Kontrollrummet

Asti & CPG - Getting strong

gäst · 25 · 4097

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Ett nytt misslyckat försök att göra en märklig låt! Det är inte så lätt som jag trodde, man halkar lätt in på beprövade marker.....

Titel: Getting strong (eller An ordinary night in the life of a vampire)
Artist: Asti & CPG
Låtlängd: 4 minuter
Text & Musik: Asti & CPG
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:49:41 by asti »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter lite Harrison från B:s klassiska period (Strawberry fields, Walrus, Fool on the hill, m fl) med kanske Beacause-vibbar. Kanske inte helt given melodi men jäkligt snyggt och...just det märkligt! Övergången till det klassiska partiet är ju helläckert. Fina körer. Jättesnyggt parti. Trummorna tycker jag stör något där. Skickligt hantverk med varsamma penseldrag. Helskön lyssning.
« Senast ändrad: 10.02.2010, 23:45:43 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej inte en till Asti & CPG jag har ju laddat ner alla tänkte jag. Och för en gångs skull kan jag säga att det inte gör något för den här gillade jag inte, alldeles för stökig och mollig. Men jag har bara lyssnat en gång så vi får väl se...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Låter lite Harrison från B:s klassiska period (Strawberry fields, Walrus, Fool on the hill, m fl) med kanske Beacause-vibbar. Kanske inte helt given melodi men jäkligt snyggt och...just det märkligt! Övergången till det klassiska partiet är ju helläckert. Fina körer. Jättesnyggt parti. Trummorna tycker jag stör något där. Skickligt hantverk med varsamma penseldrag. Helskön lyssning.
Så du tycker det är lite märkligt i alla fall!  :) Kanske hade dugt som bidrag till festivalen ändå.....?
Här var tanken att skapa en smygande, lite kuslig stämning - för att sedan bli överraskad av "refrängen"....lite vampyr-stämning.  :o :)
Roligt att du gillar!
/Asti


asti

  • Gäst
Nej inte en till Asti & CPG jag har ju laddat ner alla tänkte jag. Och för en gångs skull kan jag säga att det inte gör något för den här gillade jag inte, alldeles för stökig och mollig. Men jag har bara lyssnat en gång så vi får väl se...
Denna är inte tänkt att falla under 60-talspopen, som de jag gjorde tidigare, utan var avsedd för festivalen i första hand,
men eftersom jag tyckte den inte blev så märklig när den var klar så la jag ut den här. CPG fick vara med eftersom det är engelsk text,
som jag inte förstår.  :)
Synd att den inte gick hem hos dig!  :(
/Asti


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
kusligt värre...brrrr....men helt okej  B)

men vad är en CPG ?? :huh:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej inte en till Asti & CPG jag har ju laddat ner alla tänkte jag. Och för en gångs skull kan jag säga att det inte gör något för den här gillade jag inte, alldeles för stökig och mollig. Men jag har bara lyssnat en gång så vi får väl se...
Denna är inte tänkt att falla under 60-talspopen, som de jag gjorde tidigare, utan var avsedd för festivalen i första hand,
men eftersom jag tyckte den inte blev så märklig när den var klar så la jag ut den här. CPG fick vara med eftersom det är engelsk text,
som jag inte förstår.  :)
Synd att den inte gick hem hos dig!  :(
/Asti
Aha det förklarar ju en del - nej den gick inte hem hos mig för du(ni) har gjort mig våldsamt sparsmakad när det bär Asti&CPG signum. :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
kusligt värre...brrrr....men helt okej  B)

men vad är en CPG ?? :huh:

Cynisk Patetisk Gubbe!  :wacko: :unsure: :)


asti

  • Gäst
Nej inte en till Asti & CPG jag har ju laddat ner alla tänkte jag. Och för en gångs skull kan jag säga att det inte gör något för den här gillade jag inte, alldeles för stökig och mollig. Men jag har bara lyssnat en gång så vi får väl se...
Denna är inte tänkt att falla under 60-talspopen, som de jag gjorde tidigare, utan var avsedd för festivalen i första hand,
men eftersom jag tyckte den inte blev så märklig när den var klar så la jag ut den här. CPG fick vara med eftersom det är engelsk text,
som jag inte förstår.  :)
Synd att den inte gick hem hos dig!  :(
/Asti
Aha det förklarar ju en del - nej den gick inte hem hos mig för du(ni) har gjort mig våldsamt sparsmakad när det bär Asti&CPG signum. :lol:

CPG undrar vad sparsmakad och signum betyder.... :wacko:


asti

  • Gäst
Blev inte så många kommentarer på denna.......För rörigt? Tråkigt? Ointressant?
Vore kul att få lite mer feedback på detta för själv tycker jag den här typen av låtar är väldigt kul att göra!
Försöker få till lite lazziga rytmer blandat med mer poppiga ingredienser i lite ovanliga harmonier....


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Oj, här här jag missat nåt.

Vad jag saknar är att sångaren biter till, tar i, kanske en oktav högre? I´m getting strong now där t.ex. Alltså inte direkt i början men lite senare.
Jag gillar låten stenhårt. Refr är bra, sätter sig. Soft skönt sound. Trumkompet ovanligt bra i sammanhanget
Snygga gitarrer
Jag tycker du fått till det bra.
Sen är det nåt med melodin som jag ofta upptäckt att du gärna början sången direkt på 1:an i versen. Ibland önskar jag - (just det equality) - en synkop, dvs att du fördröjer det lite.

Tex takten 1-2-3-4,
Ettan.."I don´t"... (tvåan)
Jag vet att du förstår  :D


asti

  • Gäst
Oj, här här jag missat nåt.
Vad jag saknar är att sångaren biter till, tar i, kanske en oktav högre? I´m getting strong now där t.ex. Alltså inte direkt i början men lite senare.
Jag gillar låten stenhårt. Refr är bra, sätter sig. Soft skönt sound. Trumkompet ovanligt bra i sammanhanget
Snygga gitarrer
Jag tycker du fått till det bra.
Sen är det nåt med melodin som jag ofta upptäckt att du gärna början sången direkt på 1:an i versen. Ibland önskar jag - (just det equality) - en synkop, dvs att du fördröjer det lite.
Tex takten 1-2-3-4,
Ettan.."I don´t"... (tvåan)
Jag vet att du förstår  :D
Tyvärr är jag inte så bra på att ta i - min röst lämpar sig bäst för "mjukare" sångstil!  :) Önskar ofta att jag hade haft en bättre "rockröst"!

Jo, jag förstår! Hade en synkop när jag var liten. Tyckte om att simma omkring och studera livet under vattenytan med den!  :unsure:

Kul att du gillar låten! Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lätt något av det bästa du gjort asti. Riktigt kul! Bekanta grejor men ändå helt eget.


Har inget att anmärka på, skitbra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här framkallar en del  ord i min skalle.. Såsom: Woodstock.. 1968.. Smoking a lot of weed..
Det framkallar också bilder av halvnakna och ytterst pårökta människor som dansar okontrollerat på en gräsplan framför en slarvigt uppbyggd scen..
 :lol:

Snyggt hantverk.. Bra lirat & härlig sånginsats.. Men gillar jag det? Njaee.. Känner mig osäker. Beundrar Er musikalitet givetvis, men jag har aldrig varit nå't fan av de banden som härjade fritt i slutet av 60-talet tyvärr..
« Senast ändrad: 23.02.2010, 02:58:28 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Lätt något av det bästa du gjort asti. Riktigt kul! Bekanta grejor men ändå helt eget.


Har inget att anmärka på, skitbra!

Roligt att det går hem! Var ju tänkt som ett bidrag till "Märkligfestivalen", men tyckte inte den blev tillräckligt märklig!
Nu blev inte mitt slutliga bidrag heller särskilt märkligt........ :)
Försökte i denna få fram en lite krypande, kuslig stämning som förhoppningsvis lyckats en aning i alla fall....? :unsure:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mycket bra!
Håller med eq om vilka referenser man tycker sig höra.
Du lyckas kombinera det enkla med det lite mystiska, annorlunda som var den periodens signum
Jättesnygga körer
Bra trummfills
fint klassiskt parti
Det enda jag kan komma på är att en Lennon-röst på några ställen skulle lyfta.
Men man har ju den röst man har och din är bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Det här framkallar en del  ord i min skalle.. Såsom: Woodstock.. 1968.. Smoking a lot of weed..
Det framkallar också bilder av halvnakna och ytterst pårökta människor som dansar okontrollerat på en gräsplan framför en slarvigt uppbyggd scen..
 :lol:
Snyggt hantverk.. Bra lirat & härlig sånginsats.. Men gillar jag det? Njaee.. Känner mig osäker. Beundrar Er musikalitet givetvis, men jag har aldrig varit nå't fan av de banden som härjade fritt i slutet av 60-talet tyvärr..
Vill bara upplysa om att jag (Asti) är icke-rökare och dansar ogärna!  :) Däremot skulle jag gärna velat vara med i Woodstock -68!
Såg ett TV-program nyligen om festivalen och det är klart att det var långt ifrån de arrangemang som ordnas nuförtiden. Men de anade
väl inte att det skulle komma så många. Men vilka artister!!!  :wub:
Låten var som sagt tänkt som ett bidrag till pågående festival här på KR, så den var lite av ett experiment.
Är klart nöjd med att du uppskattar det som ett snyggt hantverk!
Känner dock inte att jag har musikalitet som är värd att beundras. Lyssnade däremot på tre jazzmusiker igår som jag beundrar för deras musikalitet,

nämligen Jakob Karlsson Trio. Det bästa jag hört live sedan Esbjörn Svensson härjade!

Tack för kommentar och lyssning!

/Asti


asti

  • Gäst
Mycket bra!
Håller med eq om vilka referenser man tycker sig höra.
Du lyckas kombinera det enkla med det lite mystiska, annorlunda som var den periodens signum
Jättesnygga körer
Bra trummfills
fint klassiskt parti
Det enda jag kan komma på är att en Lennon-röst på några ställen skulle lyfta.
Men man har ju den röst man har och din är bra!
Ja, en Lennon-röst lyfter det mesta!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Cool låt!!
Först tyckte jag att EZ jazz trummorna inte passa inn, men tar tilbaks det. Det låter hur bra som helst!
Snygg melodi och vokal!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lätt något av det bästa du gjort asti. Riktigt kul! Bekanta grejor men ändå helt eget.


Har inget att anmärka på, skitbra!

Roligt att det går hem! Var ju tänkt som ett bidrag till "Märkligfestivalen", men tyckte inte den blev tillräckligt märklig!
Nu blev inte mitt slutliga bidrag heller särskilt märkligt........ :)
Försökte i denna få fram en lite krypande, kuslig stämning som förhoppningsvis lyckats en aning i alla fall....? :unsure:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Absolut!  Tycker det funkar kalas. Dessutom gillar jag din röst betydligt bättre än Lennons :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Cool låt!!
Först tyckte jag att EZ jazz trummorna inte passa inn, men tar tilbaks det. Det låter hur bra som helst!
Snygg melodi och vokal!
Glädjande att det gillas!  :)
Ja, tanken var som sagt att försöka göra något udda - som här att kombinera jazztrummor med lite poppigare instrument och släpig sång.
Tycker nog också att EZ Jazz trummorna funkar, möjligen blir det lite rörigt eller diffust i "refrängen"...?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Lätt något av det bästa du gjort asti. Riktigt kul! Bekanta grejor men ändå helt eget.
Har inget att anmärka på, skitbra!
Roligt att det går hem! Var ju tänkt som ett bidrag till "Märkligfestivalen", men tyckte inte den blev tillräckligt märklig!
Nu blev inte mitt slutliga bidrag heller särskilt märkligt........ :)
Försökte i denna få fram en lite krypande, kuslig stämning som förhoppningsvis lyckats en aning i alla fall....? :unsure:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Absolut!  Tycker det funkar kalas. Dessutom gillar jag din röst betydligt bättre än Lennons :D
Härligt!
Ja, han Lennongrabben borde nog hållt sig till gitarrkomp och bakgrundskör!  :rolleyes:

/Asti


asti

  • Gäst
Sen är det nåt med melodin som jag ofta upptäckt att du gärna början sången direkt på 1:an i versen. Ibland önskar jag - (just det equality) - en synkop, dvs att du fördröjer det lite.

Tex takten 1-2-3-4,
Ettan.."I don´t"... (tvåan)
Jag vet att du förstår  :D
Har funderat en hel del på detta med synkop - det var en bra iakttagelse du gjorde!
Ska försöka tänka på detta i fortsättningen för att få bättre variation i melodi och sång!
Tack för ett nyttigt tips!
/Asti


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gillar ditt sätt att hitta nya uttryck, framför allt diggar jag sångsoundet. Det är nånting med arret som får mig att tänka på nåt band från 90-talet...4nonblonds?? Snyggt iaf! :D
Plinkar på en låt...


asti

  • Gäst
Gillar ditt sätt att hitta nya uttryck, framför allt diggar jag sångsoundet. Det är nånting med arret som får mig att tänka på nåt band från 90-talet...4nonblonds?? Snyggt iaf! :D

Roligt att du hittar saker du gillar!
Tycker det är spännande att experimentera med olika rytmer, harmonier och instrumentsammansättningar och se vad som kommer ut i slutändan!
Med sångsoundet antar jag du menar solosången och inte kören i refrängen.......?
4nonblonds säger mig tyvärr ingenting, får väl ta och kolla på youtube eller spotify!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti (CPG hälsar)