Kontrollrummet

Dela med dig av dina samplingar!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Hej!
Tänkte starta en tråd där vi kan dela med oss av varandras samplingar.
Det kan vara lite kul att bygga ett eget register med sampling av medlemmar från kontrollrummet.
För att få lite ordning på det hela har jag startat en mapp på Mediafire där alla kan lägga upp sina egna samplingar.
Jag kommer även spara ner alla samplingar och arkivera dem ifall någon skulle sabotera mappen då den är öppen för alla.

Givetvis är alla sorts samplingar välkommet, men för att strukturera det hela lite så ar jag lagt upp en mappstruktur.
Ni är välkomna att skapa fler mappar eller undermappar om ni känner att dessa kategorier inte passar just er sampling.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL BIBLOTEKET

Jag har lagt upp några samplingar under trummor.
Meddela här i tråden när ni lägger till något!

Hoppas ni tycker detta är ett bra initiativ!

//Olof



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker detta är ett helt makalöst bra initiativ. Genialiskt skulle jag vilja säga. Denna tråd (eller iaf länken till biblioteket) borde vara nitad på första sidan.

Stående ovationer från mig   :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo!

Hur hade du tänkt??

Tänkte ladda upp lite ryska munkar. Men enligt faq:en på sidan så måste man logga in för att kunna ladda upp och vad jag har sett så har du inte lämnat nåt användarnamn och lösen till oss.
Du kanske hade ett annat tillvägagångssätt som kanske inte framgick ordentligt.

Tycker allvarligt detta är en lysande idé  :)

Micke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
SKulle vi inte som sanna forumiter, om vi nu är det, kunna ordna detta på KR ?



Har vi utrymme tsmalmbe?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Ja, jag är puckad.
Trodde mappen var öppen för alla när jag ad share folder.
Men tydligen inte.

Jo, det bästa borde vara att ha det lokalt på forummet.

Kanske finns någon bra plugin för SMF-Forum som kan fixa en bra filhostning för medlemmar.
Det kan vara en idé att ha detta som en subkategori för endast inloggade medlemmar (Vilket jag vet att man kan göra på SMF)
för att begränsa att bandbredden används för mycket.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har skickat fråga till tsmalmbe!

Eller fråga, jag skicka länken hit till tråden :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Initiativet är sanslöst bra. Men IPRED och sånt da???  :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Inga problem. egna samplingar.

..........så får vi ju förutsätta att man har gjort dem själva eller har tillåtelse ;)  ser inga problem?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Egna samplingar. OK.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Vi skall givetvis bara dela egna royalty-fria samplingar
som vi gjort själva.
Har ett biblotek med nästan 5gb samplingar från alla gånger jag spelat in trummor bla.
samplar alltid av trummorna så att jag kan avända dom senare, eller om jag vill
lägga till något.. Vissa grejer har man ju fått till.
och dom skulle vara kul att dela.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

freddy

  • Gäst
Bra idé!

Jag har också spelat in vår trummis rätt nyligen. Skulle kunna bjuda på samplingar av hans set. Tänkte faktiskt göra samplingar till mig själv ändå :)


Utloggad tsmalmbe

Finns ingen möjlighet att hosta flere personers gigabytestora bibliotek direkt på KR (€€€€). Jag tror mera på någon cloud-service som troligen kunde integreras. Jag skall googla lite kring saken, ifall ingen har något mera konkret?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
men det funkar ju som det är nu, vi får väl helt enkel mejla samplingarna till olof så får han lägga upp dem själv på sin server.
bra initiativ, anyways... :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
men det funkar ju som det är nu, vi får väl helt enkel mejla samplingarna till olof så får han lägga upp dem själv på sin server.
bra initiativ, anyways... :)

Det blir väl tyvärr lite svårt att maila sina samplingar. Dels för att mailboxar inte brukar ta emot så stora filer....hotmail t.ex har ju en gräns på 10Mb per mail och har man t.ex samplat av ett trumset så lär man ju ha ett bibliotek som e avsevärt större än så  :) och då kräver det att man har en server att länka till vilket inte alla har. Dessutom så blir det ju ett extremt mer jobb för olof om han ska administrera alla samplingar han får in.

Hade ju varit riktigt läckert om det hade kunnat gå att göra via Kr på nåt sätt. Hade ju varit bra för att profilera forumet ytterligare, att det finns ett stort medlemsbibliotek av samplingar att tillgå om man e medlem (och inloggad)

[off-topic](Vad hände med textkategorin som var på förslag i en tidigare tråd....tyckte det var många där som ansåg att det var en lysande idé. däribland jag själv)[/off-topic]

Micke


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm. hur mycket pengar rör det sig om tro?

One tar 45 kr/månad för 25 Gb. Visst borde vi klara oss rätt långt på 25 Gb ?

540 spänn per år. Om vi är några som slänger en hundring eller femtilapp i var till dig tsm, så kan man väl sätta upp en ftp?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag har gränslöst med utrymme på ftp:n på mitt ena webbhotell.. Om det är intressant så kan jag undersöka saken närmre och slänga upp ett konto.

Frågan är hur man distribuerar kontouppgifterna? Man vill ju inte ha obehöriga som slänger upp en massa olämpligt material. Man kanske kan sköta sånt via PM?


EDIT: Man skulle kunna ha ett publikt konto med enbart läsrättigheter och ett annat med skrivrättigheter för de som vill bidra med samplingar.
« Senast ändrad: 05.02.2010, 19:23:36 by ChromaWoods »


freddy

  • Gäst
Jag har gränslöst med utrymme på ftp:n på mitt ena webbhotell.. Om det är intressant så kan jag undersöka saken närmre och slänga upp ett konto.

Frågan är hur man distribuerar kontouppgifterna? Man vill ju inte ha obehöriga som slänger upp en massa olämpligt material. Man kanske kan sköta sånt via PM?


EDIT: Man skulle kunna ha ett publikt konto med enbart läsrättigheter och ett annat med skrivrättigheter för de som vill bidra med samplingar.

Jag tycker vi gör en HTML-front med länkar och lite information? Så kan man ladda ner från denna. Bökigt för vissa att köra FTP. Dom som uploadar kan ju endast ha dom uppgifterna. Och dom går via dig?


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag har gränslöst med utrymme på ftp:n på mitt ena webbhotell.. Om det är intressant så kan jag undersöka saken närmre och slänga upp ett konto.

Frågan är hur man distribuerar kontouppgifterna? Man vill ju inte ha obehöriga som slänger upp en massa olämpligt material. Man kanske kan sköta sånt via PM?


EDIT: Man skulle kunna ha ett publikt konto med enbart läsrättigheter och ett annat med skrivrättigheter för de som vill bidra med samplingar.

Jag tycker vi gör en HTML-front med länkar och lite information? Så kan man ladda ner från denna. Bökigt för vissa att köra FTP. Dom som uploadar kan ju endast ha dom uppgifterna. Och dom går via dig?

Det funkar nog. Om tsmalmbe lägger upp en subdomän, typ samples.kontrollrummet.com så skulle man kunna peka den mot min ftp (med ett webb-skal över, för användarvänlighet).


freddy

  • Gäst
Jag har gränslöst med utrymme på ftp:n på mitt ena webbhotell.. Om det är intressant så kan jag undersöka saken närmre och slänga upp ett konto.

Frågan är hur man distribuerar kontouppgifterna? Man vill ju inte ha obehöriga som slänger upp en massa olämpligt material. Man kanske kan sköta sånt via PM?


EDIT: Man skulle kunna ha ett publikt konto med enbart läsrättigheter och ett annat med skrivrättigheter för de som vill bidra med samplingar.

Jag tycker vi gör en HTML-front med länkar och lite information? Så kan man ladda ner från denna. Bökigt för vissa att köra FTP. Dom som uploadar kan ju endast ha dom uppgifterna. Och dom går via dig?

Det funkar nog. Om tsmalmbe lägger upp en subdomän, typ samples.kontrollrummet.com så skulle man kunna peka den mot min ftp (med ett webb-skal över, för användarvänlighet).

Låter klokt! tsm?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hade varit roligt med ett eget gränssnitt med inbyggda flashspelare så man kan lyssna streamat på filerna innan man tankar ner. Men vem har tid....


freddy

  • Gäst

[off-topic](Vad hände med textkategorin som var på förslag i en tidigare tråd....tyckte det var många där som ansåg att det var en lysande idé. däribland jag själv)[/off-topic]

Micke

word. Kom igen nu admins, styr upp det! (jag tycker också det är en bra idé).


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Hm. hur mycket pengar rör det sig om tro?

One tar 45 kr/månad för 25 Gb. Visst borde vi klara oss rätt långt på 25 Gb ?

540 spänn per år. Om vi är några som slänger en hundring eller femtilapp i var till dig tsm, så kan man väl sätta upp en ftp?

One tillåter inte "download-siter", så om man inte vill riskera nedstängning utan förvarning, bör man välja annat webhotell.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Jag har massa domäner och FTP-servrar.
jag skulle kunna bygga en enkel sida som jag driver på en server som står igång nästn alla dagar i veckan
hemma hos mig till att börja med. Det är dock bara 10mbi up i sek. Men det bör räcka för oss
till en början, blir det populärt får man helt enkelt fundera på att gå ihop och fixa något.

Men om vi bygger ett HTML/FLASH interface kan vi ju använda det var vi vill sen.

två frågor:
Finns det någon annan här på forummet som är duktig på xhtml, flash, mysql, asp, php??
som har lust att hjälpa till att bygga databasen och sidan?
Jag är relativt bra, men lite hjälp är alltid kul.

fråga två:
Kan det skapas en DNS här på kontrollrummet typ samples.kontrollrummet.com ?



//Olof


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
nästn alla dagar i veckan

Hur vet man vilka dagar det är då? Är det inte bättre att ha allt hostat externt så att man har 99,99999% tillgänglighet? Jag har som sagt obegränsat utrymme och datatrafik på en server, men jag är osäker på vilka hastigheter man kan förvänta sig, det måste jag testa.

Citera
två frågor:
Finns det någon annan här på forummet som är duktig på xhtml, flash, mysql, asp, php??
som har lust att hjälpa till att bygga databasen och sidan?

XHTML - Ja.
MySQL - Ja.
PHP - Ja.
ASP - Ja, om jag måste.
Flash - Nej, har noll koll.

Men... vad tänkte du ha databasen till? Du kan ju ansluta och presentera FTP-filerna m.hj av PHP och även ladda upp därigenom. Det skulle isåfall vara om man vill ha en användardatabas med users som får ladda upp filer. Är det så du tänker? Jag tänker att man styr sånt med FTP-konton.

Citera
fråga två:
Kan det skapas en DNS här på kontrollrummet typ samples.kontrollrummet.com ?

Det är jag övertygad om. Vi har ju redan ett antal subdomäner, t.ex wap, wiki och blog.
« Senast ändrad: 06.02.2010, 04:51:56 by ChromaWoods »


freddy

  • Gäst

fråga två:
Kan det skapas en DNS här på kontrollrummet typ samples.kontrollrummet.com ?

Vanligtvis är det bara att skapa en mapp som heter samples. Så funkar den URL:en.

Alltså kommer både:

www.kontrollrummet.com/samples

och

samples.kontrollrummet.com

att fungera..



Utloggad tsmalmbe

en massa bra ideer. Jag ser gärna att brainstormingen blir'klar' innan vi tutar ut med en service. På nätet kan man bara misslyckas en gång, sådan är businessen. Största delen av webhotell med 'obegränsat' bruar hitta klausuler när det börjar röra sig gigabytes med trafik i timmen. Dessutom så låser stora nedladdningar http-processer på ett sät som är otrevligt (det blir lätt en dos-situation), vilket betyder att dessa webhotell överraskande kan ta till någon force-majeure paragraf. Och en sajt som inte fungerar eller finns tillgänglig ger bara negativitet.

det finns säkert färdig sharing-programvara, där bör man utgå, inte från att koda själv.

domänpekning går lätt att ordna.

jag skall kolla vad gigabyten kostar på webhotellet. Traiken kostar på riktigt pengar, det är alltid dyrt för operatören med sådant.

låt ideeerna flöda, vi har inte bråttom, bråttom är vår största fiende, bra planering vår bästa vän.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst

låt ideeerna flöda, vi har inte bråttom, bråttom är vår största fiende, bra planering vår bästa vän.

Rätt stor chans att allt rinner ut i sanden med va? :) Helt klart en poäng att driva på detta medans det finns ett intresse och en vilja...


freddy

  • Gäst

låt ideeerna flöda, vi har inte bråttom, bråttom är vår största fiende, bra planering vår bästa vän.

Rätt stor chans att allt rinner ut i sanden med va? :) Helt klart en poäng att driva på detta medans det finns ett intresse och en vilja...

..som sagt :) Händer det något nu?

En annan sak jag tänkte på är väl att vi delar med oss av midi-filer? Grooves och kanske trumkomp vi programmerat? Det kanske kan ge andra idéer att utgå ifrån?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, loopar i apple- wav- eller rex., patcher till effekter/synthar etc. mallar till cubase? Anything :D


chroma, om du hade server, kan vi inte smaska igång medans intresset finns? Vi kör det dolt för allmänheten först. Vill man vara med så får man nån form av länk/lösenord eller något via PM.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
kommer detta igång slänger jag upp 1,2 gig med handplockade trumsamples :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag slänger upp ett ostämt piano här och nu. Jag har gjort samplingen av "samptliga" ostämda toner och skapat en SF2-fil. Det är en lo-fi-inspelning (gjord med en digitalkamera). Pianot finns nog fortfarande i torpet vi hade i Småland, för några år sen. Några konstigheter finns dessutom inbäddade i vissa toner. Då en ton klingar ut hör man porslin-klirr, en annan har en hostning inbäddad. Anslagskänslighet saknas!

Passar perfekt till skräckfilmsmusik!  B)

Ljudexempel på pianot:

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_torparpiano_sample.mp3[/mp3]

Soundfontfilen med pianots alla toner: "Lo-fi at its best"

http://max.shivas.se/music/MaxB_torparpiano.SF2 10 MB

« Senast ändrad: 13.02.2010, 20:57:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Håller med emu, kan vi inte köra på chromas server då?

Sen en klistrad tråd med länkar till klippen som uppdateras kontinuerligt? (tror det var emus förslag med :D)

Denna bör väl ligga i en egen avdelning likt "off topic" som inte syns när man inte är inloggad?

Enkelt och direkt.