Forum > Demolåtar

Julianna McDuffie & equality - Confidence

(1/9) > >>

equality:
LÅTNAMN: Confidence
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: singer songwriter
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: Julianna McDuffie (sång) 91:an (trummor)
INSPELNINGSÅR: 2008-10
FORMAT: mp3

Andréas Kornstad gjorde en jättefin insats på denna (LÄNK) för något år sedan.
Alltid funderat på hur en kvinnlig altröst skulle fungera till denna utan jämförelse med tidigare versioner. Hörde Julianna sjunga på ett annat forum och frågade henne om hon ville testa. Det här är resultatet. Ursäkta en gammal låt men vore väldigt intressant att höra hur den uppfattas? Jag har inte använt någon kompression för att hennes röstdynamik skall komma fram. Däremot finns en del volymsautomation. Hade varit "omöjligt" annars. Finns en del glidningar och jag har varit sparsam med pitchkorrigering. Tacksam synpunkter, särskilt på inmixningen av sången.

http://www.box.net/shared/lpvtqmrgcy

Senaste: http://www.box.net/shared/lpvtqmrgcy

mixuz:
Vilken jättefin låt!  Mycket sjuttital över detta..  Både Carol King o Focus

Hur som helst  väldigt bra!

freddy:
Ja, denna har jag hört förut. Nog den av dina låtar som fastnat mest hos mig faktiskt. Riktigt bra låt, subtilt snygg :)

Kul med en ny förmåga med, det behövs lite fler tjejröster på KR. Är alltid samma lika annars ;)

Hon sjunger bra, bra uttal med :) Det jag har lite svårt för är det väldigt snabba vibratot, men det finns "stora" artister som håller på så med, "får-vibrato". Men det är jag det.

Jag tror på en svag kompressor ändå, lite lågt ratio bara och en högt ställd tröskel, så den inte jobbar så mycket. Men jag vill ha lite mer närhet. Men det handlar också om personlig smak. Men kanske värt att prova?

Schnyggt hur som helst.

Emulator:
Ja, den melodi du gjort som satt sig mest tror jag!

Som freddy säger funkar nog en svag kompressor. Annars saknar jag lite dynamik i hennes sång snarare än i mixen ;)

Bra röst generellt, kul med någon som har en ansats att vilja låta lite stor, lite klassiskt bra sång på något vis.

Tycker låten funkar fint nu!

equality:
mixuz: Jo det är väl i sjuttiotalet mina egentliga rötterna finns. Texten är väl nån slags ljuset-i-tunneln-post-medelålderskris. Tackar för Carol King referensen, monumental låtskrivare. Focus? Antar att du tänker på den holländska gruppen med Thjis Van Leer och Jan Alkkerman? Sköna snubbar men här ligger man ljusår efter som musiker. Tack Mixuz!

freddy: Uttalet fick man på köpet liksom.  :rolleyes: Trodde nog att låten skulle kännas väldigt generationsbunden och det är roligt att det kanske inte är så. Lite Buffy Saint Marie-vibrato eller Antony and the Johnsons, kan vara nervpåfrestande men jag gillar det verkligen. Säger Du "kompressor" ska det nog vara det. Jag är så dålig på inställningarna men har en som grafiskt återger förhållandena och jag kan testa runt med den. Bra feedb! Stort tack!

Emu: OK, kompressor här också. Got that! Jo, velat en slags Bridge over troubled water-version över denna och nu fick jag nog det! Kul att du tycker den funkar. Tack!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion