Böja skiva?
...det där med textskrivande ja, det är något som kräver övning precis som musik, har jag märkt.

Musiken kommer lättare till mig. Men några tips som hjälpt mig (som även emu är inne på).. och hur jag jobbar då:
-Ofta får jag en känsla av musiken, som jag alltid skriver först, ofta nynnar jag kanske några ord med som sångmelodier som jag sedan vill ha med i texten för att dom sitter bra i melodin liksom. Men jag bestämmer mig kring ett ämne rätt tidigt.
-Sen bara öser jag ur mig det jag kommer på. Förut kunde jag sitta och jobba med en rad text tills jag gav upp..
Men om du hakar upp dig eller inte får till något, gå vidare. Jobba fort och med din känsla som styrmedel. Ibland går jag så långt att jag bara skriver det jag tänker utan att egentligen ha någon förklaring till vad texten/orden innebär i sammanhanget.
Men det viktiga i det är att du skriver och håller igång flödet. Sen får du gå in och redigera, ändra och finslipa. Så jobbar jag iaf. Gå inte in i detaljerna för tidigt. ÖS på bara!
Ungefär som när jag skriver en låt med. Det viktiga är att få till en helhet och ett arr, innan jag går in och finslipar saker.
Det kanske är självklara saker, vad vet jag. Men för mig var det inte det iaf, jag kunde som sagt sitta med min första versrad i en timme.. sen gav jag upp.