jo, lite jobbigt delay. Frågan om "tydlighet" i musik, handlar ju bara om att kunna isolera ett tema, då är det tydligt. Frågan om att "gilla" ett tema eller melodi eller annan struktur är en fråga om smaksak förstås. Vad som är intresant för mig är troligen intressant för nån annan, så man förutsätter att det är allmän sanning, och det är ju galet och faktiskt ganska ointressant info.
Nja, jag tycker inte enbart det handlar om personlig smak som du försöker att få det till divi. Det handlar om att repetera något och framhäva något. Om jag säger såhär, kan du nynna på någon del/tema/riff i låten efter att du lyssnat på den? Det är inte något subjektivt.
Självklart finns det väl undantag, men gör det inte svårare än vad det är.
Tycker det är du som komplicerar saker och ting.
"kan du nynna på någon del/tema/riff i låten efter att du lyssnat på den?"
MEnar du att detta är "THE METHOD" för att ta reda på hur existerande ett tema är? Hur många nynnar på värsta delen av Våroffer av STravinsky, t ex men många tycker ändå det är den bästa... Skulle dessa personer ljuga?
Hur många går runt och nynnar på "Death metal" av possessed?
Om du menar allmänt hållet, att det intryck ett stycke ger är grejen, så handlar det ju enbart om vad man har förmåga att urskilja? Dvs, oftast vad man har varit utsatt för tidigare.
Inga kineser gillar Wagner, för de har aldrig hört europeisk opera. Nästan inga. Skull wagner (objektivt) vara dålig om ingen mindes honom? Eller om ingen gillade? (Jag tycker själv han är tung och trög, men vissa delar (speciellt 4-5 st) är fan så bra att jag inte hört något liknande, med sång eller utan, någonsin. 50% av wagners produktion, grovt räknat, förstår jag inte. Alltså det passerar bara "förbi", ger inget intryck. Men jag skulle inte vilja säga att det nödvändigtvis är dåligt för det.)
Kort kan jag säga att jag har en annan syn här. Det handlar om att förmedla intryck (t ex väcka känslor), misslyckas man med detta för sig själv och när det spelas för andra är man en misslyckad musiker. Om det alltid var så.
Vissa låtar är intetsägande, men dyrkas av andra. Vissa musiker är framförallt artister men också kompositörer (Michael JAckson t ex) hade MJ berört så många om han inte varit den artist han var?
Osv.
Jag hör om det är ett tydligt tema i en låt, eller ens ett tema. Däremot så kan det vara så att jag kanske inte gillar det, men det är en annan sak, och i det har du så klart helt rätt. Alla har olika smak...
Sen behöver väl inte all musik vara tematiskt baserad och hej och hå, men som sagt, jag saknar något som bär denna låt...
Vad som utgör ett tema, är uppfattad struktur. Håller med om att brus inte är ett tema. Här finns struktur => det finns ett tema, eller iallafall en helt ok melodi, och nåt slags plan här.
Men det är som sagt bara åsikter, liksom dina så...
Fast jag tror inte man sätter sig ner och gör en låt slumpmässigt och RÅKAR få nåt som KANSKE är ett tema och lägger upp det och noterar folks reaktioner? Eller vad fan vet jag, men jag tycker det finns en klar (men kanske ofärdig) idé om det hela, med tydliga melodier, nästan för enkla men en del bra idéer.
Är det limmet du saknar, så kan du ju lika gärna ge dig på Moderna muséet eller vissa av mina låtar.
Att man inte får ett intryck innebär inte att det inte existerar. Typ.