Kontrollrummet

Rico Rider - En snabb introduktion...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Rico Rider var namnet. Älskar att skapa musik av diverse slag. Gillar allt från avskalad singer/songwriter till Death metal. Skapar tidvis det mesta där emellan också. Det jag skapar brukar sällan visas upp för andra. Lite som mitt eget dagboksskrivande. Har varit i hemstudiosvängen sen fan vet när. Köpte en Yamaha MT120 kassettporta nån gång riktigt tidigt 90-tal. Suktade efter en R8 och ett enklare mixerbord, men det var ju snordyrt. Spelade in en massa roligt i pojkrummet med en Commodore Amiga med Soundtracker som trummaskin. Lät pissigt med dagens mått mätt, men det var jävligt kul. Spelade även in enklare rehearsal demos med lite pingpongande och pålägg. Brusigt men skönt. Spelade gitarr och bas i dödmetallband på den tiden. Ondska!!!  :angry: Goddefied. Swedish death metal since 1991. Still evil!!! Eller inte så jävla ond kanske?!

Sen lummade det på och efter ett antal år byggde jag så min första DAW. Baserad på ASUS CUSL2 M/B och en 1000MHz Intelprocessor var den grym. 512MB ram. Cubase 5.1. Nu fanns det inga begränsningar tyckte jag. Köpte ett Hoontech ST Audio C-port med 8 in/8 ut. Jag hade ju min R8 nu och mycket mer. Tjackade en Röde NT3 och så var jag igång på riktigt. Sedan dess har datorn uppgraderats och bytts ut ett otal gånger. Nu sitter jag med en Quad core 2,4 MHz och 2 Gb minne. 3 x 320 HD. 2x22” Wide. Delta 1010. Kör Cubase och kommer periodvis in i riktiga shopping sprees då jag handlar på mig en massa utrustning som jag tror mig behöva.  :wacko:

Studion är nu ingen hemstudio utan belägen i en annan lokal. Starka funderingar finns dock på att flytta hem allt igen. Får ingen ro att sitta på annat håll och pula med barn o sambo hemma. Vi får la se.
« Senast ändrad: 14.02.2010, 03:00:57 by ricorider »
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du skall vara varmt välkommen!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tack! Känns som ett trevligt, vettigt och informativt forum detta...
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Välkommen :)


Portafjant jag med, men gick till hårddiskinspelning runt 90. Med mig följde alla eventuella pengar man kunde haft kvar till annat :lol:


Hoppas du skall trivas :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol