Forum > Demolåtar

Coverinspelning

<< < (2/7) > >>

Emulator:
tycker det funkar gott. SÅngen låter hopplöst ren om man vill ha det skitigt dock. Kanske kapa bort allt över en Khz och värma det som är kvar o mixa in?

Nån distgitarr som slamrar innan refrängen som ligger lite för högt.

Det som jag kom på nu genom halvkass lyssning.

olofd:
jo, den är ren.. testade att skita till den..
hon sjunger dock lite för mesigt för att det skall ge någon effekt tyckte jag.
Skall kolla elgitarren

jonnerstone:
Jaha du....såpass!!

Tror du har missuppfattat kontrollrummets funktion och framförallt demosektionen.

Det handlar om mer än bara kompression och eq utan även om allt det andra runt omkring som framförande, spelteknik, glädje,  texten mm.

Från kr's förstasida

(Upplägget är enkelt,
aktivt och drivs på ideell bas. Stig in, lyssna på
några demoinspelningar och deltag i våra diskussioner
om musikens innersta väsen.)

Du nämner inte vad det är specifikt du vill ha kommentarer på (du avlutar ditt inlägg med "Säg hur ni tycker det låter." ). och jag kommenterar hur jag tycker det låter. Eftersom jag har spelat i både dansband och coverband och haft det som mitt levebröd under många år, så gav jag min åsikt som kanske kan vara till hjälp vid senare inspelningar, och om det inte upskattas så är det bara att ignorera min kommentar och gå vidare..........

Men angående det inspelningsmässiga så låter det väl okej som jag också började mitt inlägg med. Men det saknas tyngd och djup. Om det är en livekänsla dvs att ni står på en scen och spelar du är ute efter så lyckas du nog inte förmedla den till 100%. Det låter mer studio än scen. Och som sagt hade ni fått in ett bättre sväng så hade nog hela bilden förändrats rejält. Än en gång.....det låter okej och det framförs bra och proffsigt både på det instrumentala planet som på det inspelningstekniska planet, men det når inte fram. För att använda en gammal klyscha, men ingen mix i världen kan rädda en livlös tagning.

Men detta är min åsikt och endast min.......

Micke

(roligt där här.......vissa blir sura när man kommenterar kompression och eq medan andra blir sura om man inte gör det  :lol:)

equality:
Du frågar hur "det låter"? Står ingenting om rms, kompressionsteknik, EQ etc i din presentation av låten. Och hur "det låter" inbegriper ganska mycket för att inte säga allt och där ingår givetvis harmonik, tajt/otajt, arr OCH mix. Tyckte det var kul att att skriva nåt lite historiskt om själva låten. OK, jag skall inte besvära dig mer men du får gärna förklara vad i de första tre svaren är uttryck för "inbördes beundran"?

clavinova:
Borttagen kommentar då den inte uppfyller det önskade syftet.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion