Kontrollrummet

Behöver hjälp med val av preamp

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Behöver lite råd. Jag har efter visst övervägande bestämt mig för att kliva upp ett pinnhål med min hemstudio. Främst genom att göra mig av med mitt Alesis Studio 24 mixerbord som idag tjänar som preamps till mickarna och ”hörlurs-/monitorkontrollenhet”. Har tänkt mig en Monitor Station eller en Big knob för att ersätta det senare användningsområdet. När det gäller preampbiten så tänkte jag först på en Focusrite Octopre Platinum för att få 8 preamps, men sen rannsakade jag mig själv och inser ju nu att jag kanske bara behöver en tvåkanals eftersom jag redan har en DBX286A och en TL Audio 5051 Ivory. Har även funderingar på ett stereopar Cascade Fat Head II bandmikrofoner. Dessa plus preamps skall mestadels användas för att spela in akustisk och elektrisk gura. Gillar lite retrosound överlag. Ljudidealen från 60-70-tal är härligt.
 
Ok. Ge mig förslag på vettiga preamps. Helst tvåkanals. Gärna begagnatpriser. Inga svindyra, men heller inte bottenskrapet. Budgeten ligger väl på 6000:-, men en budget är ju till för att överskridas grovt så jag kan nog tänka mig bortåt 8000:- också.
 
Funderingar: Kanske en till 5051:a? Är det vettigt med rörpreamp? Har nämligen en rörmikrofon som jag använder ibland. Rör på rör=ok???
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Tjena!

Jag hade kollat på Audients MiCo för ett mer up front ljud eller kanske en Vintage Design M73 för ett mer Neveaktigt vintageljud. MiCo är en stereoenhet medan Vintage Design är mono så där lär du väl få spränga budgeten :)

Preamps är annars verkligen en djungel och mycket låter bra och man måste nästan testa dom tillsammans med micken för att få rätt känsla.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Universal Audios TwinFintiy verkar intressant och just nu får du UAD2 Solo på köpet. Både rör och interör sound... 597€ utan moms här i Finland...

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
http://vend.se/ad.php?12092

Billigt som fasen om du vill ha en stereopre m. clean, distorsions och brusfri signal, annars har du Aphex 207D, Goldenage, Vintage design/Neve om du vill ha lite färg, jag tror hursomhelst inte du skall satsa på en rörpre + rörmick ihop, kan bli lite kaka på kaka, jag gjorde det misstaget en gång på en rätt viktigt inspelning och i jämförelse med de andra spåren som hade rörmick + vanlig preamp så blev denna kombination väldigt vaddig/luddig om det nu säger dig något!


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Tack för alla svar so far.

Har just börjat spana in Golden Age Pre-73. Hur är den? Kanske två sådana vore nåt? Gillar retroljud som sagt...
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tack för alla svar so far.

Har just börjat spana in Golden Age Pre-73. Hur är den? Kanske två sådana vore nåt? Gillar retroljud som sagt...

Kollade faktiskt på den idag. Den har ju fått bra rescentioner iallfall. Skall enligt uppgift låta Pure Neve och vara full av "Värme" (usch vågar nästan inte säga ordet) Funderar på att provköra den.  :)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
någon som testat denna?
http://www.toftaudio.com/atc2.html