Kontrollrummet

equality - New Orleans

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: New Orleans
ARTIST/GRUPP: e
STATUS: kvartsfärdig skiss
GENRE: flod-gospel?
LÅTLÄNGD: 01:14
KOMPOSITÖR: e?
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Såg The princess and the frog i helgen. Som alltid sköna låtar i Disneyfilmerna och så även i denna och min idol var alligatorn. Gick igång på nåt av Dr John och försökte jag mig på nåt i hans stil? Blev kanske väl mycket väsröst för styltigt piano. Anyhow kanske är det en stöld av Oh Happy Day  eller nåt?
I såna fall ska den dumpas i träsket!

Version 3 100213: http://www.box.net/shared/u3775q0geg

« Senast ändrad: 13.02.2010, 15:54:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Hvordan klarer du å synge som det der uten en masse whisky?  :)
Imponerad.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Whiskey där sa du nåt! Nävars väste på så gott jag kunde men det blir ju lite ploj över det hela.  :(
Tack för snabb feedback Robblar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fasen eq - straighta upp och förläng denna med ytterligare något parti så blir det riktigt bra. Pianot är oxå, för min smak, lite för dovt.

Kör hårt
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Gurano för ditt säkra öra. Kanske ska transponera upp nån ters? Ska försöka tajta upp det men vet i fasen om jag kan. Thnx.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Maybe a *little* "Oh, Happy Day" (how is that you know so many American folk songs?  I wouldn't think that this one would be known in Sweden), but that's okay.  I WISH I could play keys like that!  Nice GROWL on the vox, there, Mikael! Is this about the Alligator, then?  English crit... Should be "Spend my nights in the woodS"  Just a thought.  You let me know if you want some choral ooohs and ahhs on there.... :)
The human theremin.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Thanks Julianna! Yes, the alligator was my favourite character. The impact of American culture is immense here. It was only broken by in the sixties the Beatles who took the music back to black (American!) roots and mixed it with some english/irish folkish style. But that lasted just for some years way back ago when hardly anybody here was born. I wish I could play like this too. Just midi-programming you know. Nobel price to the guy who invented that! Thanks for noticing grammar issues. I just did this one for fun and perhaps it's not original enough to taker further. I have some hopefully more interesting stuff in stock for co-labing. Thanks for the offer and feedback!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
My goodness you're turning down ooohs and ahhs? I'd like to hear this song with some of those ooohs and ahhs! Maybe even a few more verses and perhaps put in a couple more instruments. Like bass and some form of percussion?
Hey I could get used to this. Somehow english feels more natural than norwegian in this forum. Heheh. At least now I don't constantly get that silly urge to insert random swedish words into my babble.


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
tycker inte du ska dumpa den i träsket   :)  lägg till en vers till istället..  nice pianospel
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Du är grym på piano EQ men tyvärr var väl låten inget för mig. Men som sagt, snyggt lirat..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
robblar: "Turning down"? I just don't want Julianna to waste her time on something very premature as this rudimentary song. But I appreciate your concern about this and with some more verses and a middle eight, it would be quite interesting to arrange it the way you suggest. Thanks Robblar!
mixuz: Tack M!
hogge: Fasen, jag trodde du gillande lite bluesiga grejor. Nåja, den här låten är väl fylld av klichéer... Tack för lyssning och commentarios!

Ändrade lite av pianospelet och lade till "woods". Lite eq och kompressor på pianot dessutom.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg var forresten all over spotify på jakt etter "o happy day" og fant en million versjoner men ingenting som ligner spesielt på det du har laget  :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
hogge: Fasen, jag trodde du gillande lite bluesiga grejor. Nåja, den här låten är väl fylld av klichéer... Tack för lyssning och commentarios!

HAHA.. Jag tror det är ganska väl känt att jag har lite svårt just för blues  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag trodde du hade tagit in min kusin (PE Hallin) på piano alternativt blivit frireligiös :lol:
Jag har alltid gillat ett sånt där pianolir - sen såg jag att det var programmerat.
Låten påminner i stort mycket om just Oh Happy Day och saknar ju dels instrument men framförallt oah körer. Din röst ger en bild av en mörkhyad man med röd-vitrandig T-shirt som trakterar ett gammalt piano i en halvt förstörd förort till NO.
Jag tycker det var bra och trevligt men förstår att du inte vill satsa på den det har gjorts ett antal gånger förut - så den är bra som den är.
Man kan ju lungt säga att det inte var EQ-stil direkt :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
robblar: Tack! Jag tycker den är ganska lik ändå. Lite trist att upptäcka det när man kommit halvvägs...  :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Annorlunda mot vad man är van vid ifrån dig! Tom Waits sjunger gospel?  B)
Härligt pianospel även om jag tycker det "haltar" på en del ställen, men det kan mycket väl bero på att jag inte hajar finesserna!  :)
Antingen ska arret vara så avskalat som det är, eller också ska det fläskas på rejält med trummor, bas och blås enligt min mening!
Tänker du jobba vidare med den - förlänga osv?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I would appreciate dynamics on this tune i.e. some ohhs and aahs should be included, as well as some more instruments. Add a couple of verses and build something up, from what you have now, to what can end as a big halleluja-happening! Like them Disney-tracks where everybody is happy in the end. I like it!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Eko: Fasen, vilken skön recension! Tack för den! KUSIN till Hallin, fantastiskt! Han är ju makalös. Har du jammat med honom? Var inne och lyssnade på hans tribute myspacesida http://www.myspace.com/pererikhallinsweden. Vilket drag i Nothing to fear! Lyssna på den! Alltid varit svag för rock/blues-piano, Leon Russel-Dave Grusin-Dr John-Bruce Hornsby-Marc Cohn-mIchael McDonald... Programmerat är det så till vida att jag spelar in strof för strof och sedan "rättar" i pianorullsfönstret. Gör inte ni andra så? Kul bild du får. :D Låten är nog ganska klichéartad och tycker inte heller att det så mycket att gå vidare med men det var kul att testa denna genre.
asti: Blev kanske lite parodi över det hela även om det inte var tänkt så. Håller med dig att det haltar nog något och har försökt strama upp liret något. Alltid en balansgång att inte kvantisera för mycket för att det skall låta levande. Avstår från att fläska på. Roligare att satsa på sånt som känns mer originellt. Tack för comments.
MaxB: I'll try to answer in English. I am greatful for your engagement and I get the picture of what you'd like to achieve but I'll leave it with this. A final version with a hopefully right on beat piano is up. Tack Max! 
« Senast ändrad: 13.02.2010, 14:30:46 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eko: Fasen, vilken skön recension! Tack för den! KUSIN till Hallin, fantastiskt! Han är ju makalös. Har du jammat med honom? Var inne och lyssnade på hans tribute myspacesida http://www.myspace.com/pererikhallinsweden. Vilket drag i Nothing to fear! Lyssna på den! Alltid varit svag för rock/blues-piano, Leon Russel-Dave Grusin-Dr John-Bruce Hornsby-Marc Cohn-mIchael McDonald... Programmerat är det så till vida att jag spelar in strof för strof och sedan "rättar" i pianorullsfönstret. Gör inte ni andra så? Kul bild du får.  Låten är nog ganska klichéartad och tycker inte heller att det så mycket att gå vidare med men det var kul att testa denna genre.

Kul tack för den kände inte till att han fanns på myspace och jag såg att du redan var vän med homom - skoj - jag ansökte nu också men såg att han inte varit inne sedan i november - kul att han fortfarande rockar. Och nä det blev aldrig av med jam vi hade lagt upp ett spelprogram när han plötsligt behövdes i Vegas och efter det har det aldrig blivit av.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tyvärr låter du inte som en svart man med ditt grymtande, lite mer som herr Jagger.Om du det var meningen?
Finns mycket potential här. Hör direkt i mitt inre öra kompet som lirar synkoper så det står härliga till! Ett lugnt parti hör jag också komma in, som en motvikt.
Halleluja!
Coolt pianospel. Låten känns också mycket Randy Newnan


asti

  • Gäst
Eko: Fasen, vilken skön recension! Tack för den! KUSIN till Hallin, fantastiskt! Han är ju makalös. Har du jammat med honom? Var inne och lyssnade på hans tribute myspacesida http://www.myspace.com/pererikhallinsweden. Vilket drag i Nothing to fear! Lyssna på den! Alltid varit svag för rock/blues-piano, Leon Russel-Dave Grusin-Dr John-Bruce Hornsby-Marc Cohn-mIchael McDonald... Programmerat är det så till vida att jag spelar in strof för strof och sedan "rättar" i pianorullsfönstret. Gör inte ni andra så? Kul bild du får. :D Låten är nog ganska klichéartad och tycker inte heller att det så mycket att gå vidare med men det var kul att testa denna genre.
asti: Blev kanske lite parodi över det hela även om det inte var tänkt så. Håller med dig att det haltar nog något och har försökt strama upp liret något. Alltid en balansgång att inte kvantisera för mycket för att det skall låta levande. Avstår från att fläska på. Roligare att satsa på sånt som känns mer originellt. Tack för comments.
MaxB: I'll try to answer in English. I am greatful for your engagement and I get the picture of what you'd like to achieve but I'll leave it with this. A final version with a hopefully right on beat piano is up. Tack Max! 
Menade inte alls att det lät som parodi - tyckte det lät lite som Tom Waits sjunger gospel!

Enbart intressant att höra nya sidor från dig! Du har alltid någon ny spännande ingrediens i dina låtar!

/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nästan helt intetsägande för mig, som komposition...

MEN gillar känslan av entusiasm du får till i dina låtar. Så även här.

Bra röst också ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Nästan helt intetsägande för mig, som komposition...

MEN gillar känslan av entusiasm du får till i dina låtar. Så även här.

Bra röst också ;)

Tack Divid!  :D Hade du lagt till "ungdomlig" före "entusiasm" hade jag blivit än gladare.  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Eko: Nu är det väl nån tribute-snubbe som har lagt upp sajten på MySpace. Kan tänka mig att Elvis drog en del... :mellow:

Tokai: Kul att du hör potential. Men näe, svårt för ett blekansikte att låta som en Deltabluesman, skulle väl vara Harmonica Mike då. Nån som sett till honom förresten?  :unsure: Jagger duger bra (så länge). R N också för den delen. Kul att du får idéer. Vi kanske skulle vara moderna och köra ett sk co-lab? Du lirar synkoper och jag räknar in stålarna?  :D Bara skojar men allvarligt, vore kul! Thnx Tokai!

asti: Dito betr dina låtar! Är väl jag som befarar hur det skulle kunna uppfattas. Tack P!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gillade pianospelet, dock tyckte jag du nästan snubblade på några toner men efter några lyssningar förstår jag att det skall vara så  :D. Nu känner jag inte till den melodin ni pratar om men denna låter bra. Jag köper inte riktigt ditt growl, känns inte äkta för mig sorry  :wacko: . Om melodin inte är för lik så tycker jag du skall förlänga med någon vers till eller något, men det känner du själv.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillade pianospelet, dock tyckte jag du nästan snubblade på några toner men efter några lyssningar förstår jag att det skall vara så  :D. Nu känner jag inte till den melodin ni pratar om men denna låter bra. Jag köper inte riktigt ditt growl, känns inte äkta för mig sorry  :wacko: . Om melodin inte är för lik så tycker jag du skall förlänga med någon vers till eller något, men det känner du själv.

Jo men det är äkta! Det är ju jag som growlar, inte någon plugin här inte!  :D Sen är det svårt att tänka sig att en alligator inte growlar. Det hördes redan på Jena och Drutten. Låten som den är lik är denna men jag tycker det är bättre tryck in min version.  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jo fast det ligger rätt nära ditt tryck ändå, kanske inte når ända fram men nära...

:) nåja äkta tillgjort då ;), eller det kanske är så här du egentligen låter  :blink:.
Jope det hade funkat kalas med den där happy kören till din vers också men det innebär iofs inte att versen är samma melodi vilket jag inte riktigt tycker. Armstrong hade funkat som sångare också...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
EQ: har inte läst alla kommentarer men nog doftar det lite gospel om anrättningen i förlängningen. Tycker nog visst att du ska göra färdigt - och snajda till pianot som är lite för styltigt nu. Får jag efterlysa något så är det den där "ooompf-bomp-dixie-blås-sektionen"  som lånade ut bastuba-isten till "bodil".....ta låten till "jävelsväng" och "extas" i tredje versen! :)

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
känns lite kort
piano är lite i pingst kyrkan o rösten på nattklubb
men gillar nattklubben
tony
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
stajo: Skojade. Klart det är mer tryck i youtube-låten. Hade nog varit mer äkta med Armstrong och jag ger mig ut på djupt vatten här men hade ganska kul och drunkade inte (än). Thnx Staffan! När får man höra ngt av dina ljuvliga alster igen??  :blink: :rolleyes: :)

Bengan: Den där mässingsorkestern igen... Jag förstår, du vill ha svimmande gospel-tanter i tredje, frikyrkotak som lyfter av musiken à la Spielbergs Purpurfärgen, och tungomålssjungande (inte "-talande") församlingmedlemmar. Jag skall göra vad jag kan, förvarna grannar och sätta in annonser i lokaltidningarna. Kan bli kul det här!

ynot: Kul liknelse. Jag föredrar också nattklubben. Kanske skulle jag valt ett Rhodes i stället? Thnx T!
« Senast ändrad: 15.02.2010, 14:31:24 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Nej EQ - jag vill ha o-kristligt sväng...tänk mer "tradjazz" :)

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
OK Bengan, ok. Ja, vad häftigt med trombonglissandon, drillande klarinetter och umphande bastuba. Tänk om Dixielandorkester fanns som VSTi med ett keyboard med aftertouch... Det är allt jag vill ha farsan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Coolt pianolir! även om det haltar lite här .. tycker det låter kanoners!..kul med lite annorluna stuk!  :) /C


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Låten ligner mest av alt på 16-takters(?) piano-gospel-blues. Og det er fullt tillatt om man forsøker å lage en piano-gospel-blues inspirert låt. (Tviler på om "oh happy day" er hverken mer eller mindre original en din låt, for å si det sånn)
Skriv mer tekst og kjør på sier nå jeg, det blir bra! Hvis jeg skulle våge meg på forslag var det kanskje å kutte instrumentalintroen ned til bare 4 takter turn-around.
Hvis du vil spille blues må du bare akseptere at det kommer til å likne litt på andre låter innenfor samme genren  :)

-Robert


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Läckert och kul och kort!
I den här farten är det lätt att tänka gospelkör och handklapp som kommer in
Om du saktar ner något blir det mer nattklubb och trombone
Nice lir!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten