 7 kanaler in. (Kunde inte använda projectmix då tyvärr inte inputarna går att padda på den vilket resulterade i peaking på trummorna)
Litte fattigt med kanaler så därför är väl inte reslutatet perfekt.

Spelinsatserna är alla live (därav lite felspel) förutom vissa stämmor som vi la på efter. (pga. brist på kanaler)
(Jag spelar bas)
Jag ville att mixen inte skulle bli för Clean, utan vara lite skitig.. så att det lät lite live också.

Säg hur ni tycker det låter.

EDIT: Hur det låter, då menar jag hur ljudbilden är, hur instrumenten är komprimerade, eq, Masterbus, Sångljud och allt som hör till mixen att göra, INTE spelinsatserna, dom är som dom är och kan inte göras något åt!
=)

[mp3=200,20,0,center]http://www.bandetspray.se/satellit.mp3[/mp3]

//Olof

clavinova:
Borttagen kommentar då den inte uppfyller det önskade syftet.

equality:
Jättesnyggt spelat, sjunget och mixat men jag tycker ni missar lite av Teds snygga harmonik. På "rund" ("om jorden va rund") och efter skulle jag vilja ha Am7-D7-Em7-C#dim-F#-Hm tror jag. Annars kanoners. Kul låt där ju Janne Schaffer snodde, nåja lånade lite från Totos intro på Hold the line. De snappade tydligen upp detta när Ted provspelade i Los Angeles i mitten på 70-talet och Toto spelade in sin platta. Sen kom punken och "förstörde allt"...

jonnerstone:
Jovisst det låter okej och ni e bra musiker allihopa och markeringar sitter där dom ska och ni e tighta och allt det där. Men däremot tycker jag det låter stressat och oengagerat. Kanske  det beror på att inspelningslampan lyser. Blir väl ibland att man tänker för mycket då och känslan försvinner.

Låter säkert bättre på scen  :)

Micke

olofd:
Hej igen!
Tack för alla kommentarer MEN.

Nu är vi där igen, 3 kommentarer och ingen av dem handlar om det tekniska jobbet bakom inspelningen. Kompressionen, EQ, rms, osv...
Förstår inte riktigt kontrollrummet ibland.. tycker det är såhär allt för ofta.

1. Om jag hade undrat om hurvida vi spelar rätt harmonik, spelar tajt, sjunger torrt o.s.v. så hade jag väl inte frågat här? då hade jag frågat erkänt duktiga musiker istället för på kontrollrummet "total ljudkontroll".

2.Om jag hade undrat vart Ted Gärdestad fick iden för låten ifrån, så hade jag frågat det

Det jag undrar när jag kommer hit till kontrollrummet är hurvida nivåer, komression, eq sitter i mixen. Det andra är ju redan gjort, det finns inget jag kan göra nu för att ändra harmoniken på pianot i versen!? det förstår ni väl?

Jag försöker motverka att detta ännu mer utvecklas till en klubb för inbördes beundran som det liknar något fruktansvärt ibland och vill ha tips ang. inspelningen (micteknik o.s.v.) och mixningen.

Är det jag som har läst fel, eller heter detta kontrollrummet? =)

Nu kanske jag gick lite hårt åt er tre som har kommenterat här, jag är tacksam för era kommentarer och att ni tagit er tid att lyssna, men snälla, säg något konstruktivt ang. mitt jobb, det är ju SÅKLART därför jag är här.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion