Kontrollrummet

Clavi Nova - A foggy day in London

gäst · 9 · 1014

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Gick och köpte Omnisphere idag och oj vad ljud det fanns. Hittade ett par riktigt trevliga ljud, kompletterade med lite annat smått och gott. Kom att tänka på en dimmig dag i London som jag ville ljudsätta och ut trillade detta. Det bärande temat är arpeggiot.

LÅTNAMN:A foggy day in London
GENRE: Stämningsmusik
LÅTLÄNGD: 5.16
KOMPOSITÖR: Clavinova
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3


« Senast ändrad: 19.03.2010, 22:57:33 by clavinova »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härliga ljud mister!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Tack MaxB!
Nu är väl det så att härliga ljud gör ingen låt, även om jag oftast är av den uppfattningen.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är härliga klockklanger som rullar på
men det händer inte så mycket med dem
förrän efter halva stycket
då de ersätts för en stund av en kör
och så kommer de tillbaka
Det finns en antydan om melodi som ligger ovanpå - stråkar/synt
Tycker nog det behövs ett tema som utvecklas ovanpå klockorna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Enda jag egentligen inte gillar är klockorna i början som ersätts av kören alldeles för abrupt på något vis. Snygga syntstråkar, skitsnygga slingor, framförallt de första tonerna.

Det låter Omnisphere :D

HAr gått något varv här, och det är riktigt behaglig bakgrundsmusik :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


clavinova

  • Gäst
Det är härliga klockklanger som rullar på
men det händer inte så mycket med dem
förrän efter halva stycket
då de ersätts för en stund av en kör
och så kommer de tillbaka
Det finns en antydan om melodi som ligger ovanpå - stråkar/synt
Tycker nog det behövs ett tema som utvecklas ovanpå klockorna

Tack cykeln! Tanken med stycket, som jag även skrev i första inlägget är att det är klockorna som utgör temat i dess arpeggiorytmik. Melodierna som kommer här och där är mer utfyllnad än förgrund. Försökte tänka lite utanför fiollådan men det kanske inte är så lätt. Jag ville precis göra dig till lags men då kraschade programmet och det jag hade hunnit göra försvann. Kanske ett tecken?

Enda jag egentligen inte gillar är klockorna i början som ersätts av kören alldeles för abrupt på något vis. Snygga syntstråkar, skitsnygga slingor, framförallt de första tonerna.

Det låter Omnisphere :D

HAr gått något varv här, och det är riktigt behaglig bakgrundsmusik :)

Tack Emulator, vad kul att du kallar det för bakgrundsmusik!
Klockorna i början är en oud och marimba från Kontakt 4, kanske därför de skiljer sig lite grand. Det har hunnit bli två låtar till med Omnisphere då den har så många inspirerande ljud för mig. Kommer nog bli en hel del till tror jag.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker klockkompositionen är jättefin. Skulle vilja höra den med något annat instrument. Låter inte ritkigt trovärdigt nu då jag förstår att det är arpeggion på synthen, attans snyggt ändå.  Redigera och in i pianot?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Suggestiva, sköna klanger! Om man skulle lägga sång på detta kan jag föreställa mig den "släpig"
och som drar ut på tonerna lite "halvflummigt", ungefär som stråkarna! Tycker inte kören ska vara med!
Men något stick kanske ändå bör finnas - samma tema kanske, lite tystare och med ett annat instrument...?


clavinova

  • Gäst
Tycker klockkompositionen är jättefin. Skulle vilja höra den med något annat instrument. Låter inte ritkigt trovärdigt nu då jag förstår att det är arpeggion på synthen, attans snyggt ändå.  Redigera och in i pianot?

Tack equality! Nu kommer att vara lite svårt att byta ut mot piano då själva patchen från Omnisphere har arpeggiator (tror jag måste kolla). Du får gärna utveckla vad "Låter inte ritkigt trovärdigt nu" innebär, för där hänger jag inte med riktigt.

Suggestiva, sköna klanger! Om man skulle lägga sång på detta kan jag föreställa mig den "släpig"
och som drar ut på tonerna lite "halvflummigt", ungefär som stråkarna! Tycker inte kören ska vara med!
Men något stick kanske ändå bör finnas - samma tema kanske, lite tystare och med ett annat instrument...?

Tack asti! Är nog inte tänkt med sång men ditt förslag är inte alls dumt. Kören ska bytas ut mot en bättre men jag vill ogärna ta bort delen då den i mitt tycke fyller en funktion. Magnus Choir kan låta bra i bakgrunden men blir lite lätt cheezy i förgrunden.